Sex efter förlossning
CQQkieë skrev 2022-11-02 23:10:56 följande:
Tack alla ni som svarat, känns bättre att läsa lite som inte är skräck exempel. Jag har nog bara fått höra om hur illa det kan bli och att det är mer vanligt att spricka från a-ö så att säga.. men om det bara är 1 och andra graden som är dom vanligaste skadorna så ska man väl läka ganska bra ändå..
Och att inte min vikt betyder att jag ska få en jätte bäbis är ju också skönt att höra..
Jag hoppas ju typ på att jag ska föda för tidigt,men de borde man väl inte vilja? Kan väl vara skadligt för barnet att födas 2-3 veckor tidigare än den ska?
Min första förlossning tog inte så lång tid. Vaknade kl 5 av att vattnet gick. Dottern är född strax innan kl 8. Vi var inne 12 min på förlossningen. Fick sy några ytliga stygn. Jag gick 10 dagar över tiden.
Vi fick lova perosnalen på BB att i princip campa på parkeringen om vi skulle ha ett barn till.
Andra barnet åkte vi in kl 9 till förlossningen. Ungen behagade att titta ut kl 19!! Vilken fräckhet att ta så god tid på sig!! Återigen syddes jag med några få stygn. Även om grabben tid lång tid på sig inne på förlossningen så var han snabbare än syrran för han är född 3 veckor för tidigt.
Båda två var helt perfekta och mådde bra.
Vad gäller sex efter förlossningen. Jag var lite spänd och orolig för att det skulle göra ont. Men en vecka efter att ungarna var födda släpade jag in maken i sovrummet. Jag ville inte vänta längre. Det var inga fyrverkerier och multipla orgasmer. Det var närhet och kärlek.
Det tog lite tid (kanske 1-2 månader?) innan allt kändes som vanligt men under tiden tog vi det lugnt och lärde känna min nya kropp som hade förändrats efter graviditeten.
Det jag tycker är viktigt är att man tar tid till att vara nära varandra. Ja, bebis behöver närhet den med men glöm inte bort varandra!!!
Pussar, kramar och mys. Se varandra. Hjälp varandra! När han kommer hem från jobb kan han ta bebis så att du kan få ta en lååååång dusch (sån vardagslyx behövs).
Vi kvinnor ha kroppar som är designade för att föda barn. Ja, det gör ont men det är ingen smärta som inte går att hantera (födde båda mina utan någon smärtlindring alls) och saker och ting känns knäppa för kroppen ska anpassa sig till det nya livet. Stressa inte. Ta en dag i taget.
Du och din partner kommer att fixa det här!