• Anonym (Ångest)

Stark social ångest och arbetslös

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har varit arbetslös ganska länge, både på grund av trauma och social ångest. Jag har varit väldigt isolerad. Nu har jag blivit tvingad att gå en meningslös, flummig kurs från arbetsförmedlingen. Sjukanmälde mig flera gånger för kände att jag aldrig skulle klara av det. Men fick då hot från arbetsförmedlingen att jag måste delta, annars blir jag av med ersättningen. Jag har tänkt att då får det bli så för jag klarar inte det här. Tänkte ändå att jag ger det en chans. Jag gick dit och man skulle lyssna på en föreläsning. Att bara vara där var väldigt jobbigt för mig och jag var rädd att få en fråga, för ?läraren? ställde frågor till andra. Tänkte ändå att jag kanske kan klara av det här trots allt. 

Men det blev ännu värre. Man skulle vara i grupper och diskutera kring meningslösa frågor, och sedan antar jag att ?läraren? skulle ställa frågor vad man kommit fram till. Jag fick panik och kände att jag måste därifrån, nu. Så jag gick. Det här är alltså något som är 3dagar(!) i veckan, utöver 1 samtal i veckan ensam med en person. Samt studiebesök på olika plaster. Jag vet inte hur jag ska klara det här?!??! Vill bara hoppa av, men hur ska jag klara mig då? Jag har panik 
  • Svar på tråden Stark social ångest och arbetslös
  • me33

Då kan du bara gå uppåt!

Men gör dig själv en tjänst och skippa flum-kurserna från AF. 

Du behöver ett arbete, jag föreslår ett hantverke som du kan gå in för. Väljer du med omsorg lär du dig säkert något som uppskattas av många, kolla på Lernia.

Men jag tänker inte ge ett dyft om du inte gör något och fortsätter sitta kvar i hålet, ytterligare svar här ifrån mig kommer inte att komma.

Res dig upp och börja skapa något bra för livet annars går livet iväg utan dig, stenhårt.

• Fröken Allvar

Arbetslivsresurs låter det som. Det är gräsligt. Om du kan jobba är det precis som föregående talare säger, mycket bättre, men nu låter det som om din sociala ångest hindrar dig. Du kan söka hjälp för att arbeta med ångesten, eller göra det på egen hand. Har du någonting i livet som du vill göra? 

• Jemp

Har du jobbat tidigare? Hade du ångest redan då? 

Hur ser din kontakt med vården ut? Samtal? Medicinering? Rehabiliteringsplan? Har du fått hjälp med strategier för att hantera ångesten? 

Vilken typ av jobb söker du?

Har du diskuterat problemen med af eller läraren/kursledaren? Det sistnämnda går säkert att göra även via mail. Beroende på kurs och syfte kanske hen kan anpassa för dig. Inte så att du slipper kursen men kanske kan ni ha en deal om att hon inte frågar dig nåt inför gruppen första 2 veckorna. Eller att du är i samma grupp i varje diskussion. Eller så. 

• Anonym (A)
    me33 skrev 2022-11-07 21:55:29 följande:
    Då kan du bara gå uppåt!

Du behöver ett arbete, jag föreslår ett hantverke som du kan gå in för. Väljer du med omsorg lär du dig säkert något som uppskattas av många, kolla på Lernia.

Men jag tänker inte ge ett dyft om du inte gör något och fortsätter sitta kvar i hålet, ytterligare svar här ifrån mig kommer inte att komma.

Res dig upp och börja skapa något bra för livet annars går livet iväg utan dig, stenhårt.
    +1
  • Anonym (B)

kan tipsa om psykolog via chatt, om du inte vågar gå till vårdcentralen . Tex via doktor.se eller doktor24. Det är via landstinget så det kostar som ett besök hos vårdcentralen. 

Det kan vara så att du behöver medicin mot ångest som komplement. Då kan man även göra läkarbesök online, samma där tex doktor.se eller doktor24. Googla kring detta 
    Jag fick min ångestdämpande via chatt med läkare. 

Det är mycket enklare nu att få hjälp jämfört med för 10 år sedan!

• Anonym (B)
    me33 skrev 2022-11-07 21:55:29 följande:

Då kan du bara gå uppåt!

Nu var det inte ytterligare ångest ts bad om. 

• Fröken Allvar
    Anonym (B) skrev 2022-11-07 22:59:39 följande:

Nu var det inte ytterligare ångest ts bad om. 

Bra sagt. Vad bra att du hade konkret info om vårdgivare som kan vara till hjälp för ts när hen ska klara av den meningslösa åtgärden.
  • Anonym (B)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-07 23:06:34 följande:
    Bra sagt. Vad bra att du hade konkret info om vårdgivare som kan vara till hjälp för ts när hen ska klara av den meningslösa åtgärden.
    Och framförallt så kommer ts att klara av att söka arbeten när Sociala fobin har blivit bättre
  • Fröken Allvar
    Anonym (B) skrev 2022-11-07 23:14:56 följande:
    Och framförallt så kommer ts att klara av att söka arbeten när Sociala fobin har blivit bättre
    Ja, det vore det allra bästa. Jag har sett så många nedbrutna människor, svårt att veta var ts balanserar på arbetslinjelinan. Därför jag undrade om det finns något hen vill göra.
    Det här samhället förstör unga människor. Man kan få aktivitetsersättning i ett decennium och sen ska man flyga själv efter 30, in i åtgärder efter isolering då du lämnats vind för våg med din bokstavsdiagnos ifall du ens lyckades klara gymnasiet.
    Tror också på ett hantverk för många, där finns jobb. 
Svar på tråden Stark social ångest och arbetslös