• Orolig1234

Placenta Previa, accreta?

Hej, jag är gravid vecka 21. Jag gjorde tillväxt ultraljud i vecka 19 där läkaren sa att det såg ut som att jag hade Placenta Previa och ev accreta. Jag har haft två tidigare ks så det kan ev vara höjd risk pga av det. Fick remiss till foster diagnostik för att göra ett mer ingående ultraljud i vecka 20.

Det andra ultraljudet gick jätte bra men den läkaren ville inte göra ett vaginalt ultraljud i vecka 20 för att se om det även var accreta. Den läkaren sa bara att jag hade total placenta Previa och vill vänta med vaginalt ultraljud tills tidigast vecka 25. Hur tidigt fick ni veta att ni hade accreta?  Trodde nämligen att det var bättre att få det diagnostiserat tidigare än att avvakta. Om ni vet är det något särskilt man ska tänka om man har placenta Previa? Läkaren nämnde även att moderkakan inte var slät som den ska vara utan bullig tror jag at läkaren kallade det, men gick inte in på vad det kunde betyda fast att jag frågade. Någon annan som hört något sådant?
    Lite orolig..

• Svar på tråden Placenta Previa, accreta?
  • SunnyP

Jag har total placenta previa. Har haft andra komplikationer och fått göra ul ofta så jag fick veta i vecka 16, är i vecka 20 nu och moderkakan har inte flyttat sig alls. Min läkare tror inte att chansen att min moderkaka kan flytta sig är särskilt stor eftersom den är "skålformad" och ligger både i fram och bakvägg men man vet aldrig såklart. Min läkare har gett mig sexförbud, träningsförbud, får bara gå långsamma promenader och inte stå upp för länge och inga vaginala undersöknaingar eller ul alls. Så inget som kan irritera livmodertappen eller som kan orsaka sammandragningar eftersom det kan orsaka blödningar (jag har haft blödningar tidigare). Har gjort tre kejsarsnitt tidigare och det här är en IVF graviditet så det kan ha att göra med det.

Svar på tråden Placenta Previa, accreta?