Inlägg från: Anonym (Lex) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lex)

Kan min man ge mig sitt arv?

Om ni är gifta och han inte har barn (som inte är dina) så ärver du honom. Har ni gemensamma barn ärver du också, de barnen ärver sedan dig och det du fick efter din make. 

Kusiner ärver överhuvudtaget inte så det är inte en möjlighet. 

Ni behöver inte upprätta testamente för detta. 

• Anonym (Lex)
    Anonym (?) skrev 2022-10-30 21:28:30 följande:

Ja vi är gifta. Jag har barn sen tidigare men min man kan säga 'mina barn' när han talar om dem då han har funnits i deras liv länge. De är dock vuxna nu och snart utflugna båda två. 

Skönt att veta. Kollegan var tydligen rejält ute och cyklade. Kan dock vara för att kollegan som förvisso är svensk, har växt upp i USA till stor del och även arbetat där i början av sitt vuxenliv innan han kom tillbaka till Sverige . 

Om du har barn sedan tidigare kommer de dock ärva dig direkt om du dör före din make. De har rätt att få ut sin laglott som är halva arvslotten, direkt. Så det kanske ändå är en poäng att skriva ett testamente så det är klart vad som gäller. 
  • Anonym (Lex)
    Citronella skrev 2022-10-30 22:26:42 följande:
    Då kan det hända att kusinen ärver hans del efter ni båda har gått bort. Jag tycker ni ska boka tid hos en jurist. 
    Kusiner ärver inte, de ingår inte i någon av arvsklasserna. Så det är inte möjligt. 
  • Anonym (Lex)
    Citronella skrev 2022-10-31 10:37:55 följande:
    Ofta får man tänka ett steg längre. Jag kommer t.ex ärva min farbror (utan testamente) eftersom min pappa är först i arvslängden men han är död och jag i min tur är hans närmsta arvinge. 
    Nej man får inte tänka längre. Armslängden slutar med din farbror. Kusiner ärver inte. Sådana är arvsreglerna i Sverige. Du kan testa att googla ÄRVER KUSINER om du inte tror mig. Men jag kan lova dig att jag är insatt och detta är inte en svår fråga. Kusiner ärver inte enligt svensk rätt. 
  • Anonym (Lex)
    Citronella skrev 2022-10-31 21:43:45 följande:
    Tillskillnad från dig så står jag för det jag skriver därför är jag aldrig anonym. Att lagen är fyrkantig är inte samma sak som att man kan den. Du har rätt i att lagen inte jobbar på måfå det finns en arvslängd som är ganska komplicerad om man inte lever i en kärnfamilj man kan ärva annan släkt än bara den närmaste (utan testamente) Efterarv kan de flesta ingenting alls om. 

Jag tycker det är bra mycket bättre att kolla upp med en jurist istället för att lyssna på hobbytyckare på FL vilket ts nu har gjort därmed är diskussionen avslutad. 
    läs ärvdabalken. Kusiner ärver inte. Det är därför allmänna arvsfonden finns - man letar inte hur långt som helst som man gör i andra länder. Föräldrars syskon är sista arvsklassen, sen går man inte längre. Och makar ärver. 
Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?