• Sommarochsyrener

    underton

    Hej!
    Om jag har lila och gröna vener har jag oliv eller neutral hud underton?

    Alla varma och fair och dusty färger passar mig. Inte alla kalla. Vissa kalla rosa nyanser är såå fult på mig, däremot funkar vissa blå och lila nyanser från kalla hållet. Pastell färger för det mesta, passar mig. Både silver och 

    Så vad är jag oliv eller neutral? 

  • Svar på tråden underton
  • Anonym (Teddy)
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-08 08:34:22 följande:
    Det finns hudton/hudfärg men sen finns det underton också. Undertonen kan reflekteras på huden så som vissa kalla som är rosa eller blåa. 
    Ja, det är ju det jag har skrivit.
  • Anonym (Teddy)
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-08 08:35:36 följande:

    Kan någon skriva vad för concealer och foundation nyans ni använder om ni är varma, neutrala eller oliv. 

    Jag vet inteeee


    Jag är varm, alltså jag har en gul underton, och jag använder kalla nyanser på foundation.
  • Anonym (Titta i ansiktet)

    Min erfarenhet är att man inte ska kolla på armar och hand när man väljer smink, utan att man faktiskt ska titta i ansiktet.

    Varm, kall och neutral är en del av det hela... Själv har jag rätt mycket rött i ansiktet, som behöver dämpas. Går jag på min hudton så blir det därför inte bra. 

    Vet du inte vad som passar så är mitt hetaste tips att köpa prisvärda märken och helt enkelt lära sig vad man passar i och inte! Man vill ju inte köpa för många "fel färg" men rent krasst så märker man inte alltid vad som är perfekt och inte innan man köpt och använt ett tag.

  • Anonym (Tror)
    Anonym (Titta i ansiktet) skrev 2022-11-08 09:02:50 följande:

    Min erfarenhet är att man inte ska kolla på armar och hand när man väljer smink, utan att man faktiskt ska titta i ansiktet.

    Varm, kall och neutral är en del av det hela... Själv har jag rätt mycket rött i ansiktet, som behöver dämpas. Går jag på min hudton så blir det därför inte bra. 

    Vet du inte vad som passar så är mitt hetaste tips att köpa prisvärda märken och helt enkelt lära sig vad man passar i och inte! Man vill ju inte köpa för många "fel färg" men rent krasst så märker man inte alltid vad som är perfekt och inte innan man köpt och använt ett tag.


    Man tittar inte på armarna för att välja smink eller nyans, utan för att ta reda på vilken underton man har. Undertonen är densamma i ansiktet som på armarna.
  • Anonym (Tror)

    Jag som är varm/gul har gröna vener och väljer såklart varma nyanser på smink. Den informationen brukar man hitta på märkets hemsida. Har råkat använda en kall nyans innan jag visste bättre, färgen var rätt men i dagsljus skar det sig. Det kan man också se på "fjortisar" som är orange i ansiktet, de har valt en varm foundation till sin antagligen kalla hudton. 

    Kan du inte gå förbi Kicks eller Sephora och fråga om hjälp? Du behöver ju inte köpa något där om du inte vill. Annars tycker jag att Glossier har bra exempelbilder på personer som man kan jämföra sig med. Också där står det om undertonen är varm, neutral eller kall, utöver hudfärgen som kan vara light, medium, tan osv.

    Ett annat tips är att prova tinted daycream eller BB-cream istället för foundation. Då kan du prova en nyans och se om du haft rätt i vilken färg och underton du tror att du har. Är det lite fel så gör det inget eftersom täckningen är låg, men se till att åtminstone undertonen stämmer.

  • Anonym (Titta i ansiktet)
    Anonym (Tror) skrev 2022-11-08 10:56:51 följande:
    Man tittar inte på armarna för att välja smink eller nyans, utan för att ta reda på vilken underton man har. Undertonen är densamma i ansiktet som på armarna.
    Ja, och min poäng är att detta bara er en "del" i ett välja smink.

    Att tvärsäkert hävda att man hittar sin grundton och sen köper en foundation som matchar är att missa själva grejen med make-up. I min värld handlar det om att hitta produkter och nyanser som fungerar till det man vill ha dem till. 

    Färgen på insidan armen är en bra referens för exakt vilken underton man har. Men ansiktet berätta faktiskt om hur huden ser ut där och vad man vill dämpa och förstärka.

    Jag har neutralt varma färger och hudton och på läpparna och naglarna fungerar det väl att välja dessa nyanser. Som foundation fungerar det dock inte. Jag ser onaturlig ut varm foundation.

    Olika märken och produkter har olika färgskala och min erfarenhet är att man faktiskt inte alltid kan veta vad som passar, men att man skaffar sig en bättre uppfattning genom att faktiskt ha lite produkter och använda dem.
  • Anonym (Tror)
    Anonym (Titta i ansiktet) skrev 2022-11-08 11:30:05 följande:
    Ja, och min poäng är att detta bara er en "del" i ett välja smink.

    Att tvärsäkert hävda att man hittar sin grundton och sen köper en foundation som matchar är att missa själva grejen med make-up. I min värld handlar det om att hitta produkter och nyanser som fungerar till det man vill ha dem till. 

    Färgen på insidan armen är en bra referens för exakt vilken underton man har. Men ansiktet berätta faktiskt om hur huden ser ut där och vad man vill dämpa och förstärka.

    Jag har neutralt varma färger och hudton och på läpparna och naglarna fungerar det väl att välja dessa nyanser. Som foundation fungerar det dock inte. Jag ser onaturlig ut varm foundation.

    Olika märken och produkter har olika färgskala och min erfarenhet är att man faktiskt inte alltid kan veta vad som passar, men att man skaffar sig en bättre uppfattning genom att faktiskt ha lite produkter och använda dem.
    Jag förstår din poäng, mitt svar gällde bara att vi diskuterar att hitta sin underton, och inget annat i val av färg.

    Sedan ska just foundation matcha både underton och nyans om det ska se bra ut. Concealer också förutom att den kan vara något ljusare om man önskar det. Annat smink får man väl göra som man vill med, smaken är som baken. Men om varm foundation ser onaturlig ut på dig så har du förstås inte en varm underton i din hud.
  • Anonym (Titta i ansiktet)
    Anonym (Tror) skrev 2022-11-08 11:50:19 följande:
    Jag förstår din poäng, mitt svar gällde bara att vi diskuterar att hitta sin underton, och inget annat i val av färg.

    Sedan ska just foundation matcha både underton och nyans om det ska se bra ut. Concealer också förutom att den kan vara något ljusare om man önskar det. Annat smink får man väl göra som man vill med, smaken är som baken. Men om varm foundation ser onaturlig ut på dig så har du förstås inte en varm underton i din hud.
    Så kan man tro... Men man kan ju också tänka att jag har full koll på min underton, att den faktiskt lyser igenom och behöver dämpas! 

    Smink är ju väldigt mycket en fråga om smak och erfarenhet och precis lika viktigt som att hitta rätt underton är att hitta rätt gällande ljus/mörker, att välja för sin hudtyp och att faktiskt lära sig applicera.

    Jag tänker att man gör klokt i att välja en neutral nyans om man är osäker och att man faktiskt får förvänta sig att det inte alltid blir rätt nyans vid första köpet.
  • Anonym (Fair olive - gul)

    Skulle säga att jag har en varm underton med en blandning av gul och grön, men extremt ljus hy. Fair Olive stämmer ganska bra på mig när jag jämför.

    Använder lumene blur foundation i färgen 1 eller 0, eller blandar färgerna lite beroende på årstiden (brunare på sommaren t.ex.)

Svar på tråden underton