• olof 45

Snatteri by proxy

Om jag märkte att någon gör sig beredd att gå igenom spärren väldigt nära inpå mig så skulle jag inte scanna mitt kvitto utan vända mig om och säga "ni verkar ha bråttom, så ni kan gå före".  

Om de inte skulle ha något kvitto och försöka övertyga mig om att scanna mitt så skulle jag lugnt säga "man måste ha ett kvitto för att gå igenom här. Ni får fråga personalen hur ni ska göra." Sedan skulle jag försöka att hjälpsamt vinka till oss lite personal - de brukar ju hänga där för att hjälpa till om självscanningen krånglar.

• olof 45
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 12:06:12 följande:

Måste tillägga att snatta och planka är INTE samma sak.

Att snatta är olagligt och att stjäla är alltid fult, även om det är tusen ggr värre att stjäla från privatpersoner och småföretagare än att gå till Lidl eller Hemköp.

Att släppa förbi en plankare är helt okej. Men även om en snattare tränger sig förbi mig så är inte det mitt ansvar. Nej skulle aldrig gå och armbåga en person eller blockera utgången, det är personalens jobb.
    Det lär ju synas på kamerorna sen och snattaren lär ganska snart vara portad oavsett om de tagit denne på bar gärning eller det stannar vid misstankar. Det kanske kan trösta en vanlig samhällsmedborgare med sånt kurage inför Ica-handlares miljonlöner att de ska hjälpa till att stoppa en snattare för en liten chokladkaka.

Nu blandar du ihop vad som är DIN ÅSIKT och fakta...

Jag tycker det är samma sak, förutom att 'snatta' brukar betyda att man stjäl en vara av ringa värde. Varför skulle det vara mer lagligt att stjäla en tjänst av ringa värde?
Svar på tråden Snatteri by proxy