• Anonym (Tomtemor)

Julkläder till barnen

Hej!
     hur mkt nya kläder köper ni till barnen till julen?  Tycker ni att det är nödvändigt? Mitt barn har nu fått två klänningar och ett lucialinne (räknar med det i kostnaden) sen  strumpbyxorna.. summan Tillsammans blir eg för mycket men så svårt att inte köpa fina kläder till jul. 

vore kul att läsa om andra har köpt något juligt till barnen :) 

• Svar på tråden Julkläder till barnen
  • Anonym (Ja)

En riktig röd julklänning brukar det bli varje år. Plus nånting till lucia. Och oftast något mer. Typ en jultröja eller pyjamas eller liknande. Klänningen används typ alla helger under december. Tröja eller pyjamas så ofta det går under december. 

• Anonym (Myran)

Lucialinne/tomtekläder köper jag varje år. Dock aldrig nytt finns så mycket lucialinnen på secondhand hand. Tänker inte betala 200 spänn för ett nytt som används 1-2ggr Istället betalat jag 15kr för ett på secondhand. 

Julklänning brukar jag köpa secondhand hand om jag hittar annars blir det en nytt precis innan jul. Använda flertalet dagar runt jul, enda dagarna det inte används är när jag säger åt dotter  att nu måste det tvättas. 

• Anonym (Nej)

Nope, generellt inte ett enda plagg. Skulle vara om man hittar en kul pyjamas eller nåt. Annars duger vanliga finkläder.

• Anonym (Z)

Jag köper alltid en uppsättning kläder barnen ska ha på julafton och jag försöker tänka att det ska passa till nyår också om man bara byter ut accessoarerna. T.ex ett set med skjorta, hängselbyxor och fluga/slips och sen bara byta ut färgen på slipsen/flugan till nyår eller en klänning och byta färg på strumpbyxor/hårband. Det är dock inte alltid utan vissa år köper jag en uppsättning för jul och en för nyår, i alla fall för något av barnen. Brukar också köpa lussekläder till Lucia. Har hittills kört på tomtenisse/a och då får de ha de kläderna dagen innan och efter julafton också. Brukar även använda det som pyjamas ibland kring jul.

• LFF

Det blir väl lite nya kläder till lucia i år eftersom det är barnens årskurs som kör luciatåget för lågstadiet. De ska väl bara komma underfund med vad de vill vara först. Blir det tomtenisse så får de den typen av tomtedräkt som sen kan användas som pyjamas. 

I övrigt köper vi inget så tydligt säsongsbetonat som specifika julkläder eftersom de används under en så begränsad tid. Nästa år kommer det ju vara urväxt. De har andra finkläder att ha på sig på julafton och nyår om vi känner för att klä upp oss. I år kommer vi tex inte att vara hemma vare sig på julafton eller nyårsafton (kommer hem på nyårsafton) eftersom vi kommer att befinna oss i fjällen. Så julafton blir i underställ och myskläder. 

• mammaåten

Tycker inte det är nödvändigt att köpa, jag köper inte varje år.. 

Men ca vartannat år köpet jag en jultröja (som jag sen också kan använda då sonen växt ifrån mig).
    Brukar också köpa byxor och tröja till jul, som han sen använder som vanliga kläder under året. 

• Anonym (beror på)

Jag låter mina barn styra själva vad de vill ha på sig till jul. Undantaget att de inte får ha på sig pyjamas på skolavslutningen eller hemma hos farmor och farfar på annandagen, för de är lite gammaldags. Annars får de ha vad tusan de vill mellan, den här gången, 22 december  och 9 januari. Vilket gör att vissa år blir det mer kläder och vissa år blir det mindre. Förra året ville de ha nya julpyjamas och morgonrock, och annars bara helt vanliga vardagskläder. I år ser jag framför mig en hel hög finkläder eftersom alla tre fått dille på att klä upp sig och alla högtider varit väldigt viktiga i år. Vi får väl se i helgen, då jag kommer fråga och vill de ha nytt så kommer vi nätshoppa.

• Mrs Moneybags

Nå, jag tar bara något snyggt han redan har - skjortor och finbyxor har han jämt i garderoben. Kanske blir nån kul fluga med tomtar och ett par mysiga julstrumpor. 

• Anonym (Jenny)

Julen är en bra tid att kolla av att de har vad de behöver i garderoben så det blir ofta så att de får även finkläder då. Jag försöker undvika att köpa saker som bara skulle användas en gång som extremt juliga klänningar eller skjortor. Oftast är det ett gäng konserter och uppträdanden vid den här tiden med som kräver viss typ av kläder så försöker även koordinera med det. När jag får veta i tid i alla fall och inte kvällen innan.

Särskilt för finkläder älskar jag second hand då de ju oftast bara har använts någon gång. Man kan låta barnen klä upp sig efter eget huvud för bara några tior.

• LaFontaine

I fjol fick stora barnet en röd julklänning, eftersom hon också skulle vara tomtemor i kyrkans luciatåg. Den hade hon också på julafton. Det funkar till jul i år igen. I år behöver hon eventuellt ett lucialinne till samma tåg, om inte fjolårets passar.

Minstingen kommer behöva nåt till luciatåget på förskolan. Han får vara tomte eller pepparkaka, så kan det agera pyjamas sen, ty han har vuxit ur nästan alla sina. Till julafton får han ett par finbyxor, eftersom han vuxit ur sina förra. De kan han se ha till resten av årets festligheter. Skjorta och röd fluga har han sen förr. 

Jag tycker att det finns väldigt mycket fina kläder till jul, men jag är generellt emot att ha en massa saker med mycket smalt användningsområde. Då kompletterar jag hellre vanlig klädsel med något juligt, typ röd fluga, eller röda strumpbyxor. 

• Anonym (Arvegods)

Den yngre får ärva den äldre. Men först får jag se om de gamla kläderna passar även den äldre så då blir det inget nytt. Eller nytt och nytt... Jag köper endast på second hand. En röd skjorta som även går ha sen och nån julig tröja som går ha på lucia och juldagen och liknande. Får snart inventera och se vad vi har. Ingen aning vad skolan ev. tänker hitta på.

• Anonym (Lussemamma)

Lussekläder om de ska gå luciatåg och det inte finns något att ärva. Annars väljer de av sina finkläder till julfirandet och nyår. Kanske att vi köper strumpbyxor om det inte finns några passande och de väljer att ha kjol/klänning. 

Svar på tråden Julkläder till barnen