• Anonym (Johanna)

Billiga och uppskattade julklappar ?

Jag jobbar på behandlingshem för flickor 12-18 år.. det börjar närma sig jul och tankarna på flickorna blir allt fler. Vissa åker hem medan andra blir kvar men gemensamt för alla är att julen är en känslig tid. Budgeten för julklappar till flickorna är mycket begränsad, vilket gör det svårt att fixa något speciellt. Där finns ändå en plan men utöver julklapp har jag fått igenom att hitta på något litet extra till flickorna som inte kostar så mycket. 

Tid och tålamod finns i överflöd så att pyssla ihop något finns det absolut möjlighet till. Tänkte pyssla ihop en fin personlig liten burk med godis eller så men jag tänker såklart att ni kanske har bättre tips än så?! Hur gör jag julen speciell för de här barnen? Vad gör ni för era barn/ert bästa julminne med liten prislapp? 

Pyssel, julbak och adventsfika finns redan inplanerat så nu handlar det mest om materiella ting just inför julafton. 

• Svar på tråden Billiga och uppskattade julklappar ?
  • EpicF

Billiga, prisvänliga, fina godluktande schampo, balsam, handkremer, nagellack, hårband etc väl alltid uppskattat för flickor i den åldersgruppen. 

• Anonym (Hm)

Nagellack, något smycke från glitter, scrunchies? Tror att det är speciellt nog att de får något alls, alltså att ni tänkt på dem och styrt upp något. Jag jobbade på ett liknande ställe där det pyntades inför jul med gran och presenter under granen som de trodde att de skulle få. Det var dock bara tomma paket för att det skulle se fint ut, det var lite ruttet tycker jag...

• Anonym (Syster)

Apropå scrunchies så skulle du kunna önska en symaskin till boendet så kan de sy sina egna! :)

• Anonym (Johanna)
    EpicF skrev 2022-11-07 20:13:05 följande:

Billiga, prisvänliga, fina godluktande schampo, balsam, handkremer, nagellack, hårband etc väl alltid uppskattat för flickor i den åldersgruppen. 

Ja precis, småplock inom skönhet går hem hos de flesta flickorna och ingår i tanken kring den vanliga julklappen. :) Nu återstår något litet extra, gärna något som man kan pyssla ihop själv för att också visa att vi tänker på dom och lägger tid för att ge en fin jul. 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Hm) skrev 2022-11-07 20:15:38 följande:

Nagellack, något smycke från glitter, scrunchies? Tror att det är speciellt nog att de får något alls, alltså att ni tänkt på dem och styrt upp något. Jag jobbade på ett liknande ställe där det pyntades inför jul med gran och presenter under granen som de trodde att de skulle få. Det var dock bara tomma paket för att det skulle se fint ut, det var lite ruttet tycker jag...

Bra idé! Ja det är sant, mest att jag som älskar julen verkligen vill göra allt jag kan för att de ska få en bra jul. Men fy, så ogenomtänkt! 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Syster) skrev 2022-11-07 20:19:35 följande:

Apropå scrunchies så skulle du kunna önska en symaskin till boendet så kan de sy sina egna! :)

Åh, det måste jag kolla upp! Symaskin har vi redan :) 
  • Anonym (Dagboken)

Min kompis jobbade på ett liknande ställe för en massa år sedan. Hon hittade en låda lite finare skrivböcker i ett förråd och dekorerade dem. Hon gjorde ett blyertsporträtt av varje tjej inne i boken och skrev in en dikt och ett citat (jag hjälpte till) och det blev fina och personliga dagböcker.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Dagboken) skrev 2022-11-07 20:23:29 följande:

Min kompis jobbade på ett liknande ställe för en massa år sedan. Hon hittade en låda lite finare skrivböcker i ett förråd och dekorerade dem. Hon gjorde ett blyertsporträtt av varje tjej inne i boken och skrev in en dikt och ett citat (jag hjälpte till) och det blev fina och personliga dagböcker.

Så fint! Jättebra tips verkligen, ska kolla upp om vi har någon som är duktig på att rita :) 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-11-07 20:23:05 följande:
    Åh, det måste jag kolla upp! Symaskin har vi redan :) 
    De är superlätta att göra! :) Den här är bra t ex:

• Anonym (Dagboken)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-11-07 20:26:49 följande:
    Så fint! Jättebra tips verkligen, ska kolla upp om vi har någon som är duktig på att rita :) 
    Funkar nog bra med ett foto också. Hennes porträtt var helt underbara, men jag tror det viktiga var att någon tagit sig tid att verkligen se personen.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Syster) skrev 2022-11-07 20:31:38 följande:
    De är superlätta att göra! :) Den här är bra t ex:
    Tack! Det ska vi nog klara av, så kul!!
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Dagboken) skrev 2022-11-07 20:43:12 följande:
    Funkar nog bra med ett foto också. Hennes porträtt var helt underbara, men jag tror det viktiga var att någon tagit sig tid att verkligen se personen.
    Låter som en bra plan, tack!
Svar på tråden Billiga och uppskattade julklappar ?