Om jag söker ytterligare ett jobb till, borde jag höra av mig till min nuvarande arbetsgivare om jag får lov till det?
Jag jobbar just nu inom restaurangbranschen som timvikariat. Denna månad har en kollega kommit tillbaks från semestern och två nya har blivit anställda. Detta har gjort att jag har fått för få jobbpass denna månad, så pass lite jobbpass att jag inte kommer få någon ordentlig lön slutet av December. Detta har gjort att jag sökt ytterligare jobb, så jag kan få en ordentlig inkomst. Eftersom jag vill fortsätta med restaurang arbetet, så är jag orolig att höra av mig till min arbetsgivaren. Det är ingen konkurrens, eftersom det jobb jag har sökt är en helt andra arbetsuppgifter och har inget med restaurang eller matlagning att göra.
Jag vill helt enkelt ha två jobb. Anledningen till varför jag knappt vågar höra av mig till min arbetsgivare, är dels att det skall bli ett missförstånd och så får jag få jobbpass eller inget jobbpass alls i restaurangen och dels är jag oroad för det bara skall ledda till bekymmer med min förfrågan och som ledder till att jag förlorar jobbet. Det kanske också skulle framstå som om jag är knäpp och feg av mig, som bara ledder till att jag blir den knäppen inför arbetsgivarens ögon.
Jag har aldrig sökt ett ytterligare jobb till, när jag har haft ett jobb. Så jag vet inte vad som är rätt eller fel.