Utesluta en person
Hej
Jag har ett dilemma. Jag är med i styrelsen i en förening med ganska många medlemmar. Vi har årligen en marknad för att få in pengar och för att sprida vår förening.
Det finns olika aktiviteter, mest för barn, men även för vuxna.
Dessa aktiviteter kräver ett schema med folk som ställer upp på frivillig basis och håller i det. Det är både medlemmar och andra som är intresserade.
I en av dessa grupper finns en kvinna som har ställt upp i många många år så hon kan själva aktiviteten utan och innan och är duktig på att visa barnen hur man gör osv.
Däremot är hon fruktansvärt otrevlig mot folk som ställt upp och hjälpt till och andra som arbetar med marknaden.
Alla möten som föregår marknaden blir obehagliga då hon alltid har något att träta om. Är det någon hon vill fråga om så frågar hon med en otrevlighet av sällan skådat slag. Det är alltså så illa att ordföranden innan detta års marknad utbrast: Men måste du ha en så otrevlig attityd!?
Kvinnan är i kaske 50 år eller så och borde ju ha lite folkvett men icke.
Styr och ställer dessutom med allt och alla (försöker iaf) på ett sätt som gör alla irriterade. Hon verkar anse att hon har varit med så länge så hon kan allt och då ska alla andra lyssna på henne.
Det finns alltid en ansvarig för alla aktiviteter, men hon är aldrig det, dock lyssnar hon inte på den som är det utan kör sitt race.
Det påverkar inte marknadsbesökarna, men de som arbetar med aktiviteten.
Nu när nästa marknads arbetsschema ska läggas har alla utom en som jag hittills kontaktat (såna som arbetat tidigare och som uttryckt intresse att vara med i år också) sagt: Ja, om inte XX är med.
Styrelsen har redan diskuterat den här personen, men det är svårt att utesluta någon ur föreningen som inte bryter mot våra stadgar.
Nu måste vi ju dock välja, ha bemanning på marknaden och därmed utesluta XX men det känns inte bra trots att XX själv har bäddat för det.
Några i styrelsen säger att skit i det, hon är dum i huvudet och får skylla sig själv, andra menar på att det inte är ok att frysa ut någon och hon har ju arbetat med den här aktiviteten i så många år nu.
Min åsikt är att man kan önska plats att volontärarbeta på men att vi måste ha rätten att placera folk på andra ställen om det behövs. Givetvis frågar vi innan vi byter plats på dem och de flesta säger innan att jag kan tänka mig att arbeta på plats 1, 2 eller 5 men inte 3 och 4.
Det är ju ingen rättighet att volontärarbeta hos oss men vi är jätteglada att folk vill det!
Så vi har i det närmaste bestämt att nej hon får inte arbeta där hon är van, men vi är oense om vad vi ska säga.
Antingen sanningen, ingen vill arbeta med henne eller helt enkelt säga att det är fullt där men hon kan få arbeta någon annanstans istället.
Det kommer att ta hus i helvete och hon kommer att prata med allt och alla om det och försöka på alla sätt och vis tvinga oss att ändra på det.
Det tar nog hus i helvete även om vi säger sanningen, hur snällt vi än säger det och hon kommer att kräva att få veta vilka som sagt det för att kunna konfrontera dem.
Jag är mest bara less på allting, men jag vill gärna höra era åsikter om saken.