• Alexandrak94

Lukta illa utan att veta om det

Jag går rakt på sak, för nån månad sen så uttryckte min pojkvän lite fint att jag luktade svett och kanske borde byta tröja under en fest. 
    Jag luktar i min armhåla och känner bara doften av deodorant, detta har gjort mig väldigt förvirrad och gjort mig osäker på mig själv. 

Jag hade en nytvättad tröja på mig och hade duschat samma dag. 

Detta har gjort mig mer noggrann med allt, tvättar mina kläder med ättika och är extra noggrann med deodorant. 
    Men är ändå alltid orolig då jag inte verkar kunna känna av själv om jag luktar illa, vilket jag vanligtvis har tyckt att jag kan känna och då slänga de kläderna i tvätten eller duscha av mig själv. 

Så vad kan detta bero på? Det är stressigt att vara orolig över om folk ska tycka att man luktar illa. Men jag har inte upplevt från vänner och nära att det skulle vara ett problem, och jag vet att de hade sagt något i så fall. 

Var det någon hormonförändring just den kvällen eller vad kan det bero på? Någon som har upplevt samma sak? 

• Svar på tråden Lukta illa utan att veta om det
  • Anonym (Moi)

Jag skulle bli lie misstänksam mot pojkvännen, är han helt enkelt ute efter att göra dig osäker?

• Anonym (Handsprit)

kan han ha tyckt att tröjan var ful men inte ville säga det? 

jsg tipsar annars om att badda armhålorna med handsprit. Funkar så bra för att döda bakterierna som orsakar svettlukt. Jag har knappt luktat alls sen jag började med det. kan till och med gå utan deo ibland utan att det luktar. Hände aldrig förr 

• Anonym (Io)

Det kan ha suttit i just den tröjan. Jag har en tröja jag inte kan använda ute för trots tvättad och trots att jag är tvättad och tagit deo, så börjar den lukta konstigt efter ett tag. Och det kom nyligen, det var inte så förut. Så jättekonstigt egentligen.

Brukar han säga att du luktar illa eller säga andra saker du reagerar på? Isåfall har du ett pojkvänsproblem och inte ett luktproblem.

Fråga en vän du litar på om du brukar lukta illa. Jag är ganska övertygad om att svaret är nej! Jag tror att det antingen var din pojkvän som försöker få dig osäker, eller att problemet satt i tröjan.

• Anonym

Låter som din pojkvän vill göra dig osäker
    Om min man luktade svett vid enstaka tillfälle skulle jag aldrig påtala det för honom. Det gör vi nämligen alla ibland

• Anonym (Blomman)

Man märker själv om diften öndras. Om jag blur netvös ändras svettlukten och blir skarpare. Märker det själv också.

Prova att byta deodorant, kanske en som inte har doft. Och ta någon bra parfym på halsen, det ändrar hela intrycket.

• flygrl

Det kan ju ha vart så att det va en engångsgrej. För ibland svettas man mer och ibland kan det också lukta mer och/eller annorlunda. Det kan va en ren hormongrej, stress, att det är ovanligt varmt, att man ätit nåt som ger knepig lukt. Eller tröjan som kanske inte går få helt ren eller av annan anledning ger jobbig lukt. Särskilt plagg med mycket syntet i/funktionsplagg k a n va problematiska.

Men kan du inte fråga din pojkvän? För visst, det kan va så han vill göra dig osäker. Men. Jag tror ju han helt enkelt ville va sjysst och hinta att du just där och då luktade svett så du skulle kunna åtgärda och slippa att andra reagerade på det.

• Anonym (Doftar hallon)

Tack för alla svar!
    Jag kan tillägga att efter alla gått så sa jag att jag tyckte att det kändes jättejobbigt att han sa så. 
    Och han menade på att han bara ville vara snäll och att han själv har behövt byta tröja nån gång då han själv svettats extra. Så för honom var det nog inget illa menat. 

Det har bara hänt den här gången men det är klart att det sitter kvar i bakhuvudet. Han har inte sagt något negativt om min doft därefter och kommenterade senast igår att "oj vad du luktar gott", rent spontant. 

Så kanske var det just den tröjan jag får bränna helt enkelt eller så var jag mer stressad än normalt.

• Anonym (ironi)

"Mitt liv är katastrof. Jag luktade nämligen svett en(!) gång!"

Ja det är helt normalt, släpp det!

• Anonym (deo)

Nu var det ju bara en gång, men vissa deodoranter luktar i princip som svett på vissa människor. Jag provade en ny deo som jag absolut inte kunde ha. Jag luktade svett av den även om jag inte hade rört mig det minsta. Det var som att den inte passade ihop med min kropp på något vis. Samma sak har hänt min man. 

• Anonym (Ättika)

Om han inte brukar vara taskig så var det nog ett misslyckat försök att vara snäll... 

Det kan ha varit tröjan. Vissa kläder, särskilt syntet och mörka bomullströjor, kan lukta gott efter tvätt men när de blir varma av kroppsvärmen så börjar de lukta ingrodd svett. 
    I många fall kan man rädda dem genom att tvätta dem med ättika. En deciliter till en maskin brukar räcka (jag brukar ha ättikan i en tvättboll och tvättmedlet i facket). Är det riktigt illa kan man lägga tröjan i blöt i en hink eller handfatet, med 1dl ättika i vattnet. Låt ligga minst 30 min och tvätta sedan som vanligt.

Svar på tråden Lukta illa utan att veta om det