• Tue 1 Nov 2022 22:39
    1650 visningar
    3 svar
    3
    1650

    Pcos, ivf eller insemi, vilken metod är vanligast

    Hej, ska försöka skaffa barn men har pcos sedan unga år. Har nu kontaktat vården och fåt en tid 29/12. 


    Men nu undrar jag hur ni med pco/pcos gjorde, ivf eller insemination. Jag har då ingen partner så det blir ju donatorsperma i vilket fall men är intresserade av vad läkarna brukar föreslå att man börjar med, pang på på ivf eller brukar man testa insemi först? 


    Lite rädd för ivf då ja hört att det inte är den mest smärtfria processen.Skrikandes

  • Svar på tråden Pcos, ivf eller insemi, vilken metod är vanligast
  • Anonym (1)
    Wed 2 Nov 2022 08:50
    #1

    Jag har inte själv PCOS, men jag har förstått att många som har det inte får ägglossning regelbundet och därför behandlas man med ett hormon som ska tvinga fram ägglossning. Detta kan då kombineras med samlag eller insemination. Om du är ny i fertilitetsbehandlingssvängen kan jag tipsa om att lyssna på IVF-podden och Jag vill ha barn. Har hört avsnitt med folk som har just PCOS där.

  • Wed 2 Nov 2022 18:45
    #2
    Anonym (1) skrev 2022-11-02 08:50:33 följande:

    Jag har inte själv PCOS, men jag har förstått att många som har det inte får ägglossning regelbundet och därför behandlas man med ett hormon som ska tvinga fram ägglossning. Detta kan då kombineras med samlag eller insemination. Om du är ny i fertilitetsbehandlingssvängen kan jag tipsa om att lyssna på IVF-podden och Jag vill ha barn. Har hört avsnitt med folk som har just PCOS där.


    Ja, jo jag tänkte mest statistiskt vilket folk föredrog att göra, ivf eller insemi/samlag efter hormonbehandling. Ja jag lyssnar redan på Jag vill ha barn, och Gynpodden, har dock inte kollat in den andra du nämde
  • Anonym (pcosg­ravid)
    Tue 24 Jan 2023 13:54
    #3

    Med lite livsstilsändring faktiskt! Tog lång tid för mig att leta efter information och testa själv dock men nu ska det tydligen finnas en PCOS app på svenska som ska hjälpa med det så hett tips!

Svar på tråden Pcos, ivf eller insemi, vilken metod är vanligast