• Anonym (Mona)

Kan någon guida mig genom Tinder?

Hur gör man? Vad finns det för funktioner? Är Tinder den bästa datingappen eller är den förlegad? Finns det andra bättre mer aktuella? Kan man vara anonym till en början på Tinder? Jag skulle vilja ge mig ut i dating-appar-världen men skulle helst vilja vara lite anonym tills man klickar med någon på riktigt och kan göra lite bakgrundschecks och så, typ se att personen har en normal Facebook, normal adress or whatever haha!

• Svar på tråden Kan någon guida mig genom Tinder?
  • Anonym (Anna)

Jag måste bara fråga, varför ska du vara anonym ända tills det klickar men mannen vill du ha möjlighet att kolla upp? Varför ska inte han få samma möjlighet? 

• EnAnonumius

Hade tänkt att vara schysst och hjälpa dig..

Fast när jag såg att du ville vara "typ anonym" så ingen kan kolla upp dig, medan du ville kunna kolla upp den andres bakgrund så tycker jag bara att du kör med dubbelmoral.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Vilde Ville)

du laddar upp bilder, sen så sveper du vänster på dom du inte vill ligga med, höger på dom du vill pöka med, om båda gillar vad dom ser och blir ligg-pigga, matchning o då blir det åka av

• Anonym (Kroppskontakt)
    Anonym (Vilde Ville) skrev 2022-10-31 06:38:36 följande:

du laddar upp bilder, sen så sveper du vänster på dom du inte vill ligga med, höger på dom du vill pöka med, om båda gillar vad dom ser och blir ligg-pigga, matchning o då blir det åka av

Ja, Tinder är som BC och liknande, fast i en förklädd version.
  • Anonym (Mona)

Ja asså till alla er som verkade bli upprörda över att jag vill vara anonym till en början.. Det handlar ju om att jag har blivit bedragen tidigare såklart och vill ha ett sätt att skydda mig lite, men jag vill så himla gärna träffa någon. Sen som kvinna i dagens samhälle tycker jag också att man ska försöka vara försiktig och sådär. Men det kanske inte ens går att göra så. Men lugna ner er lite snälla, jag kommer ju inte ge ut några falska uppgifter utan bara vara återhållsam först.

• Anonym (FRA)

Det blir svårt att själv vilja vara anonym samtidigt som du vill kunna kolla upp andra ordentligt.

De flesta på datingappar är lite halvanonyma, ja det finns bild och ett namn men inte personnummer, adress, bru-utdrag mm.

Hur man ofta går till väga är när man får kontakt med någon så startar man via någon inbyggd chat. Eftre ett tag kanske man övergår till Snap, sms eller telefon. Tills sita kommer man överens om att träffa på någon offentlig plats. Vid inget tillfälle kan man vara 100% säker på den andras identitet, civilstånd, planer osv

Du får helt enkelt chansa lite och lite på ditt omdöme.

• Anonym (tindervan)

Ett tips för att inte bli lurad är Google bildsök. En del personer är uppenbara bluffkonton, typ ett företag i Nigeria men andra är lite lurigare.
    Jag skrev lite med en man  min ålder (50) som bor alldeles i närheten. Jag tyckte hans svenska var lite konstig så googlade han bild och det var en dokusåpa skådis från Sydamerika 😂
    stulna bilder alltså, och bedragare bakom kontot 

• EnAnonumius
    Anonym (Mona) skrev 2022-10-31 12:31:58 följande:

Ja asså till alla er som verkade bli upprörda över att jag vill vara anonym till en början.. Det handlar ju om att jag har blivit bedragen tidigare såklart och vill ha ett sätt att skydda mig lite, men jag vill så himla gärna träffa någon. Sen som kvinna i dagens samhälle tycker jag också att man ska försöka vara försiktig och sådär. Men det kanske inte ens går att göra så. Men lugna ner er lite snälla, jag kommer ju inte ge ut några falska uppgifter utan bara vara återhållsam först.

Ja såklart, du har blivit bedragen, att man inte tänkte på detta när man läste din TS där den infon inte fans. Man skulle ju ha gissat sig till det, så klart.

Apropå bedragen... Många tjejer som bedrar killar, så killar bör ju också vara försiktiga.  Jag upplyser dig om detta i fall du missat det.

Så mitt svar kvarstår.
    Att det är dubbelmoral att anse att "man själv" skall kunna dölja sig, samtidigt som man skall kunna kolla upp andra, i ditt fall då killen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mona) skrev 2022-10-31 12:31:58 följande:

Fast det där håller ju inte egentligen. "I dagens samhälle" på såna sidor behöver alla vara försiktiga eftersom det förekommer falska profiler. Du blir inte lurad bara för du är kvinna, män blir också det. Det är ju ingen nyhet att många män tror de haft kontakt med en kvinna när det i själva verket är en man eller t.o.m. ett bluffsyndicat på andra sidan jorden. 
    Att vara kvinna tycker jag inte ska innebära förbehållet att  kunna glida omkring anonym medan männen ska vara öppna för att kunna kollas upp. Hur "klickar" man ens med en anonym profil och hur många män skulle vilja vara med i en sida med det upplägget? 
    Men du kan ju prova iofs, det går ju på alla sidor. Många kräver inte ens foto. 
  • Anonym (Mona)

Inte NÅGONSTANS har jag skrivit att män inte får göra precis som jag, dvs välja en återhållsam profil till en början. Jag kommer ju inte välja en sådan man, eftersom att jag gärna vill ha möjligheten att kolla upp personens trovärdighet osv, och samma sak gäller väl uppenbarligen för män? Dom behöver inte välja mig när dom känner att dom inte kan kolla upp mig. Asså hör ni? Att det ni gråter över är en icke-fråga. Vill ni berätta för mig om appen eller inte?! 

• Anonym (Mona)

Hur man klickar med någon som vill vara lite anonym? Är det seriöst en fråga? Ja du klickar väl inte med ?Anna Andersson Uppsalavägen 27B portkod 6273? - utan du klickar väl med gemensamma intressen och hur flowet i samtalet är och sådant. 

• Anonym (Adgh)

Jag träffade min make på Tinder :)
    Så det är inte bara för sex. Jag tycker att fördelen med tinder är att man kan bara skicka meddelanden efter att man matchat, dvs båda har sagt ja till varandra. På andra sidor blir det lätt att man får en massa obehagliga sex-meddelande från okända. 
    I tinder visas förnamn, avstånd (hur många km ifrån dig personen finns), foton som du själv väljer och en text som du själv väljer. Så man kan vara helt anonym men om du varken har bilder eller text kommer inte så många säga ja till dig. Testa så kommer du snart in i det!
    Ge inte ut ditt riktiga namn eller telefonnummer för lättvindigt och var lite skeptisk, så kommer det gå fint. De flesta är ju normala trevliga människor men det finns tyvärr undantag. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Mona) skrev 2022-10-31 18:01:51 följande:

Hur man klickar med någon som vill vara lite anonym? Är det seriöst en fråga? Ja du klickar väl inte med ?Anna Andersson Uppsalavägen 27B portkod 6273? - utan du klickar väl med gemensamma intressen och hur flowet i samtalet är och sådant. 

Men du vill kolla upp dem först innan "klicket"? Gör som du vill, varför gör du en tråd på FL om du inte klarar att folk ifrågasätter hur du planerar göra. 
  • Anonym (Google is your friend)
    Du kan vara anonym på Tinder.
  • Anonym (Tina)

Jag har Tinder och jag har flera foton på mig själv, har rätt ålder och heter mitt vanliga förnamn. Så om någon vill googla upp mig är det ganska enkelt för dem.
    Min inställning är att det inte är hemligt att jag är singel, och jag skriver inte något som jag inte kan stå för eller som jag hade kunnat berätta för vem som helst. Jag är lärare, och förutsätter nästan att någon av mina nuvarande eller före detta elevers föräldrar har sett mig där. 
    Jag vill, precis som du, ha lite koll på vem jag skriver med, och särskilt om jag skall träffa honom, och då tänker jag att jag måste erbjuda samma själv. Jag antar också att den som passar med mig har vissa krav på ärlighet osv, så då vill jag visa att jag ger det. 
    Det kändes lite läskigt i början, men sedan såg jag massa män som jag känner från olika sammanhang, och alla jag känner som är singlar har Tinder, så jag vande mig ganska snabbt. 
    Om du ändå vill vara lite anonym kan du använda ett smeknamn, men du måste nog ha några tydliga kort på dig själv för att få några seriösa matchningar. 

• Anonym (Vilde Ville)
    Anonym (Adgh) skrev 2022-10-31 18:15:35 följande:

Jag träffade min make på Tinder :)
    Så det är inte bara för sex. Jag tycker att fördelen med tinder är att man kan bara skicka meddelanden efter att man matchat, dvs båda har sagt ja till varandra. På andra sidor blir det lätt att man får en massa obehagliga sex-meddelande från okända. 
    I tinder visas förnamn, avstånd (hur många km ifrån dig personen finns), foton som du själv väljer och en text som du själv väljer. Så man kan vara helt anonym men om du varken har bilder eller text kommer inte så många säga ja till dig. Testa så kommer du snart in i det!
    Ge inte ut ditt riktiga namn eller telefonnummer för lättvindigt och var lite skeptisk, så kommer det gå fint. De flesta är ju normala trevliga människor men det finns tyvärr undantag. 

normala och trevliga människor som vill göka
Svar på tråden Kan någon guida mig genom Tinder?