Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Snatteri by proxy

Jag har gått ut bakom andra många gånger då jag inte haft kvittot framme eller glömt var jag stoppat det Nu har jag börjat lära mig.

Men jag skulle aldrig trängas och har heller aldrig märkt att en del försöker göra det för att kunna stjäla och sedan gå ut på nån annans kvitto.

Men det skulle inte förvåna mig, det händer ju som sagt i tunnelbanespärren ibland. Jag har aldrig blivit knuffad, men min mamma blev en gång knuffad när en tonårskille försökte tränga sig förbi på hennes kort, så att hon var nära att ramla omkull. Jag var med den gången och killen fick en rejäl utskällning av mig. Inte för att han plankade (även om jag inte säger att det är rätt), utan pga hur han betedde sig.

Men TS, stör det dig om andra går ut samtidigt som du, så länge de inte trängs eller knuffas? Hur kan du veta att de har snattat? Studerar du din omgivning så noga? 

I tunnelbanespärren är det ju liksom så uppenbart när någon försöker planka, eftersom den måste ?ta rygg? på personen framför för att hinna igenom i tid, varför den framför ibland blir knuffad om den är lite långsam. Helt oacceptabelt ja. Men i affärer upplever jag att man har mer tid på sig. Som någon skrev, ofta hinner både två och tre personer gå ut på samma kvitto, utan att man behöver trängas eller flåsa varandra i nacken.

Faktum är att jag - som någon skrev - skulle bli mäkta irriterad om någon framför mig drog sitt kvitto och sedan stannade upp på andra sidan spärren, för att hen misstänkte att jag kanske snattade. Eller av ren princip inte ville låta någon annan gå ut på samma kvitto. Man kan kräva rimligt avstånd, men man får inte hindra andra från att gå ut.

Anonym (3) skrev 2022-11-01 11:53:32 följande:
    Bra att du slutat med ditt rabiata beteende. Folk plankar inte för att de tycker att det är roligt, de plankar för att de inte har någon annan möjlighet, som allra oftast.

Det är skamligt för plankaren, somliga på stationen tittar redan på plankaren med förakt för att de inte kan tänka sig in i andras tragiska livsöden.
    Det är rätt få som har ett fast jobb och plankar bara för att tjäna in en tusing i månaden. De som gör det har inget alternativ som oftast.

Nej usch vad hemskt att behöva planka! Det skulle jag aldrig våga och jag lider med dem som måste skämma ut sig genom att göra det.
    Klart snubben blir rädd när en äldre dam börjar vråla på honom i ett för honom mycket svagt ögonblick. Han var säkert livrädd och skämdes helt otroligt mycket!
    Jag skiter i om någon plankar så länge de sköter det snyggt och inte skadar eller riskerar att skada omgivningen.

Men min mamma blev nästan omkullknuffad av en tonårskille som prompt måste tränga sig för att slippa betala. Jag tror inte att han var något jäkla offer.

Du är naiv om du tror att alla plankare inte har råd. Självklart finns det hemlösa och personer med psykisk ohälsa som måste välja mellan mat och biljett - då är valet lätt. Men lika ofta handlar det om ungdomar som hellre vill lägga pengarna på annat. Jag har varit fattig student och jag betalade ändå biljett.

Nej, det är inte en skam för alla att planka, vissa skäms inte ett dugg över det, med tanke på hur de beter sig. Men självklart får man inte hålla fast en plankare eller spärra vägen för någon, men man har sannerligen ingen skyldighet att släppa igenom dem.
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 12:06:12 följande:

Måste tillägga att snatta och planka är INTE samma sak.

Att snatta är olagligt och att stjäla är alltid fult, även om det är tusen ggr värre att stjäla från privatpersoner och småföretagare än att gå till Lidl eller Hemköp.

Att släppa förbi en plankare är helt okej. Men även om en snattare tränger sig förbi mig så är inte det mitt ansvar. Nej skulle aldrig gå och armbåga en person eller blockera utgången, det är personalens jobb.
    Det lär ju synas på kamerorna sen och snattaren lär ganska snart vara portad oavsett om de tagit denne på bar gärning eller det stannar vid misstankar. Det kanske kan trösta en vanlig samhällsmedborgare med sånt kurage inför Ica-handlares miljonlöner att de ska hjälpa till att stoppa en snattare för en liten chokladkaka.

Varför skulle det vara värre att snatta än att planka? Rent moraliskt alltså.

Det kan vara det. Men någon som plankar (och tränger sig / knuffas) för att hellre lägga pengarna på nöjen, gör enligt mig mer fel än en hungrig hemlös eller annan utsatt (som du tidigare vurmade för) som stjäl lite mat i en stor och välmående butik.

Det finns som sagt många som plankar, eller försöker planka, utan att de verkar tycka att det är ett dugg skamligt. Inte bara utsatta. Jag har nog aldrig varit med om att en hemlös, trashank, fattigpensionär eller någon som ser utsatt ut (jag vet att det inte alltid syns) tar rygg och ibland knuffas när man går genom spärren. Däremot att ungdomar - som ser ganska välmående ut - gör det. Jag märker det sällan själv eftersom jag går ganska fort, samt inte åker tunnelbana så ofta. Men jag har sett hur andra, som är lite långsammare, påverkas. T ex min mamma.
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 20:49:34 följande:
    Du har faktiskt rätt i att det finns vissa som beter sig väldigt otrevligt i trafiken, ofta gäng med ungdomar ja, killar oftast, som knuffas eller går upp mot ryggen på den betalande som går in före. Vissa unga män hoppar tom upp på spärren.

Har sett kvinnor som bara slänger in handväskan vid spärren och därmed håller spärren öppen så att den som går före aldrig märker något. Kanske var något plankare med hyfs började med vid coronan för att hålla mer avstånd: )

Jag kanske är lite naiv. Har bara så himla svårt för att förstå hur någon som har pengar vill skämma ut sig varje dag i en månad istället för att lägga tusen kr. Självklart förstår jag att såna finns, men är ändå svårt att ta in måste jag erkänna.
    De som skäms men inte har något annat val att planka, är nog mer diskreta och försiktiga. De tar inte rygg på vem som helst. De ställer sig bakom någon som rör sig ganska fort. Inte tant Agda med käpp eller min mamma, som inte är fullt så långsam eller vinglig, men inte jättesnabb heller.

Gapiga förortsgäng som inte bryr sig, är de som antingen trängs/knuffas, eller helt enkelt hoppar över spärren. Men den gången min mamma nästan blev omkullknuffad, var det en ensam tonårskille.

Ja, det är nästan alltid killar. Tjejer och vuxna betalar för sig oftast. Eller sköter eventuell plankning mer diskret.

Vi kanske tycker att planka är att skämma ut sig, men alla tycker uppenbarligen inte det.

Sen finns det förstås också de som betalar för sig men ändå tränger sig i spärren eller på andra ställen, för att de helt enkelt har bråttom och / eller tycker att andra är för långsamma. "Stockholms-syndromet". Vett och etikett i kollektivtrafiken handlar inte bara om plankning.
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 20:49:34 följande:
    Du har faktiskt rätt i att det finns vissa som beter sig väldigt otrevligt i trafiken, ofta gäng med ungdomar ja, killar oftast, som knuffas eller går upp mot ryggen på den betalande som går in före. Vissa unga män hoppar tom upp på spärren.

Har sett kvinnor som bara slänger in handväskan vid spärren och därmed håller spärren öppen så att den som går före aldrig märker något. Kanske var något plankare med hyfs började med vid coronan för att hålla mer avstånd: )

Jag kanske är lite naiv. Har bara så himla svårt för att förstå hur någon som har pengar vill skämma ut sig varje dag i en månad istället för att lägga tusen kr. Självklart förstår jag att såna finns, men är ändå svårt att ta in måste jag erkänna.
    Det där med att slänga in handväskan var ju faktiskt ganska smart :)

Fast dålig stil om man egentligen har råd att betala. Indirekt gör plankning biljetterna dyrare för alla. Däremot skulle jag aldrig klandra någon fattig och utsatt som behövde göra ett nödvändigt ärende.

Att använda sig av en handväska eller andra metoder för att inte gå för nära den framför, kanske blev en nödvändighet när pandemin började. Då förväntade sig omgivningen avstånd på ett nytt sätt och blev (med rätta) irriterade om andra trängdes eller flåsade dem i nacken. Innan var många mer toleranta så länge de inte blev knuffade eller dylikt.
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 21:08:55 följande:
    Intressant. Hade aldrig hört talas om. Men jag vet att man inte för göra ett envarsingripande mot plankare.
    Blev vittne till en händelse för några år sen.
    En dam 65-70 kanske ställde sig i vägen så att en plankare inte kom igenom. Då gick plankaren efter en annan person i spärren bredvid. Det gjorde tanten alldeles rasande så hon tog tag i jackan på plankaren när hon kom över till andra sidan, det var en kort liten tjej som fick kämpa för att ta sig loss. Då kom stationsvärdarna och damen skrek att de skulle ta fast tjejen som plankade, de sa åt tanten att den enda som nästan begått ett brott här är hon, damen själv, och tillade typ, tyvärr är det så.
    Jag stod vid Metroställen och såg cirkusen, min reaktion sa till mig att springa fram och hjälpa tjejen loss, men det fixade hon själv innan jag hann fram.

Så privatpersoner får inte ta fast en plankare i sl-trafiken.

Tur att det sällan anmäls. Vår polis har betydligt viktigare saker att göra än att sätta fast plankare!
    På min linje (vet inte hur det är på andra ställen) så kommer kontrollanter rätt ofta. Jag hade då aldrig vågat åka utan biljett. Herregud vad pinsamt när hela vagnen kollar. Speciellt när man åker på sin egen linje där man ser eller träffar på flera bekanta.
    Det är bra att man i vissa fall får frihetsberöva missdådare tills polisen kommer, men helt orimligt att man skulle tillåtas hålla fast plankare. Även snattare tycker jag är gränsfall, fast jag förstår om butikspersonalen har rätt att göra det.

Tanten överreagerade något enormt. Och ja, polisen har viktigare saker för sig.
Svar på tråden Snatteri by proxy