• Sommarochsyrener

Få jobb

Hej!
    Jag undrar hur man får jobb som inte ligger på arbetsförmedlingen?

Ser ju klasskamrater med säljjobb, postnord ect utan att dessa ligger på arbetsförmedlingen. 

Är det via kontakter? Men om man inte har kontakter då? 

Går man bara till stället personligen eller kontaktar man de personligen eller hur? 

Hur gör man? Hur gör de?

• Svar på tråden Få jobb
  • Citronella
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-02 18:21:00 följande:
    Jag menar att folk har jobb som inte ligger som annons på arbetsförmedlingen. 

Hur gör de för att få de?
    Ansöker via deras hemsida, de flesta annonserar inte via Arbetsförmedlingen. Vill man ha jobb på Gröna Lund t.ex går man in på Gröna Lunds hemsida. 
  • Tukt

En väg som jag tror många tar, är att man hör av sig till en arbetsplats där det finns yrken som är hyggligt okvalificerade, eller inom något man kan/är utbildad till. Där söker man sommarjobb. Efter det så försöker man få vikariat, timmar eller liknande. Och när det väl blir tjänster lediga så kan man söka dessa.
    Med andra ord, som jag var inne på ovan, man får jobba för det. Inte bara tro att de kommer seglande med någon magisk tangenttryckning eller att man vrider på charmen för nån arbetsgivare.

• Citronella
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-02 18:24:53 följande:
    Men de har ju inga annonser. 

T.ex. vill jobba på lindex de har ingen annons. Ändå har jag sett klasskamrater som jobbar där. 

Sen känns det som om säljobben kräver att man är snygg och har sälj på cv

Här är tjänsterna man just nu kan söka hos Lindex de uppdaterar såklart regelbundet. 

https://about.lindex.com/sv/karriar/lediga-jobb/

• Citronella
    AndreaBD skrev 2022-11-02 18:11:04 följande:

Jo, du kan alltid gå och fråga om de behöver någon. Du kan också göra en slags allmän ansökan och dela ut den - om det är lätt tillgängliga ställen. 

Så gjorde man för 30 år sedan, skulle man göra så idag skulle personalen bli irriterad eller titta på än som om man var dum i huvudet. 
  • Fjäril kär

Man går helt enkelt in och frågar. Lämnar ett cv och berättar vad man vill ha. Väldigt många studenter tex jobbar ju timmar på affärer, cafeer, kiosker etc för att klara ekonomin under studietiden. 

Mataffärer av större modell söker i princip ständigt folk som kan jobba i kassan och såna jobb är nästan aldrig ute på annons just därför att folk söker ändå. 

Jag möter många i mitt yrke som gör just detta. Dom går från plats till plats och frågar om praktik, arbetsträning, timjobb, extrajobb, anställning etc, dom presenterar sig, lämnar papper och telefonnummer och många får faktiskt jobb den vägen hos oss. 

• Fjäril kär
    Citronella skrev 2022-11-02 18:38:23 följande:
    Så gjorde man för 30 år sedan, skulle man göra så idag skulle personalen bli irriterad eller titta på än som om man var dum i huvudet. 
    Inte alls. Det är fortfarande lika vanligt. Likaså telefonsamtal och mail är vanligt av folk som söker jobb och helt enkelt chansar. 
  • Xlr8

Det ringer ju bara en massa rekryterare och chefer som vill anställa. Är jobbet tillräckligt roligt, vettig kompensation och på rätt ort så tar man jobbet.

• Anonym (Abc)

Platsbanken har ju fliken externa webbsidor där det finns mycket. 

Annars så titta på rekryteringsfirmornas sidor.

Lernia
    Poolia
    OnePartnerGroup
    Bravura
    Stella rekrytering
    Manpower

och allt vad de heter, finns många lokala.

Sen brukar alla kommuner ha en sida med lediga jobb på sin hemsida. En annan sida är offentligajobb.se.

• Citronella
    Fjäril kär skrev 2022-11-02 18:45:55 följande:
    Inte alls. Det är fortfarande lika vanligt. Likaså telefonsamtal och mail är vanligt av folk som söker jobb och helt enkelt chansar. 
    Det var ett tag sedan du sökte jobb eller hur? Mejl fungerar säkert men folk har inte tid att svara i telefon och hantera de som kommer in och söker jobb. Redan när jag gick ut gymnasiet för 20 år sedan så hänvisade nästan alla till hemsidan och folk blev irriterade för att man kom och störde. 
Svar på tråden Få jobb