• Anonym (Vad göra?)

Utesluta en person

Hej

Jag har ett dilemma. Jag är med i styrelsen i en förening med ganska många medlemmar. Vi har årligen en marknad för att få in pengar och för att sprida vår förening. 

Det finns olika aktiviteter, mest för barn, men även för vuxna. 

Dessa aktiviteter kräver ett schema med folk som ställer upp på frivillig basis och håller i det. Det är både medlemmar och andra som är intresserade. 

I en av dessa grupper finns en kvinna som har ställt upp i många många år så hon kan själva aktiviteten utan och innan och är duktig på att visa barnen hur man gör osv. 

Däremot är hon fruktansvärt otrevlig mot folk som ställt upp och hjälpt till och andra som arbetar med marknaden. 

Alla möten som föregår marknaden blir obehagliga då hon alltid har något att träta om. Är det någon hon vill fråga om så frågar hon med en otrevlighet av sällan skådat slag. Det är alltså så illa att ordföranden innan detta års marknad utbrast: Men måste du ha en så otrevlig attityd!? 

Kvinnan är i kaske 50 år eller så och borde ju ha lite folkvett men icke. 

Styr och ställer dessutom med allt och alla (försöker iaf) på ett sätt som gör alla irriterade. Hon verkar anse att hon har varit med så länge så hon kan allt och då ska alla andra lyssna på henne. 

Det finns alltid en ansvarig för alla aktiviteter, men hon är aldrig det, dock lyssnar hon inte på den som är det utan kör sitt race. 

Det påverkar inte marknadsbesökarna, men de som arbetar med aktiviteten. 

Nu när nästa marknads arbetsschema ska läggas har alla utom en som jag hittills kontaktat (såna som arbetat tidigare och som uttryckt intresse att vara med i år också) sagt: Ja, om inte XX är med. 

Styrelsen har redan diskuterat den här personen, men det är svårt att utesluta någon ur föreningen som inte bryter mot våra stadgar. 

Nu måste vi ju dock välja, ha bemanning på marknaden och därmed utesluta XX men det känns inte bra trots att XX själv har bäddat för det. 

Några i styrelsen säger att skit i det, hon är dum i huvudet och får skylla sig själv, andra menar på att det inte är ok att frysa ut någon och hon har ju arbetat med den här aktiviteten i så många år nu. 

Min åsikt är att man kan önska plats att volontärarbeta på men att vi måste ha rätten att placera folk på andra ställen om det behövs. Givetvis frågar vi innan vi byter plats på dem och de flesta säger innan att jag kan tänka mig att arbeta på plats 1, 2 eller 5 men inte 3 och 4.

Det är ju ingen rättighet att volontärarbeta hos oss men vi är jätteglada att folk vill det! 

Så vi har i det närmaste bestämt att nej hon får inte arbeta där hon är van, men vi är oense om vad vi ska säga. 

Antingen sanningen, ingen vill arbeta med henne eller helt enkelt säga att det är fullt där men hon kan få arbeta någon annanstans istället.
    Det kommer att ta hus i helvete och hon kommer att prata med allt och alla om det och försöka på alla sätt och vis tvinga oss att ändra på det. 

Det tar nog hus i helvete även om vi säger sanningen, hur snällt vi än säger det och hon kommer att kräva att få veta vilka som sagt det för att kunna konfrontera dem. 

Jag är mest bara less på allting, men jag vill gärna höra era åsikter om saken. 

• Svar på tråden Utesluta en person
  • Johan70

Hon behöver ju inte uteslutas från föreningen, men se till att inte ha med henne vid aktiviteterna.

Om det är hon och bara hon som är den som folk inte vill samarbeta med, så får man nog konstatera att det är henne det är fel på, trots att hon inte ser det själv.

Om hon börjar bråka och fråga vem som ligger bakom att hon inte får vara med, så säger man att det är styrelsen som har bestämt det, utan att peka ut någon person som ansvarig. Föreningens ordförande borde ta diskussionen med henne och göra klart att det inte accepteras att hon tar diskussion om saken med någon annan.

• Anonym (Vad göra?)
    Johan70 skrev 2022-10-30 21:29:24 följande:

Hon behöver ju inte uteslutas från föreningen, men se till att inte ha med henne vid aktiviteterna.

Om det är hon och bara hon som är den som folk inte vill samarbeta med, så får man nog konstatera att det är henne det är fel på, trots att hon inte ser det själv.

Om hon börjar bråka och fråga vem som ligger bakom att hon inte får vara med, så säger man att det är styrelsen som har bestämt det, utan att peka ut någon person som ansvarig. Föreningens ordförande borde ta diskussionen med henne och göra klart att det inte accepteras att hon tar diskussion om saken med någon annan.

Nej, frågan om uteslutningen från föreningen kom upp vid senaste årsmötet då hon direkt hon kom hoppade på vår sekreterare om något hon ansåg vara fel i något protokoll som skrivits. Kritiken var till viss del berättigad, det var lite otydligt skrivet men man kan ju ställa frågan om vad som avsågs på ett trevligt sätt så hade någon av oss förklarat. Vi kom dock fram till att det inte var skäl nog. 

Ja, det är bara henne som ingen vill arbeta med, annars är medlemmar och volontärer mycket trevliga och hjälpsamma med varandra trots stora åldersskillnader och vitt skilda 'privata liv' utanför föreningen. Vi har en otroligt bra gemenskap och många nya medlemmar säger att de aldrig blivit så väl mottagna som hos oss. 

Den här kvinnan är tack och lov inte så aktiv då hon bor en bit bort utan dyker upp vid marknaden, årsmötet och några tillfällen till. 

Ja, så kan vi göra, säga att styrelsen har bestämt det. Ordföranden har talat med henne ang hennes attityd men det går inte in. Hon kommer inte att 'lyda' en tillsägelse från styrelsen/ordföranden att inte ta diskussionen med de som vanligen ställer upp på den här aktiviteten. Hon kommer att konfrontera dem allihop och fråga om de ligger bakom. Vi kan ju inte hindra henne från att vara på marknaden då det är en allmän tillställning. 

• BuoBä

Finns det ingen "extremt viktig uppgift" ni kan hitta på som gör att hon känner att hon deltar men hålls borta från alla andra? Typ hålla till i ett kök och förbereda och plasta in mackor som någon annan kommer och hämtar med jämna mellanrum. 

• Anonym (Vad göra?)
    BuoBä skrev 2022-10-30 21:43:41 följande:

Finns det ingen "extremt viktig uppgift" ni kan hitta på som gör att hon känner att hon deltar men hålls borta från alla andra? Typ hålla till i ett kök och förbereda och plasta in mackor som någon annan kommer och hämtar med jämna mellanrum. 

Nej tyvärr, de som arbetar i köket vill inte heller ha henne. 

Vi funderade på om hon kunde basa över korvgrillningen, men det kräver ju ändå fler personer för marknaden är två dagar. 9-18 båda dagarna så då får de stå ut med henne och det vill de nog inte, vi har inte frågat men hon är känd av alla och jag har aldrig hört någon som verkligen gillar henne. 

De flesta är artiga och många försök har gjorts för att bjuda in henne men det slutar alltid med att folk drar sig undan. 

• Anonym (Anonym 666)

Jag undrar vad som står i era stadgar. Står det ingenting om hur man ska uppföra sig eller om vilken etisk grund ni har i föreningen? Kan du klistra in dem åt mig på något sätt?

För mig känns det självklart. Det spelar ingen roll att hon sitter inne med mycket kunskap, hon får inte vara i närheten av den där planeringen. Om hon undrar varför så säg att ni redan har tillräckligt med människor (om det kan sägas vara sant) eller vara ärlig med att det beslutades vara bäst så i och med att hon varit inblandad i så många konflikter genom åren. Du behöver inte säga att de andra inte vill samarbeta med henne, det blir inte sjysst mot de människorna och om jag tolkar henne rätt så lär hon kunna sätta igång att bråka om det också, och då riskerar ni verkligen att tappa folk helt och hållet ur föreningen.

Och fundera några varv till på om hon verkligen platsar där. Ordföranden får väl ta ett snack med henne om att hon behöver tänka på att det ska vara en trevlig upplevelse för alla som deltar i föreningen och att hon förväntas bidra till det. Om hon fortsätter vara jobbig får man hota med uteslutning och om hon fortsätter efter det följer man upp och kastar ut surtanten.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2022-10-30 21:38:39 följande:

Ja, så kan vi göra, säga att styrelsen har bestämt det. Ordföranden har talat med henne ang hennes attityd men det går inte in. Hon kommer inte att 'lyda' en tillsägelse från styrelsen/ordföranden att inte ta diskussionen med de som vanligen ställer upp på den här aktiviteten. Hon kommer att konfrontera dem allihop och fråga om de ligger bakom. Vi kan ju inte hindra henne från att vara på marknaden då det är en allmän tillställning. 

Ok, så man har redan pratat med henne så det steget är taget. Nästa är att hota med uteslutning, faktiskt.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-10-30 21:58:08 följande:
    Ok, så man har redan pratat med henne så det steget är taget. Nästa är att hota med uteslutning, faktiskt.
    Eller åtminstone att hon tyvärr inte kan delta i marknader mm annat än som gäst.
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-10-30 21:56:44 följande:

Jag undrar vad som står i era stadgar. Står det ingenting om hur man ska uppföra sig eller om vilken etisk grund ni har i föreningen? Kan du klistra in dem åt mig på något sätt?

För mig känns det självklart. Det spelar ingen roll att hon sitter inne med mycket kunskap, hon får inte vara i närheten av den där planeringen. Om hon undrar varför så säg att ni redan har tillräckligt med människor (om det kan sägas vara sant) eller vara ärlig med att det beslutades vara bäst så i och med att hon varit inblandad i så många konflikter genom åren. Du behöver inte säga att de andra inte vill samarbeta med henne, det blir inte sjysst mot de människorna och om jag tolkar henne rätt så lär hon kunna sätta igång att bråka om det också, och då riskerar ni verkligen att tappa folk helt och hållet ur föreningen.

Och fundera några varv till på om hon verkligen platsar där. Ordföranden får väl ta ett snack med henne om att hon behöver tänka på att det ska vara en trevlig upplevelse för alla som deltar i föreningen och att hon förväntas bidra till det. Om hon fortsätter vara jobbig får man hota med uteslutning och om hon fortsätter efter det följer man upp och kastar ut surtanten.

Det står att vi är en politiskt och religiöst obunden ideell förening och att politiska och religiösa åsikter lämnas utanför föreningen. 

Det enda jag kan hitta som ev skulle kunna funka är att hon vägrade följa ett styrelsebeslut som vi tagit på ett förmöte om marknaden och det kan ses som att motverka föreningen. Jag tror dock inte det räcker för att ett årsmöte ska rösta ut henne. 

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2022-10-30 22:06:31 följande:

Det står att vi är en politiskt och religiöst obunden ideell förening och att politiska och religiösa åsikter lämnas utanför föreningen. 

Det enda jag kan hitta som ev skulle kunna funka är att hon vägrade följa ett styrelsebeslut som vi tagit på ett förmöte om marknaden och det kan ses som att motverka föreningen. Jag tror dock inte det räcker för att ett årsmöte ska rösta ut henne. 

Är det de enda stadgar ni har....?

Nej, inte ensamt, men att hon konstant sprider dålig stämning år ut och år in borde räcka.
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-10-30 22:11:42 följande:
    Är det de enda stadgar ni har....?

Nej, inte ensamt, men att hon konstant sprider dålig stämning år ut och år in borde räcka.

Nej, det står mer också, kring vårt syfte, vad som händer om föreningen ska upplösas osv, men inget om uppförande eller så. Det antar jag att de som startade föreningen tog för givet att folk var trevliga mot varandra. 

• FuckGoggleAskMe

Utöka stadgarna med något som innebär att medlemmar måste ha folkvett och uppföra sig som vuxna. Säg åt henne att pga hennes uppförande uppdaterar ni stadgarna, och ingen vill samarbeta med henne om hon inte skärper sig, hon kan sen bli utesluten pga de nya stadgarna. 

• Anonym (Vad göra?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-10-30 22:18:49 följande:

Utöka stadgarna med något som innebär att medlemmar måste ha folkvett och uppföra sig som vuxna. Säg åt henne att pga hennes uppförande uppdaterar ni stadgarna, och ingen vill samarbeta med henne om hon inte skärper sig, hon kan sen bli utesluten pga de nya stadgarna. 

En ändring av stadgarna kräver att medlemmarna röstar igenom det förslaget på ett årsmöte och sen måste det tas upp på ytterligare ett möte inom kort tid. Jag tror alla medlemmar kommer att rösta för dock. Vi har dock haft årsmöte redan så...
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2022-10-30 22:16:31 följande:

Nej, det står mer också, kring vårt syfte, vad som händer om föreningen ska upplösas osv, men inget om uppförande eller så. Det antar jag att de som startade föreningen tog för givet att folk var trevliga mot varandra. 

Hmm, vad står under syfte då?

Håller helt med! Det är dags att utvidga stadgarna med något om uppförandekod.
    Anonym (Vad göra?) skrev 2022-10-30 22:21:42 följande:
    En ändring av stadgarna kräver att medlemmarna röstar igenom det förslaget på ett årsmöte och sen måste det tas upp på ytterligare ett möte inom kort tid. Jag tror alla medlemmar kommer att rösta för dock. Vi har dock haft årsmöte redan så...
    Ni kan utlysa ett extra årsmöte! Och då bara ta upp den enda punkten. Sedan kalla till nytt möte en månad efter, klappat och klart.

• Anonym (A)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2022-10-30 22:21:42 följande:
    Okej
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-10-30 22:28:12 följande:
    Hmm, vad står under syfte då?

Håller helt med! Det är dags att utvidga stadgarna med något om uppförandekod.Ni kan utlysa ett extra årsmöte! Och då bara ta upp den enda punkten. Sedan kalla till nytt möte en månad efter, klappat och klart.

Ska ta upp det med styrelsen nästa möte.

För att ingen ska känna igen vem jag talar om har jag ändrat namnet osv i detta. 

§2. Föreningens målsättning och ändamål

Föreningen för Åsens vedklyvningssällskap är en religiöst och politiskt obunden ideell förening med uppgift att väcka, underhålla och utbreda intresset för vedklyvning

Föreningens målsättning är:

? att anordna olika kurser inom vedklyvning.

? att anordna andra aktiviteter som föredrag och studiebesök mm.

? att verka för att aktivera barn och ungdomar till en meningsfull sysselsättning på

fritiden, genom olika aktiviteter.

? att årligen anordna en vedklyvningsmarknad i samhället.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2022-10-31 17:00:49 följande:

Ska ta upp det med styrelsen nästa möte.

För att ingen ska känna igen vem jag talar om har jag ändrat namnet osv i detta. 

§2. Föreningens målsättning och ändamål

Föreningen för Åsens vedklyvningssällskap är en religiöst och politiskt obunden ideell förening med uppgift att väcka, underhålla och utbreda intresset för vedklyvning

Föreningens målsättning är:

? att anordna olika kurser inom vedklyvning.

? att anordna andra aktiviteter som föredrag och studiebesök mm.

? att verka för att aktivera barn och ungdomar till en meningsfull sysselsättning på

fritiden, genom olika aktiviteter.

? att årligen anordna en vedklyvningsmarknad i samhället.

Ja det var inte mycket att gå på. Möjligen det där om att väcka, underhålla och utbreda intresset för "vedklyvning". Det gör man knappast genom att vara surkärring mot de man samarbetar med. Men bra att du tar det med styrelsen, det visar sig ju behövas något mer, kanske något om att bidra till en god stämning.
  • Anonym (Ulla)

Det här är förmodligen något som följt den här personen i alla sammanhang nära på hela livet. Så som du beskriver henne så funkar hon nog inte på vanliga arbetsplatser heller.

Det bästa för både henne och föreningen är att hon rakt och ärligt får veta att hon inte får vara med och arrangera i år då hon beter sig så illa att ingen vill arbeta i hennes grupp.  
    På det sättet så får hon en chans att ta det till sig och ändra på sig och det skulle förmodligen förbättra hennes livskvalitet rejält.

Gissningsvis har hon fått sådan feedback  i flertalet sammanhang förut och hon lyckas säkerligen för sig själv att få det till att problemet inte ligger hos henne utan hos andra. Men efter tillräckligt många gånger så kanske hon tar det till sig.

Hittar ni på nån undanflykt så kommer situationen förmodligen bara bli värre.

• Cartjan1

Jag tror oftast på att I sådana här sammanhang och dylika situationer att vara rak och ärlig men att fortfarande ge alla människor en ordentlig chans till bättring. Så jag tänker att ordföranden och kanske en styrelsemedlem till skulle kunna kalla in henne till ett möte. Där kan det inledas med att ni som förening är tacksamma för den hjälp hon bidragit med men att det nu är så att såpass många som upplever att hon har ett otrevligt bemötande och inte längre vill arbeta ihop med henne överhuvudtaget. Att detta är ett stort problem som inte längre är hållbart. Om hon fortfarande är intresserad av att delta i era aktiviteter så får hon en chans till detta år men om ingen förbättring sker så är det därefter inte längre möjligt för henne att deltaga. 

På detta sätt så har klagomålen officiellt framförts, en markering har gjorts men hon får fortfarande en chans att åtgärda problemet. Så behöver ingen känna vemod över att man uteslutit någon eller att det "bara" är skitsnack (oavsett hur sant det är) och man kan rakryggat skiljas åt om hon antingen slår ifrån sig och självmant lämnar eller om hon fortsätter i samma anda.

• Anonym (Vad göra?)
    Cartjan1 skrev 2022-10-31 20:28:58 följande:

Jag tror oftast på att I sådana här sammanhang och dylika situationer att vara rak och ärlig men att fortfarande ge alla människor en ordentlig chans till bättring. Så jag tänker att ordföranden och kanske en styrelsemedlem till skulle kunna kalla in henne till ett möte. Där kan det inledas med att ni som förening är tacksamma för den hjälp hon bidragit med men att det nu är så att såpass många som upplever att hon har ett otrevligt bemötande och inte längre vill arbeta ihop med henne överhuvudtaget. Att detta är ett stort problem som inte längre är hållbart. Om hon fortfarande är intresserad av att delta i era aktiviteter så får hon en chans till detta år men om ingen förbättring sker så är det därefter inte längre möjligt för henne att deltaga. 

På detta sätt så har klagomålen officiellt framförts, en markering har gjorts men hon får fortfarande en chans att åtgärda problemet. Så behöver ingen känna vemod över att man uteslutit någon eller att det "bara" är skitsnack (oavsett hur sant det är) och man kan rakryggat skiljas åt om hon antingen slår ifrån sig och självmant lämnar eller om hon fortsätter i samma anda.

Det får nog bli något liknande. Dock blir det svårt att ge en andra chans då det måste vara minst åtta personer varje dag som jobbar/aktivitet och ALLA vägrar skriva upp sig i den gruppen som den här kvinnan är i. 

Funderade på om styrelsen skulle 'offra sig' detta år och arbetade med henne, men det går inte då flera av oss i styrelsen har specialkunskaper om vissa aktiviteter och är de som organiserar just de aktiviteterna. Vi får klura vidare på det. Hade kunnat ta upp det med henne själv men mig råkar hon avsky så till den milda grad att hon ignorerar mig totalt om vi råkar vistas på samma plats utanför föreningen så mig lyssnar hon definitivt inte på. 

Svar på tråden Utesluta en person