Anonym (Sara) skrev 2022-11-14 23:42:58 följande:
Ja det är ovanligt och ovanligt starkt av henne. I vanliga fall är hon svag och reagerar impulsivt och vilset så jag blev förvånad när hon medgav detta. Jag har brutit med henne idag Vi försökte ett tag efter att vi tagit ett väldigt bra snack om detta men hon är tyvärr influerad av den väldigt destruktiva relation hon har med sin kille. Rubriken på detta hade lika gärna kunnat vara ?vad ska jag göra med min vän som är i en destruktiv relation?. Vi tog ett snack om hela vår vänskap och jag sa bland annat att hon blir påverkad av hennes killes skitsnack om mig och behandlar mig sämre pga av att han vill sätta käppar i hjulen för hennes vänskapsrelationer. Han kritiserar även hennes nära relation med hennes mamma.
En tid efter detta snack känner jag fortfarande att det känns väldigt märkligt mellan oss och jag tog upp saker på nytt och hon förstod mig och höll med om att hon burit sig illa åt. Sen berättade hon för sin kille och fick hans input vilket slutade i ett bråk mellan oss och hon sa hemska saker relaterat till en kronisk sjukdom jag har. Trots denna sjukdom har jag kämpat mig upp och tillbaka till universitetet efter (tio års sjukdom och tre år borta från arbetslivet) för att slutföra min juristexamen men hon kritiserade att jag borde ha jobbat under min sjukaste period, att jag inte verkat så sjuk eller vad hon menade. Det är alltså killens åsikt som hon anammar för min sjukdom bullshit i hans ögon, ?det är bara att rycka upp sig?. Jag har varit så sjuk och levt ett ovärdigt liv emellanåt. Det händer att människor med denna sjukdom åker till Schweiz för aktiv dödshjälp, och så får jag såna där kommentarer kastade i mitt ansikte. Hon har alltså inte kritik om hur jag är som vän eller så, utan att jag borde försökt ta ett jobb på Ica när jag var så sjuk att jag inte ens kunde hålla ett mjölkpaket utan att krevera. Omöjligt att jobba på Ica med min sjukdom så som den såg ut då. Till saken hör att jag inte uppburit någon sjukpenning utan blivit försörjd av min familj så huruvida jag jobbar eller inte är verkligen inte något som någon annan har med att göra.
Jag bröt nu utan att blinka. Som ni ser var det inte bara avundsjuka som var problemet i den här relationen, men det var avundsjukan jag inte visste hur jag skulle hantera. Nu är det problemet ur världen.
Hej, tack för att du delade med dig och vad synd att det blev såhär, men du är jättestark som återvänt till universitetet och vill något med ditt liv trots tio års sjukdom. Alla orkar inte det du nu orkar.
Vad bra att du haft din familj och nej, ingen har med din sjukdom och hur den påverkar dina möjligheter till försörjning att göra. Vi har alla olika förutsättningar.
Jag hoppas att du i framtiden om du arbetar som jurist fått med dig kunskaper kring vad det innebär att vara svag själv som kan göra att du förstår exempelvis brottsoffer bättre.
Du verkar ha god insikt i hur din väninnas destruktiva relation förstörde även i er vänskap. Stort lycka till nu.