• Frökensson

    Bästa produkterna för att öka chansen att bli gravid?

    I somras slutade jag med mina mini-piller. Min cykel har varit oerhört ojämn efter det men börjar äntligen bli allt jämnare. Fortfarande lite kort fas mellan ägglossning och mens, men uppe på 12 dagar nu iaf, ska ju helst ligga mellan 14-15 dagar. Men var bara 9 dagar första månaderna.

    Förra månaden tror jag att jag fick kemisk graviditet. Jag hade svaga streck på flera test och Sedan när jag tog fler test blev de negativa några dagar senare, jag hade gravidsymtom (har två barn sedan innan så kände igen) och mensen kom på dag 15 typ men helt annorlunda och längre än vanligt. 

    Min man jobbar på annat ort och vi är 35, jag och 40, han så vi har kanske inte samma chanser som förr. De andra barnen blev vi gravida med innan vi ens började försöka.

    Har ni tips på receptfria produkter man kan köpa för att öka chansen att bli gravid? Något för kvinnan? Något för mannen? Speciellt glidmedel? Det känns som det är nu eller aldrig. Går det inte naturligt inom ett halvår så är vi nog nöjda med våra två barn. 

  • Svar på tråden Bästa produkterna för att öka chansen att bli gravid?
  • Jag är bara jag

    Det trista svaret är att det finns inga alls. För om det funnits hade de gjorts om till fertilitetsmediciner. Det finns en uppsjö hälsokostmedel som har tipsats om i massor med år och jag har själv provat väldigt många av dom. Men inte fick jag barn för det. För är man infertil så är man.

    Det du får komma ihåg är att snittet för att bli gravid är 7 månader och ett år räknas som helt normalt. Ni är inte i närheten av det än. Så det enda råd jag kan ge är såna allmänna råd med saker man vet kan påverka:
    gå ner i vikt om man är överviktig- gäller båda
    inte äta NSAID-medicin- du då
    inte röka- gäller båda
    inte dricka alkohol- gäller båda
    mannen ska inte ha pungen för varmt som tex basta eller bada hett

  • Frökensson
    Jag är bara jag skrev 2022-10-31 13:45:49 följande:

    Det trista svaret är att det finns inga alls. För om det funnits hade de gjorts om till fertilitetsmediciner. Det finns en uppsjö hälsokostmedel som har tipsats om i massor med år och jag har själv provat väldigt många av dom. Men inte fick jag barn för det. För är man infertil så är man.

    Det du får komma ihåg är att snittet för att bli gravid är 7 månader och ett år räknas som helt normalt. Ni är inte i närheten av det än. Så det enda råd jag kan ge är såna allmänna råd med saker man vet kan påverka:
    gå ner i vikt om man är överviktig- gäller båda
    inte äta NSAID-medicin- du då
    inte röka- gäller båda
    inte dricka alkohol- gäller båda
    mannen ska inte ha pungen för varmt som tex basta eller bada hett


    Ja. Så är det nog. 


    Men har ändå hört att det finns vissa saker som kan hjälpa ägglossningen att bli starkare. Eller hjälpa perioden mellan ägglossning och mens att bli längre :) 

    förstår att det inte finns några mirakelkurer även om jag önskar att det gjorde det för alla som inte blir gravida. 


    Tack för dina tips. Du har så rätt. 

  • Mortiscia80
    Frökensson skrev 2022-10-31 18:33:09 följande:

    Ja. Så är det nog. 


    Men har ändå hört att det finns vissa saker som kan hjälpa ägglossningen att bli starkare. Eller hjälpa perioden mellan ägglossning och mens att bli längre :) 

    förstår att det inte finns några mirakelkurer även om jag önskar att det gjorde det för alla som inte blir gravida. 


    Tack för dina tips. Du har så rätt. 


    Nej, såna saker finns inte.
  • Mortiscia80

    Vad menar du förresten med "starkare ägglossning"? Vad är det som ska bli "starkt"? Äggens kvalitet kan du inte påverka, inte hormonnivåerna som utsöndras och inte hur fertila flytningar du får heller.

  • Jag är bara jag

    Jag vet att många testar rosenrot, men det är verkligen ingen mirakelkur det heller. Och ibland kan faktiskt hälsokost ställa till det också. Jag fick kortare lutealfas av agnuscastus så det var ju inte bra det heller.
    Fakta är att 90% av alla som försöker bli gravida blir det av enbart vanliga samlag inom 2 år. Resten behöver oftast hjälp. Och då pratar vi regelrätt infertilitet. Då finns det mycket hjälp att få. Det finns också ett antal av de där 10 procenten som också blir gravida spontant till slut. Ca 3% brukar man prata om. Såvida man fortsätter med oskyddat sex i många år alltså. För det är nämligen inte många som verkligen är sterila och alltså helt saknar möjlighet till att bli spontant gravida. De upptäcks ganska direkt vid en vanlig infertilitetsutredning. Män som saknar spermier och kvinnor utan fungerande äggledare. Är man "bara" infertil kan man rent teoretiskt bli spontant gravid till slut. Jag vet ett par som lyckades vid dryga 40 efter ca 20 år tillsammans.

Svar på tråden Bästa produkterna för att öka chansen att bli gravid?