• Anonym (Sorg)

    Sörja min mormor trots att hon var gammal?

    Min mormor gick bort i fredags. Hon var över 80 så var väll inte helt oväntat. Vi stod varandra ganska nära och nu finns hon inte mer. Jag tror jag är den i släkten som tar detta hårdast. Ibland kan jag få tankar som " men Hon var gammal, ganska väntat" som att jag inte har rätt att sörja för att det inte handlar om ett barn eller en yngre person. Vet inte om detta är vanliga tankar? Just nu upplever jag overklighetskänslor. Min älskade mormor är borta :( 

  • Svar på tråden Sörja min mormor trots att hon var gammal?
  • Aniiee

    Men självklart! Vad är det för jävla stolpskott du har i släkten som säger att man inte får sörja någon bara för att den var gammal? 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (A)
    Aniiee skrev 2022-11-07 14:23:57 följande:

    Men självklart! Vad är det för jävla stolpskott du har i släkten som säger att man inte får sörja någon bara för att den var gammal? 


    Fast TS har inte skrivit att någon sagt detta till henne.

    Ibland kan jag få tankar som " men Hon var gammal, ganska väntat" som att jag inte har rätt att sörja för att det inte handlar om ett barn eller en yngre person
  • Anonym (A)
    Anonym (Sorg) skrev 2022-11-07 14:17:32 följande:
    Sörja min mormor trots att hon var gammal?

    Min mormor gick bort i fredags. Hon var över 80 så var väll inte helt oväntat. Vi stod varandra ganska nära och nu finns hon inte mer. Jag tror jag är den i släkten som tar detta hårdast. Ibland kan jag få tankar som " men Hon var gammal, ganska väntat" som att jag inte har rätt att sörja för att det inte handlar om ett barn eller en yngre person. Vet inte om detta är vanliga tankar? Just nu upplever jag overklighetskänslor. Min älskade mormor är borta :( 


    TS, alla sörjer inte på samma sätt, eller visar hur de sörjer. Och självklart kan man både sörja och sakna någon fast de är gamla. Det gör inte sorgen eller saknaden mindre. Samtidigt är det en del av livet, att våra gamla dör.
  • Anonym (Naturligt)

    Beklagar! Om en närstående dör sörjer man ju oavsett hur gammal eller ung den personen än var. Även om det inte är helt oväntat heller. Chocken blir väl oftast större om det är en ung människa som dör hastigt och oväntat, men sorgen kan vara lika jobbig.

  • AndreaBD

    Jag beklagar sorgen. Jo, det är lite dubbelt när det gäller gamla människor. På ena sidan tänker man att de ju var gamla, och kanske inte har så bra livskvalité om de blir allt för gamla, men på andra sidan är de ändå älskade människor. Så du får absolut sörja. 

  • Anonym (jaaa)

    Min mormor gick bort 2019. Hon var 90 år gammal. Hon var en väldigt viktig person för mig, jag är fortfarande ledsen i perioder och får overklighetskänslor när jag tänker på att hon faktiskt inte finns mer. 

    Det är inte ett dugg konstigt! 

    Hur man känner kan också bero på hur personen dog tror jag. Min mormor var kärnfrisk (trodde vi), men så upptäcktes en stor tumör och hon dog kort efter det. Så jag hann inte alls förbereda mig på att hon kanske skulle gå bort snart. 

  • AndreaBD
    Anonym (jaaa) skrev 2022-11-07 14:50:22 följande:

    Min mormor gick bort 2019. Hon var 90 år gammal. Hon var en väldigt viktig person för mig, jag är fortfarande ledsen i perioder och får overklighetskänslor när jag tänker på att hon faktiskt inte finns mer. 

    Det är inte ett dugg konstigt! 

    Hur man känner kan också bero på hur personen dog tror jag. Min mormor var kärnfrisk (trodde vi), men så upptäcktes en stor tumör och hon dog kort efter det. Så jag hann inte alls förbereda mig på att hon kanske skulle gå bort snart. 


    Wow, 90 och ändå annars frisk. Då var det ju otur med tumören. Min svärmor dog också nyligen med 92. Där var det väl mer allmänt dåligt, dvs. kroppen lade av. Men hon var världens bästa svärmor och jag saknar henne också.
  • Anonym (ååå)

    Man kan givetvis sörja oavsett ålder på personen, men det är väl som du själv skriver, att det är ganska naturligt att så gamla människor till slut går bort. Det kan vara ett sätt att trösta sig själv lite. 

    Sedan ska man gå igenom sin sorgeprocess, hur den än ser ut. 

  • Anonym (Sorg)

    Hon var frisk fram tills i somras.  Då började hon bli sämre. Men på slutet gick d jättefort

  • molly50
    Anonym (Sorg) skrev 2022-11-07 14:17:32 följande:
    Sörja min mormor trots att hon var gammal?

    Min mormor gick bort i fredags. Hon var över 80 så var väll inte helt oväntat. Vi stod varandra ganska nära och nu finns hon inte mer. Jag tror jag är den i släkten som tar detta hårdast. Ibland kan jag få tankar som " men Hon var gammal, ganska väntat" som att jag inte har rätt att sörja för att det inte handlar om ett barn eller en yngre person. Vet inte om detta är vanliga tankar? Just nu upplever jag overklighetskänslor. Min älskade mormor är borta :( 


    Du kan självklart sörja din mormor fast hon var gammal.
    Ni stod ju varandra nära och då är det inte så konstigt att du sörjer henne så.
    Min morfar gick bort för 3 år sedan,104 år gammal.
    Jag stod även honom nära och sörjde.
    Det är helt ok. 
    Alla är vi olika och hanterar sorg på olika sätt.
Svar på tråden Sörja min mormor trots att hon var gammal?