• Anonym (Malin)

För hög frånvaro i lågstadiet

Visst är det bra att det har koll såklart på men som en tidigare skribent skriver vad ska vi göra med informationen? Mer än att som en skötsam förälder känna än mer stress. De som struntar el nåt annat struntar väl i sådana mail iallafall. 

Ts frånvaron är inget anmärkningsvärt öht.
    På vår skola hade de någon genomgång av frånvaron för alla i feb/mars någonstans som avsåg just veckorna innan. 
    Blev faktiskt rätt stressad och upprörd över det kommer jag ihåg. Då vi alla precis haft Covid efter varandra. 3 barn/ungdomar och vi 2 vuxna. Med karens och allt det innebar. Min yngsta hade då 7 frånvarodagar. Stor del av hens covid sammanföll som tur var med sportlovet. Hen var riktigt dålig. Annars hade det lätt varit nästan 2 skolveckor borta. 
    Så får man ett mail om hög frånvaro. Alla visste ju då vad som gällde om restriktioner och symtom. 

Efter någon dag skickade elevvården ut en nytt nästan ursäktande mail till alla ungefär ja vi vet ju att det lätt kan bli en veckas frånvaro under vinterhalvåret. 

Liksom ena sidan då under hösten/vintern skickades det mail varannan dag om hur viktigt det är att vara hemma med symtom. (självklarhet för oss) sedan stressa om frånvaro. 
    Tror de själva fattade att ngt veckor feb/mars inte är den bästa tiden för en generell frånvaro check. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (:)) skrev 2022-11-02 23:30:37 följande:
    Inte sällan ligger barnen socialt efter, svårare med leken och det sociala. Det är en stor anledning att inte flytta  upp. 

Vem har bedömt att hen ligger  på en nivå som en åk 3?

Läsning på högre nivå då tänker jag läsflytet,  hur är det med läsförståelsen?

Är det ingen undervisning i f-klass så behöver du kontakta  skolchefen  i kommunen. Det finns läroplan  att följa.
    Förskoleklass kan nog se väldigt annorlunda ut beroende på var i landet man befinner sig.  Där ett av mina barn gick var det skola, undervisning hen lärde sig läsa bra, skriva fint och rätt.
    För de andra två senare i en annan kommun var det totalkaos och lekstuga i ett år vardera.
    De lärde sig mer sista året i förskolan mot detta år i f-klass där utveckling snarare gick bakåt tills de äntligen fick börja åk 1. Läroplan låter ju bra men ja hur fungerar det i verkligheten? 
    Så typiskt svensk skola att det finns dokument att följa, det ska antecknas, det ska en massa mängd bara för syns skull upplever jag.
    När det kommer till kritan görs ju ofta inget. Man bara hänvisar till dokument, man har noterat svårigheter t ex. Ifall ett barn har någon liten svårighet men då saknas alltid resurser iallafall. Men man har iallafall dokumenterat det som tur är så det ser bra ut ifall man måste gå igenom det senare. 
Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet