• Anonym (.)

Om jag söker ytterligare ett jobb till, borde jag höra av mig till min nuvarande arbetsgivare om jag får lov till det?

Jag jobbar just nu inom restaurangbranschen som timvikariat. Denna månad har en kollega kommit tillbaks från semestern och två nya har blivit anställda. Detta har gjort att jag har fått för få jobbpass denna månad, så pass lite jobbpass att jag inte kommer få någon ordentlig lön slutet av December. Detta har gjort att jag sökt ytterligare jobb, så jag kan få en ordentlig inkomst. Eftersom jag vill fortsätta med restaurang arbetet, så är jag orolig att höra av mig till min arbetsgivaren. Det är ingen konkurrens, eftersom det jobb jag har sökt är en helt andra arbetsuppgifter och har inget med restaurang eller matlagning att göra.

Jag vill helt enkelt ha två jobb. Anledningen till varför jag knappt vågar höra av mig till min arbetsgivare, är dels att det skall bli ett missförstånd och så får jag få jobbpass eller inget jobbpass alls i restaurangen och dels är jag oroad för det bara skall ledda till bekymmer med min förfrågan och som ledder till att jag förlorar jobbet. Det kanske också skulle framstå som om jag är knäpp och feg av mig, som bara ledder till att jag blir den knäppen inför arbetsgivarens ögon.

Jag har aldrig sökt ett ytterligare jobb till, när jag har haft ett jobb. Så jag vet inte vad som är rätt eller fel.

• Svar på tråden Om jag söker ytterligare ett jobb till, borde jag höra av mig till min nuvarande arbetsgivare om jag får lov till det?
  • Anonym (G)

Ring facket och fråga. De har full koll på sånt. 

• Anonym (Fler)
    Anonym (G) skrev 2022-11-07 22:09:02 följande:
    Ring facket och fråga. De har full koll på sånt. 
    Bästa lösningen! Kan dock nästan slå vad om att TS inte är fackansluten.
  • flemens

Vad du gör på din fritid har inte arbetsgivaren med att göra. Du behöver inte be om lov för att ha ett arbete till. Möjligtvis om du skrivit kontrakt på att inte ta något jobb på sidan är en annan sak.

Tyvärr är det ju så med behovsanställning att man är i händerna på arbetsgivarens goda vilja, de behöver inte ge dig så mycket jobb. Men å andra sidan kan du tacka nej till jobb utan att du blir sparkad.

Du kan ju, om du vill, nämna att du ämnar skaffa ett jobb till eftersom din arbetsgivare ger dig så lite timmar. Kanske det får dem att tänka om när de inser att du inte är tillgänglig hela tiden och de inte vill förlora dig. Vet inte om det stämmer men jag har hört på nyheterna att restauranger skriker efter folk eftersom så många sparkades när pandemin härjade. Om det stämmer så har du trumf på hand.

• Anonym (Ellen)
    flemens skrev 2022-11-07 23:37:33 följande:

Vad du gör på din fritid har inte arbetsgivaren med att göra. Du behöver inte be om lov för att ha ett arbete till. Möjligtvis om du skrivit kontrakt på att inte ta något jobb på sidan är en annan sak.

Tyvärr är det ju så med behovsanställning att man är i händerna på arbetsgivarens goda vilja, de behöver inte ge dig så mycket jobb. Men å andra sidan kan du tacka nej till jobb utan att du blir sparkad.

Du kan ju, om du vill, nämna att du ämnar skaffa ett jobb till eftersom din arbetsgivare ger dig så lite timmar. Kanske det får dem att tänka om när de inser att du inte är tillgänglig hela tiden och de inte vill förlora dig. Vet inte om det stämmer men jag har hört på nyheterna att restauranger skriker efter folk eftersom så många sparkades när pandemin härjade. Om det stämmer så har du trumf på hand.

Där vill jag säga att du kan vara fel ute. Många av de stora kollektivavtalen på marknaden har skrivningar som säger att medarbetare är skyldig att informera sin arbetsgivare om det är så att hen har en bisyssla. Sen är det upp till arbetsgivaren att godta eller neka. Det finns många anledningar till att man kan neka, exempelvis om det andra arbetet inverkar negativt på anställningen, att regler om dygns-och veckovila inte kan garanteras, att det handlar om konkurrerande verksamhet mm. 
    Om arbetsgivaren vet att man inte kan erbjuda heltid i sin egen verksamhet så brukar det sällan vara problem, var och en behöver arbeta för att kunna försörja sig. Men inställningen att arbetsgivaren inte har något att göra med vad man gör på sin fritid är inte korrekt. Har TS en sån skrivning i sitt kollektivavtal så har man en skyldighet att informera. Men jag håller med ovan, kontakta facket. Eller HR-avdelningen på företaget för där borde absolut finnas folk som kan reglerna. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-11-08 08:01:13 följande:
    Där vill jag säga att du kan vara fel ute. Många av de stora kollektivavtalen på marknaden har skrivningar som säger att medarbetare är skyldig att informera sin arbetsgivare om det är så att hen har en bisyssla. Sen är det upp till arbetsgivaren att godta eller neka. Det finns många anledningar till att man kan neka, exempelvis om det andra arbetet inverkar negativt på anställningen, att regler om dygns-och veckovila inte kan garanteras, att det handlar om konkurrerande verksamhet mm. 
    Om arbetsgivaren vet att man inte kan erbjuda heltid i sin egen verksamhet så brukar det sällan vara problem, var och en behöver arbeta för att kunna försörja sig. Men inställningen att arbetsgivaren inte har något att göra med vad man gör på sin fritid är inte korrekt. Har TS en sån skrivning i sitt kollektivavtal så har man en skyldighet att informera. Men jag håller med ovan, kontakta facket. Eller HR-avdelningen på företaget för där borde absolut finnas folk som kan reglerna. 
    Är man bara timanställd så lär det knappast vara nåt man behöver fundera på. Bättre så klart att ts har en riktig anställning även om den bara är på deltid.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Nja) skrev 2022-11-08 09:28:28 följande:
    Är man bara timanställd så lär det knappast vara nåt man behöver fundera på. Bättre så klart att ts har en riktig anställning även om den bara är på deltid.
    HAR man den här skrivningen i kollektivavtalet så omfattas alla, oavsett man är timavlönad eller månadsavlönad. Skyldigheten att informera åligger arbetstagaren. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-11-08 10:39:01 följande:
    HAR man den här skrivningen i kollektivavtalet så omfattas alla, oavsett man är timavlönad eller månadsavlönad. Skyldigheten att informera åligger arbetstagaren. 
    Jo jag fattar det, men vem bryr sig om ett timjobb som knappt lönar sig...? Om ts får en bättre anställning någon annanstans så är det fortfarande bättre att satsa på det.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Nja) skrev 2022-11-08 11:09:27 följande:
    Jo jag fattar det, men vem bryr sig om ett timjobb som knappt lönar sig...? Om ts får en bättre anställning någon annanstans så är det fortfarande bättre att satsa på det.
    Nu handlar det inte om vem som eventuellt bryr sig. Självklart är det bra om medarbetaren kan hitta en mer stabil anställning. Just därför brukar många arbetsgivare inte ha några problem att godkänna bisyssla för jag vet hur många % jag kan erbjuda personen. Om det handlar om 40% så förstår jag att hen kan behöva komplettera med annat arbete. Men då vet jag om det, jag kommer (förhoppningsvis) ha det i beaktande när jag schemalägger så att vederbörande inte arbetar för mkt osv. Båda arbetsgivarna har lika stort ansvar för den typen av frågor och därmed behöver de också känna till varandra. 
  • Anonym (Lgdt)

Som timvikarie är du bara anställd just de pass du jobbar. Så jobbar du måndag och tisdag är du anställd de timmarna på måndag och tisdag. Resterande dagar är du inte anställd och får göra precis vad du vill.

Det är folk som har fasta tjänster som måste kolla med sin arbetsgivare om bisysslor.

Som timanställd har du rätt att tacka ja eller nej till de pass du vill. Sedan har arbetsgivaren rätt att inte längre ge dig några pass. Så söker du annat och restaurangen du jobbar på nu slutar ge dig pass därför, så finns det inget du kan göra åt det.

Det bästa är väl att bara söka de jobb du vill ha och inte säga något på någon arbetsplats. Tänk bara på dygnsvila osv för din egen skull.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-11-08 11:39:15 följande:
    Nu handlar det inte om vem som eventuellt bryr sig. Självklart är det bra om medarbetaren kan hitta en mer stabil anställning. Just därför brukar många arbetsgivare inte ha några problem att godkänna bisyssla för jag vet hur många % jag kan erbjuda personen. Om det handlar om 40% så förstår jag att hen kan behöva komplettera med annat arbete. Men då vet jag om det, jag kommer (förhoppningsvis) ha det i beaktande när jag schemalägger så att vederbörande inte arbetar för mkt osv. Båda arbetsgivarna har lika stort ansvar för den typen av frågor och därmed behöver de också känna till varandra. 
    Jo det är väldigt relevant. Om ts har en timanställning som det är skit samma att förlora så behöver man inte vara särskilt noggrann med reglerna heller. Jag skulle aldrig tacka nej till ett bättre jobb för att följa reglerna och behålla ett sämre. Om ts AG vill säga upp ts i det läget så spelar det verkligen ingen roll.
  • flemens
    Anonym (Ellen) skrev 2022-11-08 08:01:13 följande:
    Jo, som jag skrev så styrs sånt av avtalen man skriver på. T.ex. väktare får inte arbeta åt två olika vaktbolag. Men som timanställd borde det inte gälla, särskilt inte när det andra jobbet är en helt annan branch. När jag arbetade som väktare var det flera timanställda som hade flera jobb, dock inte inom väktarbranchen, och de planerade utefter det för att maximera sin inkomst.
  • Anonym (Ellen)
    flemens skrev 2022-11-08 14:10:27 följande:
    Jo, som jag skrev så styrs sånt av avtalen man skriver på. T.ex. väktare får inte arbeta åt två olika vaktbolag. Men som timanställd borde det inte gälla, särskilt inte när det andra jobbet är en helt annan branch. När jag arbetade som väktare var det flera timanställda som hade flera jobb, dock inte inom väktarbranchen, och de planerade utefter det för att maximera sin inkomst.
    "Borde" är inget som används inom arbetsrätten. 
    Och det är inte bara fast anställda som behöver vara uppmärksamma på detta. Den här texten kommer ur ett av det absolut mest omfattande kollektivavtalen på svensk arbetsmarknad, ser du där något som skiljer timavlönade från andra? Det gäller alla. Punkt. Sen är det precis som jag skrev och som du också är inne på. En arbetsgivare med många timavlönade vet att dessa kan behöva ha fler jobb för att ordna sin försörjning pga hen kan inte erbjuda var och en fler timmar. Men skyldigheten att anmäla sin bisyssla kan fortfarande finnas där.

Mom. 1 Arbetstagare som har en bisyssla ska anmäla denna och lämna de uppgifter, som arbetsgivaren anser behövs för bedömning av bisysslan. Arbetsgivaren ska medvetandegöra arbetstagaren om skyldigheten att anmäla bisysslan och lämna uppgifter.
Svar på tråden Om jag söker ytterligare ett jobb till, borde jag höra av mig till min nuvarande arbetsgivare om jag får lov till det?