Inlägg från: Anonym (Wind) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Wind)

Fann du meningen i livet när du fick barn?

Certifierad skrev 2022-11-05 18:06:18 följande:
    Fann du meningen i livet när du fick barn?

De senaste åren har jag tappat lusten till mycket. Jag ser inte framemot resor på samma sätt, bryr mig inte om sociala kontakter lika mycket osv. Allt görs lite med tvång och en viss känsla av tomhet.

Jag tror inte att jag är deprimerad men jag inte raka motsatsen till det heller. Allt känns lite mjeh men inte direkt jobbigt.

Jag och min sambo planerar barn och jag känner lite hopp om att saker och ting kommer förändras då. Att man vaknar lite till liv för man ser världen med nya ögon, vill ge barnet en oförglömlig barndom osv, och på det sättet hittar lite "krut" igen. Självfallet så inser man att det absolut inte behöver vara så, och därför vänder jag mig till er för lite kloka råd. 

Jag behöver inga tips om hur jag ska "komma upp på sadeln" igen eller så, jag vet vad jag behöver göra. Vill mest höra om era erfarenheter! Va raka och ärliga :) behövs inte måla upp något some inte stämmer.

Ja, mitt liv är enormt mycket bättre idag än innan jag fick barn. Är väl individuelltockså. Viss blir tyngda av ansvar, andra höjs av den. Jag tillhör den sistnämnda kategorin. Utan barnen hade jag nog varit död idag. Eller iaf levt extremt povert i alla avseenden.
  • Anonym (Wind)
    Anonym (TS) skrev 2022-11-06 03:05:43 följande:

Tack för alla svar. Som jag kanske borde gissat så har jag fått svar från hela spektrumet - vissa bedömer att de är gladare med barn, andra verkar lite neutrala och för några blev det jobbigare efter barnen kom.

Vill bara förtydliga att jag inte förväntar mig att vi kommer bli "lyckligare" eller se ljuset eller dylikt - men jag har alltid varit barnkär och älskat mina yngre syskon, kusiner, syskonbarn osv. Jag känner att jag har rätt starka modersinstinkter och vet med allra största säkerhet att jag hade gjort allt för mina barn. Snarare att jag undrar om det är kanske det som fattas i mitt liv och som orsakat tomhetskänslan jag känner ibland. Tidigare levde jag ett aktivt och socialt liv men lusten inför detta har dalat de senaste åren.

Med din inställning kommer du nästan garanterat att få det bättre. För det största med att ha barn är att få den starka relationen till barnet, att sedan göra allt man kan för det och känna stolthet och glädje i det. 

De som mår dåligt av barn är de som har tagande-personligheter. Där det knappt ger dem något att jobba hårt för barnet. 
  • Anonym (Wind)
    Eliiza skrev 2022-11-09 09:37:03 följande:

Nej. Och, det finns betydligt större nening med livet än att skaffa barn.

Att vara förälder är det viktigaste uppdrag vi har i livet så nej.

Att så många letar annat när de är föräldrar är en viktig borsak till allt psykiskt lidande i samhället. För de som mår dåligt är nästan alltid ett resultat av en dålig barndom.
  • Anonym (Wind)
    Anonym (Jk) skrev 2022-11-09 17:10:05 följande:
    Detta är så otroligt viktigt, många verkar helt ha missat det. Tyvärr. Och så blir det pannkaka av alltihop. 
    Det löser faktiskt många problem att bli förälder. Däremot löser det inte äktenskapet eller relationen med sin partner.
  • Anonym (Wind)
    Eliiza skrev 2022-11-09 19:35:30 följande:

Nej. Meningen och det högsta syftet med livet är att i vår tillvaro evolutivt skrida framåt och förse sig med kunskaper, sanningar och logik, inlärda från egna och andras erfarenheter, och därmed utvecklas mot än högre nivåer för att bli allt visare och vetande. Detta i samband med att söka och eftersträva liv i konstant fred, frihet, kärlek, harmoni, lycka och glädje, med allt och alla, där vi siktar och reser mot allt högre evolutionsnivåer.  
    Detta kan för VISSA innefatta att skaffa barn, men för att i innevarande liv nå den bästa möjliga vägen dit så kan det faktiskt lika gärna kräva att man INTE gör det.
    Känslor och kärlek är alltid viktigare än kunskap.

Däremot kan man använda kunskap i syfte att skapa bra känslor och kärlek. Men utan det steget är kunskapen meningslös.

Så föräldraskapet är givetvis överprioriterat att tillskansa sig kunskap.
Svar på tråden Fann du meningen i livet när du fick barn?