Inlägg från: Anonym (Mman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mman)

Snatteri by proxy

I våra butiker stänger spärren så långsamt att det hinner gå både 2 och 4 personer utan att skanna kvitto. 
    Jag hade aldrig orkat stanna upp så längenär jag själv går ut och hade retat mig på om en person stod och blockerade min väg ut vara för att hen trodde att jag snattade. 

• Anonym (Mman)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-10-31 18:30:25 följande:
    Det är enklare att välja en trevlig butik med öppen kassalinje. Ville mest veta om andra varit med om samma, behöver inte tips. 
    Tipset från mig blir att inte hänga upp dig på saker som andra gör om de inte beter sig uppenbart felaktigt. 
    Nej, jobbar inte i butik. 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-10-31 18:55:30 följande:
    Jag behöver inte tips i frågan, och det här var bara drygt sagt, vilket jag inte heller behöver. Men jag antar att dina meddelanden fått dig att må lite bättre. En stund. 
    Upplever dina inlägg som något dryga och verklighetsfrånvända och svarade med motsvarande ton. Tips får man ibland även om dessa undanbedes, och nej jag stör mig inte på beteendet som beskrivs i TS, dock på beteendet jag tolkar det som att du har i affären. 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-01 11:07:43 följande:
    Okej, du ville ge igen för något helt enkelt. Jag förstår. 
    Absolut inte, jag svarade i tråden. Delar inte ditt perspektiv och delgivning sexan mitt.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-01 11:21:46 följande:
    Absolut inte, jag svarade i tråden. Delar inte ditt perspektiv och delgivning sexan mitt.
    Här gick det för snabbt, * "delar inte ditt perspektiv och delgav sedan mitt" ska det stå 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 15:08:25 följande:
    Nej nu blandar du ihop lagbrott med icke-lagbrott. Och blandar in din åsikt. Du tycker att det är samma sak att planka och att snatta men det är det inte.

Det är inte olagligt att planka. Moraliskt fel, ja, men det är inte som att du hamnar i något straffregister eller att det går till åklagare.
    Plankare blir bara avvisade från SLs mark (ibland med lite väktarvåld på köpet). Och får en straffavgift (jämför om du uteblir hos läkaren, då får du också en straffavgift som inte går via åklagare), inte en bot, när kontrollanter tar fast plankaren, alltså inte ordagrant "tar fast" eftersom de inte heller får ta i eller hålla fast en plankare.

Däremot är det olagligt att hålla fast en plankare för privatpersoner. När det gäller riktiga brott som snatteri kan en privatperson göra ett sk. envarsgripande. Hålla fast personen tills polis eller väktare anländer.
    Gör du det på en plankare är det du som begår lagbrott, du får inte hålla fast eller spärra vägen för en annan människa.
    Jo att planka är ett ett lagbrott, ringa bedrägeri som dock ytterst sällan anmäls utan det blir belagt med straffavgift från företaget som har till uppgift att kontrollera färdbiiljetter. 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 21:08:55 följande:
    Intressant. Hade aldrig hört talas om. Men jag vet att man inte för göra ett envarsingripande mot plankare.
    Blev vittne till en händelse för några år sen.
    En dam 65-70 kanske ställde sig i vägen så att en plankare inte kom igenom. Då gick plankaren efter en annan person i spärren bredvid. Det gjorde tanten alldeles rasande så hon tog tag i jackan på plankaren när hon kom över till andra sidan, det var en kort liten tjej som fick kämpa för att ta sig loss. Då kom stationsvärdarna och damen skrek att de skulle ta fast tjejen som plankade, de sa åt tanten att den enda som nästan begått ett brott här är hon, damen själv, och tillade typ, tyvärr är det så.
    Jag stod vid Metroställen och såg cirkusen, min reaktion sa till mig att springa fram och hjälpa tjejen loss, men det fixade hon själv innan jag hann fram.

Så privatpersoner får inte ta fast en plankare i sl-trafiken.

Tur att det sällan anmäls. Vår polis har betydligt viktigare saker att göra än att sätta fast plankare!
    På min linje (vet inte hur det är på andra ställen) så kommer kontrollanter rätt ofta. Jag hade då aldrig vågat åka utan biljett. Herregud vad pinsamt när hela vagnen kollar. Speciellt när man åker på sin egen linje där man ser eller träffar på flera bekanta.
    Nja enligt den rätta definitionen uppfylls planeringen först då man tillförskansar sig något (en vara eller en tjänst) utan att betala, alltså då man stiger på tåget och först då kan det bli tal om brott mot brottsbalken. Även om det i realiteten aldrig går sår så långt. 

Tränger man sig genom spärren blir det ett brott mot ordningslagen som endast är ett bötesbrott varpå envarsgripande inte är aktuellt. 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-01 21:58:11 följande:
    Nja enligt den rätta definitionen uppfylls planeringen först då man tillförskansar sig något (en vara eller en tjänst) utan att betala, alltså då man stiger på tåget och först då kan det bli tal om brott mot brottsbalken. Även om det i realiteten aldrig går sår så långt. 

Tränger man sig genom spärren blir det ett brott mot ordningslagen som endast är ett bötesbrott varpå envarsgripande inte är aktuellt. 
    Planeringen = plankningen 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Micke) skrev 2022-11-02 13:44:13 följande:
    Du resonerar fel. I princip , men inte i faktiska livet.

Det krävs att man påbörjat utförandet av själva brottet men att det inte har genomförts och att det har förelegat fara för att brottet skulle komma att genomföras . Om man tar sig förbi spärren utan att ha betalat biljett så har man
    ju för avsikt att åka utan att betala och har därmed uppfyllt rekvisitet för uppsåt.
    Att ingen åtalas betyder inte att det är lagligt utan endast att man inte prioriterar
    brottet precis som att åklagare inte åtalar för att du gick mot röd gubbe i går kväll
    Korrekt och i det ena fallet är det ett brott mot ordningslagen och i det andra skulle man kunna anmäla det som ett ringa bedrägeri enligt BrB
Svar på tråden Snatteri by proxy