Anonym (3) skrev 2022-11-01 21:08:55 följande:
Intressant. Hade aldrig hört talas om. Men jag vet att man inte för göra ett envarsingripande mot plankare.
Blev vittne till en händelse för några år sen.
En dam 65-70 kanske ställde sig i vägen så att en plankare inte kom igenom. Då gick plankaren efter en annan person i spärren bredvid. Det gjorde tanten alldeles rasande så hon tog tag i jackan på plankaren när hon kom över till andra sidan, det var en kort liten tjej som fick kämpa för att ta sig loss. Då kom stationsvärdarna och damen skrek att de skulle ta fast tjejen som plankade, de sa åt tanten att den enda som nästan begått ett brott här är hon, damen själv, och tillade typ, tyvärr är det så.
Jag stod vid Metroställen och såg cirkusen, min reaktion sa till mig att springa fram och hjälpa tjejen loss, men det fixade hon själv innan jag hann fram.
Så privatpersoner får inte ta fast en plankare i sl-trafiken.
Tur att det sällan anmäls. Vår polis har betydligt viktigare saker att göra än att sätta fast plankare!
På min linje (vet inte hur det är på andra ställen) så kommer kontrollanter rätt ofta. Jag hade då aldrig vågat åka utan biljett. Herregud vad pinsamt när hela vagnen kollar. Speciellt när man åker på sin egen linje där man ser eller träffar på flera bekanta.
Nja enligt den rätta definitionen uppfylls planeringen först då man tillförskansar sig något (en vara eller en tjänst) utan att betala, alltså då man stiger på tåget och först då kan det bli tal om brott mot brottsbalken. Även om det i realiteten aldrig går sår så långt.
Tränger man sig genom spärren blir det ett brott mot ordningslagen som endast är ett bötesbrott varpå envarsgripande inte är aktuellt.