Inlägg från: Anonym (Kassako) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kassako)

Snatteri by proxy

Jag undrar om vi är fler som retar oss på att ungdomar tränger sig ut med oss vid självscanningen?
    Förr kunde folk tränga sig in bakom en i spärren för att åka med. 
    Detta beteende liknar. Två gånger i höst har jag varit med om att ungdomar spanar in mig och när jag går från kassan låtsas se scanna ett kvitto och går ut samtidigt som jag scannat mitt kvitto. 
    Tredje gången bad jag personalen om hjälp. Då vågade inte ungdomarna följa efter mig. Jag tror att de snattar på en ny nivå. 

• Svar på tråden Snatteri by proxy
  • Anonym (Kassako)
    me33 skrev 2022-10-31 09:53:56 följande:

Armbåga när du går med de bakom dig, något som jag har gjort.

Anonym (Japp) skrev 2022-10-31 10:08:12 följande:
    Så brukar jag också göra, men ibland blir man knuffad. En gång bara brast det för mig och jag skrek åt killen att jag inte ville att han skulle tränga sig med mig och skule ge ** i att knuffas. Då stirrade alla på mig som om jag var galen, en tjej släppte igenom killen. Han tackade henne och tittade på mig och såg jätterädd ut. Han var ca 25 år och lång, jag är 50 år, kort vanlig kvinna...efter det försöker jag hålla mig lugn. 

Jag vill inte armbåga. Det brast för mig också en gång. Efter det har jag i möjligaste mån undvikit självscanning men en del butiker har bara det har jag märkt. Det är väl också därför ungdomar hänger där.

Jag får be personal att vara med eller välja en annan butik. Kommer inte att gå tillbaka till de två butiker där det hände då det i den första finns flera andra matbutiker att välja på (där jag bor) och i det andra fallet är det ett skäl att inte vilja flytta till orten i fråga, att de inte kan bekosta kassapersonal. 
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-31 10:02:05 följande:

Har aldrig varit med om det, men jag är rätt så rak och tydlig, så jag skulle bara stanna till och omöjliggöra att någon gick efter mig. Så har jag gjort i spärren i tunnelbanan. Gå lagom långsamt så hinner de helt enkelt inte igenom bakom dig. 

Skönt för dig att ha hittat ett sätt. Det har inte hänt i spärren på många år, men just i butik, och jag var inte beredd den första gången. Den andra gången såg jag vad som var på väg att hända och var nyfiken på hur utbrett det ärm
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (.) skrev 2022-10-31 10:24:01 följande:
    Har aldrig varit med om detta, inte vad jag märkt i alla fall. Jag kan själv passa på att gå ut bakom någon annan, men naturligtvis har jag ett eget kvitto. 
    I de här fallen såg jag i ögonvrån att de inte scannat in något själva. Hade jag sett dig vid kassan scannande dina varor hade jag nog ändå upplevt det som stressande att du trängde dig efter mig. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-31 13:47:34 följande:

Jag har gått ut bakom andra många gånger då jag inte haft kvittot framme eller glömt var jag stoppat det Nu har jag börjat lära mig.

Men jag skulle aldrig trängas och har heller aldrig märkt att en del försöker göra det för att kunna stjäla och sedan gå ut på nån annans kvitto.

Men det skulle inte förvåna mig, det händer ju som sagt i tunnelbanespärren ibland. Jag har aldrig blivit knuffad, men min mamma blev en gång knuffad när en tonårskille försökte tränga sig förbi på hennes kort, så att hon var nära att ramla omkull. Jag var med den gången och killen fick en rejäl utskällning av mig. Inte för att han plankade (även om jag inte säger att det är rätt), utan pga hur han betedde sig.

Det låter ju rimligt att göra så på ett sätt, spara tid på att slippa leta kvitto.

Ni ger mig fler och fler skäl att skippa självscanning. Jag gillar inte att komma nära okända människor på det sättet. Så kassakö är jobbigt det också, på ett annat sätt. 

Som tur är finns en trevlig liten butik där jag bor där kassörskan tar sig tid att prata med kunderna, och att handla där är aldrig några problem, eftersom folk blir glada av kassörskan.
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (.) skrev 2022-10-31 13:51:17 följande:
    Jag trängs inte, jag går lugnt efter den som går före. 

Du ska kanske börja handla på tider när det är mindre folk i affären om du inte klarar av att folk är bakom dig. 
    Jag tror att jag har tänkt det är en kombination av att jag redan ogillar det och att folk gärna tränger sig runt just mig i kön av någon anledning. Jag tror att det är för att jag håller avstånd till den framför i kön och då ser folk det som en "gång" att gå rätt igenom. Så då började jag testa självscanning, men fick då detta nya problem med ungdomar, som just är i butiken på tider där andra inte är där, runt lunch eller tidig eftermiddag.
    Jag handlar redan helst i den lilla butiken, men ibland är man ju någon annanstans än hemma och ska ha något snabbt bara, väljer snabbkassa/självscanning och så har detta hänt. Men det är inte någon vuxen som gjort som ni säger, handlat själva och sen gått bakom mig. Det känner jag inte alls igen. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Mman) skrev 2022-10-31 13:55:05 följande:

I våra butiker stänger spärren så långsamt att det hinner gå både 2 och 4 personer utan att skanna kvitto. 
    Jag hade aldrig orkat stanna upp så längenär jag själv går ut och hade retat mig på om en person stod och blockerade min väg ut vara för att hen trodde att jag snattade. 

Det förstår jag. Jag skulle inte heller stå still där. Om en person går ut ur en butik utan att ha några varor på sig så har den kanske bara varit och fönstershoppat lite, vad vet jag, men inte skulle jag reagera om det var fullt med folk och redan öppet i spärren. Då hade jag också gått rätt igenom precis som du.

Jobbar du i butik? 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Sutu) skrev 2022-10-31 15:29:13 följande:

Men alltså det gör jag själv då och då. Om jag följt med mina föräldrar eller en vän som handlat och jag inte vill stå och trängas vid kassan. Eller om jag varit inne och letat efter något som jag inte hittat, då går jag ofta efter någon ut. Går vid vanliga kassan ibland men ofta är det sinnessjukt trångt där

Varför har du fått för dig att dessa människor snattar? Gör deras utseende dig misstänksam?

Nej, det som gjort mig misstänksam är att de inte haft varor i händerna. De har varit i en stor grupp vänner båda gångerna, så inte som du, en enskild person som går ut. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Sutu) skrev 2022-10-31 15:29:13 följande:

Men alltså det gör jag själv då och då. Om jag följt med mina föräldrar eller en vän som handlat och jag inte vill stå och trängas vid kassan. Eller om jag varit inne och letat efter något som jag inte hittat, då går jag ofta efter någon ut. Går vid vanliga kassan ibland men ofta är det sinnessjukt trångt där

Varför har du fått för dig att dessa människor snattar? Gör deras utseende dig misstänksam?

Jag ska svara på det om utseende också. Om du berättar vad du menar med det. Jag kan tänka mig vad du menar och berättar på förhand att ungdomarna hade alla möjliga - naturliga-hårfärger. Om det var din fråga. Men du kan beskriva lite mer om du vill veta mer precisa signalement, keps, glasögon osv. 
  • Anonym (Kassako)
    me33 skrev 2022-10-31 18:12:50 följande:

Du kan göra det enkelt också, skrik till "TJYV" bara halvhögt och peka så spaknar de ska du se.

Det är enklare att välja en trevlig butik med öppen kassalinje. Ville mest veta om andra varit med om samma, behöver inte tips. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Mman) skrev 2022-10-31 18:33:37 följande:
    Tipset från mig blir att inte hänga upp dig på saker som andra gör om de inte beter sig uppenbart felaktigt. 
    Nej, jobbar inte i butik. 
    Jag behöver inte tips i frågan, och det här var bara drygt sagt, vilket jag inte heller behöver. Men jag antar att dina meddelanden fått dig att må lite bättre. En stund. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-01 08:27:35 följande:

Faktum är att jag - som någon skrev - skulle bli mäkta irriterad om någon framför mig drog sitt kvitto och sedan stannade upp på andra sidan spärren, för att hen misstänkte att jag kanske snattade. Eller av ren princip inte ville låta någon annan gå ut på samma kvitto. Man kan kräva rimligt avstånd, men man får inte hindra andra från att gå ut.

Armbågar och tvärstanningar är inte de bästa tipsen, men jag tror att det var någon som stannade i tunnelbanespärren, och inte i självscanningen.

Nu tycker inte jag att det här med att ett gäng ungdomar går efter dig ut genom självscanningen verkar vara något som händer så ofta, för då hade åtminstone några fler skrivit att de också varit med om det. Så jag kan nog lugnt gå vidare med livet, och undvika självscanning eftersom det fungerar bra för andra, men inte så bra för just mig. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Nja) skrev 2022-11-01 09:08:18 följande:

Bor inte i Stockholmsområdet men Göteborg. Självscannar alltid och aldrig varit med om att någon går så nära inpå mig att de nästan knuffas. 

Men helt ärligt har jag slutat bry mig om vad andra gör. Sånt tar bara en massa energi och retar upp en. När jag bodde i Stockholm tyckte jag de var sjukt irriterande att idioter åkte på min biljett i tunnelbanan när jag själv var student med lite pengar. Men märkte hur dåligt jag mådde av att bli irriterad så jag bara ignorerade till slut.

Absolut kan ju tråden också handla om vad det är värt att irritera sig på och inte. Det är inte alls oväsentligt. Och jag är helt klart en människa som slösar mycket energi på att vara arg över orättvisor: det kan vara alltifrån att politiker skor sig, att privatpersoner skor sig, eller ungdomar eventuellt skor sig eller bara var och fönstershoppade lite de här gångerna, vilket jag kan ha misstagit för snatteri.

On tråden ska leva vidare och ändra fokus till vad man irriterar sig på eller rentav blir arg över eller att man slutat göra det så är det fritt fram, även om jag inte kan lova att svara då det inte var mitt fokus i detta specialfallet. Men att till exempel du valt att inte längre störa dig på saker som störde dig tidigare tycks ha skänkt dig en viss sinnesfrid. Det är en väldigt positiv sak att känna.
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-01 10:58:50 följande:
    Upplever dina inlägg som något dryga och verklighetsfrånvända och svarade med motsvarande ton. Tips får man ibland även om dessa undanbedes, och nej jag stör mig inte på beteendet som beskrivs i TS, dock på beteendet jag tolkar det som att du har i affären. 
    Okej, du ville ge igen för något helt enkelt. Jag förstår. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 11:12:37 följande:
    Varför inte söka hjälp för dina problem?
     Jag blir ledsen av det här. Jag startade en tråd om ett ämne. Jag är glad över att höra att det inte är jättemånga ungdomar som snattar. Det betyder att det antagligen inte kommer hända igen särskilt ofta, att det var ren slump att det hände tre gånger i höst och att jag kommit fram till att jag inte pallar med självscanning.
  • Anonym (Kassako)

Men om man då ändå ska ta det där rådet från Nja så ska jag inte bry mig om er andra , eftersom det inte är så intressant för mig med "sök hjälp" och liknande. Men ni är jättevälkomna att diskutera etikett vid självscanning i allmänhet om det intresserar er. Jag förstår att det gjorts några tolkningar av mig, och jag hoppas att det gav er något att göra dem, för mig gav det ju inget, som jag försöker säga. 

• Anonym (Kassako)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 11:34:10 följande:
    Dra inte upp dina problem om du inte vill prata om dom. Trivs du med att vara arg, så fortsätt vara det. 
    Det som händer på det här forumet (jag har inte varit här länge och jag tror som det känns inte att jag kommer att fortsätta vara aktiv här heller) är att man kan svara en person, som man vill bekräfta i att javisst, det kan du ha rätt i. Sen kommer en helt annan person med helt andra intentioner och behov och ser det man har skrivit, och vill svara utifrån ett helt annat perspektiv, som i "sök hjälp" - fallet (Vet inte ens om det var du eller någon annan, jag har också helt tappat intresset för vem som är vem vid det här laget).
    Och så kommer det ju att vara i varenda tråd. Så jag tänker att det som till en början kändes kul och intressant, att starta en tråd och diskutera ämnet, för mig nu mest känns, precis som du säger, att jag antingen inte skriver något eller måste vara helgarderad för varje sak jag skriver. Och då blir det mycket tråkigare att skriva. 
Svar på tråden Snatteri by proxy