Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Snatteri by proxy

Anonym (Kassako) skrev 2022-10-31 09:25:10 följande:
    Snatteri by proxy

Jag undrar om vi är fler som retar oss på att ungdomar tränger sig ut med oss vid självscanningen?
    Förr kunde folk tränga sig in bakom en i spärren för att åka med. 
    Detta beteende liknar. Två gånger i höst har jag varit med om att ungdomar spanar in mig och när jag går från kassan låtsas se scanna ett kvitto och går ut samtidigt som jag scannat mitt kvitto. 
    Tredje gången bad jag personalen om hjälp. Då vågade inte ungdomarna följa efter mig. Jag tror att de snattar på en ny nivå. 

Har aldrig varit med om detta, inte vad jag märkt i alla fall. Jag kan själv passa på att gå ut bakom någon annan, men naturligtvis har jag ett eget kvitto. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-10-31 12:18:30 följande:
    I de här fallen såg jag i ögonvrån att de inte scannat in något själva. Hade jag sett dig vid kassan scannande dina varor hade jag nog ändå upplevt det som stressande att du trängde dig efter mig. 
    Jag trängs inte, jag går lugnt efter den som går före. 

Du ska kanske börja handla på tider när det är mindre folk i affären om du inte klarar av att folk är bakom dig. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-01 09:31:53 följande:
    Absolut kan ju tråden också handla om vad det är värt att irritera sig på och inte. Det är inte alls oväsentligt. Och jag är helt klart en människa som slösar mycket energi på att vara arg över orättvisor: det kan vara alltifrån att politiker skor sig, att privatpersoner skor sig, eller ungdomar eventuellt skor sig eller bara var och fönstershoppade lite de här gångerna, vilket jag kan ha misstagit för snatteri.

On tråden ska leva vidare och ändra fokus till vad man irriterar sig på eller rentav blir arg över eller att man slutat göra det så är det fritt fram, även om jag inte kan lova att svara då det inte var mitt fokus i detta specialfallet. Men att till exempel du valt att inte längre störa dig på saker som störde dig tidigare tycks ha skänkt dig en viss sinnesfrid. Det är en väldigt positiv sak att känna.
    Varför inte söka hjälp för dina problem?
  • Anonym (.)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-01 11:22:09 följande:
     Jag blir ledsen av det här. Jag startade en tråd om ett ämne. Jag är glad över att höra att det inte är jättemånga ungdomar som snattar. Det betyder att det antagligen inte kommer hända igen särskilt ofta, att det var ren slump att det hände tre gånger i höst och att jag kommit fram till att jag inte pallar med självscanning.
    Och jag är helt klart en människa som slösar mycket energi på att vara arg över orättvisor: det kan vara alltifrån att politiker skor sig, att privatpersoner skor sig, eller ungdomar eventuellt skor sig eller bara var och fönstershoppade lite de här gångerna, vilket jag kan ha misstagit för snatteri.

Varför inte söka hjälp för detta? Det är väl inte så kul att lägga mycket energi på saker du inte kan förändra?
  • Anonym (.)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-01 11:30:05 följande:

Men om man då ändå ska ta det där rådet från Nja så ska jag inte bry mig om er andra , eftersom det inte är så intressant för mig med "sök hjälp" och liknande. Men ni är jättevälkomna att diskutera etikett vid självscanning i allmänhet om det intresserar er. Jag förstår att det gjorts några tolkningar av mig, och jag hoppas att det gav er något att göra dem, för mig gav det ju inget, som jag försöker säga. 

Dra inte upp dina problem om du inte vill prata om dom. Trivs du med att vara arg, så fortsätt vara det. 
  • Anonym (.)
    olof 45 skrev 2022-11-01 14:49:41 följande:
    Nu blandar du ihop vad som är DIN ÅSIKT och fakta...

Jag tycker det är samma sak, förutom att 'snatta' brukar betyda att man stjäl en vara av ringa värde. Varför skulle det vara mer lagligt att stjäla en tjänst av ringa värde?
    Håller med. 
  • Anonym (.)
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 12:06:12 följande:

Måste tillägga att snatta och planka är INTE samma sak.

Att snatta är olagligt och att stjäla är alltid fult, även om det är tusen ggr värre att stjäla från privatpersoner och småföretagare än att gå till Lidl eller Hemköp.

Att släppa förbi en plankare är helt okej. Men även om en snattare tränger sig förbi mig så är inte det mitt ansvar. Nej skulle aldrig gå och armbåga en person eller blockera utgången, det är personalens jobb.
    Det lär ju synas på kamerorna sen och snattaren lär ganska snart vara portad oavsett om de tagit denne på bar gärning eller det stannar vid misstankar. Det kanske kan trösta en vanlig samhällsmedborgare med sånt kurage inför Ica-handlares miljonlöner att de ska hjälpa till att stoppa en snattare för en liten chokladkaka.

Du pratar om äpplen och päron.

Det är olagligt att snatta, men det är inte olagligt att släppa ut en snattare.

Det är olagligt att planka, men det är inte olagligt att släppa förbi en plankare. 

Och nej, man måste inte planka. 
Svar på tråden Snatteri by proxy