Inlägg från: Silverjenny |Visa alla inlägg
  • Silverjenny

    Varför är spanjorer så elaka mot sina djur??

    Jag bara måste få skriva av mig. Jag bor i Spanien sedan en tid tillbaka och har tyvärr sett så många exempel på djur som far illa här. Det är som att de inte har något värde!

    Jag bor i en liten by, på min gata finns ett litet stall med två hästar. Ägaren bor någon annanstans men kommer hit varje dag och tar hand om hästarna. Men så har han en liten hund också, någon slags terrier som han låser in på natten tillsammans med hästarna men på dagtid är hunden också ensam där i mörkret.

    Han skäller och ylar natt och dag så mitt hjärta brister och jag fattar inte varför han lämnar hunden där istället för att låta honom vara hemma?? Ibland när jag inte står ut längre går jag ut och pratar lugnande med hunden. Då tokskäller han ännu värre en stund men till sist lugnar han ner sig och tystnar, ett tag i alla fall.

    Jag har märkt att man ofta låser in hundar att "vakta" på ödetomter och tomma hus. Det är alltså helt vanliga hundar, sällskapsdjur som inte är tränade att vakta eller något och de mår uppenbarligen inte bra. Hästar bryter man ner med skarpa bett och metallband över den känsliga mulen, det är helt normalt här. Natural horsemanship och mjuka metoder har aldrig slagit igenom här direkt.. Jag har bott här relativt kort tid men sett så mycket vidrig behandling av både hundar och hästar och jag förstår inte varför?? Spanien är ändå ett civiliserat land i Europa.

    Jag har bevittnat mycket dålig djurhållning i u-länder men det är mer förståeligt, man saknar både pengar och kunskap och kan kanske inte göra annat för både människor och djur lider. Men i Spanien är "mascotas" en stor industri, varannan spanjor har hund och folk har både tid och pengar att ta hand om sina djur på bästa sätt. De är så stolta över sin kultur och sina vackra hästar - men varför bryter de sönder dem och behandlar dem så fruktansvärt illa?? Ingen som helst respekt för liv.

    Jag behöver bara skriva av mig, till ljudet av den stackars gråtande hunden..  Är det någon här som är från Spanien eller har bott här en längre tid och kan förklara vad detta beror på?

Svar på tråden Varför är spanjorer så elaka mot sina djur??