Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Kan min man ge mig sitt arv?

Du ärver din man. Enskild egendom gäller bara vid skilsmässa.

• Anonym (S)
    Anonym (X) skrev 2022-10-31 08:31:14 följande:
    Missade du att de är gifta?
    Hans arv kommer att gå till Allmänna arvsfonden om han inte har några arvingar. En kusin räknas inte. 
  • Anonym (S)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-31 09:11:56 följande:
    Varför skriver du om saker som du inte har kunskap om?
    Dessutom uttrycker du dig tvärsäkert.
    Varifrån får du din information?

Det är både dumt och taskigt att svara på sånt här utan att ha kunskap
    OK, vem ärver om man inte har några arvingar?
  • Anonym (S)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-31 09:31:20 följande:
    Svaret är en enkel googling bort.
    Nästa gång du läser en fråga utan att vara säker;

Låt bli att svara eller kolla upp svaret först.
    och tillägg att du inte är säker.

- det är maken/makan som ärver
    Ja, om man är gift, då har man arvingar. Men har man inga arvingar, dvs ingen som ärver en? Det var det jag svarade på. 
  • Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-10-31 10:37:55 följande:
    Ofta får man tänka ett steg längre. Jag kommer t.ex ärva min farbror (utan testamente) eftersom min pappa är först i arvslängden men han är död och jag i min tur är hans närmsta arvinge. 
    Och? Du skrev kusin, och man ärver inte sina kusiner. 
  • Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-10-31 10:52:23 följande:

Jag säger inte att det är så men det KAN vara så och det är det ts måste kolla upp. Jag VET att efter arv existerar. 

Nej, det kan inte vara så. Lagen är fyrkantig, att skriva att man kan tänka utanför boxen när det kommer till arvsregler är bara löjligt. 

Efterarv är inte samma sak som att kusiner ärver. 

Nästa gång du killgissar så skriv anonymt. 

• Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-10-31 21:43:45 följande:
    Tillskillnad från dig så står jag för det jag skriver därför är jag aldrig anonym. Att lagen är fyrkantig är inte samma sak som att man kan den. Du har rätt i att lagen inte jobbar på måfå det finns en arvslängd som är ganska komplicerad om man inte lever i en kärnfamilj man kan ärva annan släkt än bara den närmaste (utan testamente) Efterarv kan de flesta ingenting alls om. 

Jag tycker det är bra mycket bättre att kolla upp med en jurist istället för att lyssna på hobbytyckare på FL vilket ts nu har gjort därmed är diskussionen avslutad. 
    Då kan ju skriva sådant som stämmer. Kusiner ärver inte i Sverige utan testamente. Punkt.
Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?