• Anonym (Mamma)

Så less på att behöva räcka till för alla

Vi har tre barn, som jag alltid fått ta huvudansvaret för. Det var okej när barnen var små, även om jag alltid tyckt det varit orättvist att han inre tagit större ansvar än han själv vill och han har fortfarande en skev bild och förminskar det jag gjort för familjen. Barnen har diagnoser och sjukdomar som gjorde/gör att de kräver en del.
    Jag var hemma på heltid med dem till de började skolan och hemskolade även första halvåret av pandemin. 

Hur som helst, nu kämpar jag för att få en egen inkomst. Vi är överens om att jag ska satsa på mitt eget företag, då det ger oss mest frihet. Han driver också sitt eget kan jag tillägga.

Däremot så vägrar han acceptera att han faktiskt behöver hjälpa till om jag ska få mitt att fungera. Han tycker att jag får fixa ett schema runt barnens tider, så jag ännu kan lämna, hämta, hjälpa med läxor etc. Alltså är den enda vars ansvar ökat mitt.
    Vad jag än gör så är det inte bra nog. Han säger att vi kan anlita städhjälp och nanny när jag tjänar bra, men när är det och hur kommer jag dit om jag samtidigt är ensam med allt annat?

Tydligen är jag ansvarslös enligt släktingar, som på sistone börjat låta dem gå själv till och från skolan. Istället för att försvara mig, var det första min man sa mig "så du får se till att följa med dem". Jag, jag, jag... Alltid jag som ska räcka till alla.

• Svar på tråden Så less på att behöva räcka till för alla
  • Anonym (E)

Det låter mycket tråkigt, tyvärr är din situation inte alls unik. Män som inte tar ansvar när barnen är små och som inte tar ansvar när de är större heller. Det finns ett flertal liknande trådar på forumet där kvinnan börjat jobba efter ett flertal år hemma och mannen ändå inte tar ansvar.

Leta reda på de trådarna (borde vara ganska lätt) och fråga hur det gått för de fruarna kanske kan vara till din hjälp?

Annars, lite generella tips. 

Du har rätt till heltid på fritids om du arbetar heltid. Även om maken vägrar hantera barnen så ska du kunna jobba hela dagar.

Är barnen OK med att gå själva till och från skolan så låt dom göra det. Skit i vad släktingar har för åsikt om det.

Städhjälp är inte särskilt dyrt, kolla upp det. Man måste ju inte ha det varje vecka. Jag tycker du ska boka det för din lön även om lönen är låg. Har ni tidigare klarat er på bara makens inkomst så kan ni göra det nu med.

Sen får du ju också bli lite arg och ställa krav på mannen. Sluta mesa och sätt ner foten. Hjälper inget så skilj dig. Tyvärr finns det många män som steppar upp som förälder först när skilsmässopapprena ligger på bordet. Men det är ditt liv och bara du bestämmer hur du ska leva det.

• Tow2Mater

Fundera pa om eget foretag verkligen ar det basta for dig i det laget. En deltidsanstallning kanske ar battre da det skulle ge dig en stadig inkost och tider du kan planera kring.

• Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2022-11-07 12:31:17 följande:

Fundera pa om eget foretag verkligen ar det basta for dig i det laget. En deltidsanstallning kanske ar battre da det skulle ge dig en stadig inkost och tider du kan planera kring.

Tycker du att bara jag ska anpassa mig? Inte han, efter att jag i alla år uppoffrat egen karriär för familjens skull? När ska det bli min tur?

• elmadumle

Tala om för mannens släktingar att han inte lyft ett finger för dig och era barn under alla år och att det nu är han som får steppa upp och visa att han är en riktig man. Annars skulle jag börja fundera på om jag verkligen vill leva med denna "man" längre eller om det blir bättre att bo själv, du klarar att bo själv du har ju redan i princip gjort det med denna egotrippade "man".

• Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-07 12:43:49 följande:

Tycker du att bara jag ska anpassa mig? Inte han, efter att jag i alla år uppoffrat egen karriär för familjens skull? När ska det bli min tur?

Jag tror inlägget skrevs i all välmening, många som startar eget har svårt att få snurr på lönsamheten i början. Beroende på bransch så kan det ta lite tid och det är inte helt ovanligt att man har ett vanligt jobb som man fasar ut samtidigt som inkomsterna från det egna bolaget ökar så att inkomsten hela tiden säkerställs.

Men om du redan har god lönsamhet i bolaget så behövs det förstås inte.
  • Gullvivor

Det blir din tur när barnen är tillräckligt stora och inte behöver dig på samma sätt, tills dess är det bättre att prioritera dem.
  • Anonym (anna)

Tycker Tow2Ma­ter har en poäng, inte ett hugg i ryggen. 

Med ett fast jobb har du fasta tider att förhålla dig till. 

Säg att du får ett jobb mellan 10-16. Då kan du se till att barnen kommer iväg till skolan. Om de slutar före kl 16 så får ni ha fritids för dem eller så får din make ta tummen ur där bak och lösa den tiden själv. 

Med ett jobb som inte är ett eget företag så bestämmer du ju inte själv - vilket gör att mannen får anpassa sig efter dig istället. 

Eller om du jobbar 7-14 så får han lösa morgon biten exempelvis. 
  • Anonym (Axeline)

Det är svårt att vara två egenföretagare i samma familj. Det finns liksom aldrig tid över till något annat, egentligen. Det är kanske så din make ser på saken. Han hinner inte. 

Du (ni) valde att sätta dig i en sits där du har huvudansvaret för barn och hem. Det är i princip alltid ett misstag, såvida man inte vill ha den rollen för evigt. 

Som det ser ut nu måste ni ha hjälp från utomstående för att hinna med allt, alternativt får ni komma fram till ett nytt beslut om att det inte är rätt tid att du börjar jobba och skjuta på dina företagsdrömmar.

Om hans företag står för er huvudsakliga inkomst är det ju rätt dumt att äventyra den inkomsten. En annan nackdel med eget företag. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-07 05:58:17 följande:
    Så less på att behöva räcka till för alla

Vi har tre barn, som jag alltid fått ta huvudansvaret för. Det var okej när barnen var små, även om jag alltid tyckt det varit orättvist att han inre tagit större ansvar än han själv vill och han har fortfarande en skev bild och förminskar det jag gjort för familjen. Barnen har diagnoser och sjukdomar som gjorde/gör att de kräver en del.
    Jag var hemma på heltid med dem till de började skolan och hemskolade även första halvåret av pandemin. 

Hur som helst, nu kämpar jag för att få en egen inkomst. Vi är överens om att jag ska satsa på mitt eget företag, då det ger oss mest frihet. Han driver också sitt eget kan jag tillägga.

Däremot så vägrar han acceptera att han faktiskt behöver hjälpa till om jag ska få mitt att fungera. Han tycker att jag får fixa ett schema runt barnens tider, så jag ännu kan lämna, hämta, hjälpa med läxor etc. Alltså är den enda vars ansvar ökat mitt.
    Vad jag än gör så är det inte bra nog. Han säger att vi kan anlita städhjälp och nanny när jag tjänar bra, men när är det och hur kommer jag dit om jag samtidigt är ensam med allt annat?

Tydligen är jag ansvarslös enligt släktingar, som på sistone börjat låta dem gå själv till och från skolan. Istället för att försvara mig, var det första min man sa mig "så du får se till att följa med dem". Jag, jag, jag... Alltid jag som ska räcka till alla.

Förstår du inte att han lurat dig? Att säga att du kan satsa på ditt eget företag när du inte får tiden till det, är ju att säga att allt fortsätter som vanligt. För han vet att du inte har tiden att bygga upp ditt företag när du ska ta hand om allt annat. Att du får hjälp sedan spelar ingen roll, för ditt företag kommer inte att dra in tillräckligt med pengar. 
    Han vill inte att du ska arbeta utanför hemmet för då är du borta ett visst antal timmar varje dag. Utan nu är det upp till dig att fixa detta, och klarar du det inte, så är det inte hans fel, du har ju fått chansen.

Vad ser du hos denna egoistiska man? Du kan lika gärna själv. Om du inte lämnar honom finns inte mkt att göra. Du har satt dig i skiten, och får sitta kvar ett tag till. Så är det bara. Annars får du lämna. 
  • Anonym (Mamma)

Det var skillnad då. När det bestämdes pluggade jag och han hade en extremt hög lön. Den har han offrat för eget företag och det hade jag inget att säga till om. Äldsta går i högstadiet nu, så det är en jäkla massa år jag gett familjen för först barnen och sedan främst hans skull, för att han skulle kunna fokusera på sin dröm. Jag har offrat en egen ekonomi, självständighet och min mentala hälsa. Nog får vara nog. Jag mår så mycket bättre sen jag började jobba och jag tänker inte vara den som får offra hela sitt liv längre.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Gullvivor skrev 2022-11-07 13:20:46 följande:
    Det blir din tur när barnen är tillräckligt stora och inte behöver dig på samma sätt, tills dess är det bättre att prioritera dem.
    TS är inte ensamstående, hon har en man som får steppa upp.

Sen håller jag med någon som skrev att det är dumt att sätta sig i denna sits från början. Inte för att det är fel att vara hemma med barn, utan för att det så lätt blir så här efter några år, särskilt om man har en oförstående partner.

TS beslut var säkert inte så tokigt när det togs, men saker och ting kan förändras. Då gäller det att ha en stöttande partner, inte nån som bara kör sitt race.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-07 14:47:24 följande:

Det var skillnad då. När det bestämdes pluggade jag och han hade en extremt hög lön. Den har han offrat för eget företag och det hade jag inget att säga till om. Äldsta går i högstadiet nu, så det är en jäkla massa år jag gett familjen för först barnen och sedan främst hans skull, för att han skulle kunna fokusera på sin dröm. Jag har offrat en egen ekonomi, självständighet och min mentala hälsa. Nog får vara nog. Jag mår så mycket bättre sen jag började jobba och jag tänker inte vara den som får offra hela sitt liv längre.

Då får du fundera över hur du ska göra samt vilka alternativ du har. Diskutera med din man om han vill lyssna. Vill han inte lyssna är det kanske lika bra att ni går skilda vägar? Om inget annat fungerar.

Du vill inte leva så här längre. Gör inget förhastat, men det blir ju svårt att fortsätta leva tillsammans om din man inte vill ändra sig alls.

Jag vet att det är tidskrävande med eget företag, men jag köper inte att han inte kan kompromissa eller steppa upp hemma. Att hela er försörjning står och faller på det. Han kan, men han vill inte. För han har har inte behövt offra något hittills. Han har säkert arbetat hårt men har samtidigt kunnat satsa på sin dröm, medan du skött markservicen. 
  • Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2022-11-07 13:08:17 följande:
    Jag tror inlägget skrevs i all välmening, många som startar eget har svårt att få snurr på lönsamheten i början. Beroende på bransch så kan det ta lite tid och det är inte helt ovanligt att man har ett vanligt jobb som man fasar ut samtidigt som inkomsterna från det egna bolaget ökar så att inkomsten hela tiden säkerställs.

Men om du redan har god lönsamhet i bolaget så behövs det förstås inte.
    +1
Svar på tråden Så less på att behöva räcka till för alla