• Anonym (Stina)

Soc anmäld

Barn kan säga alla möjliga konstiga saker, det blir inte en soc-anmälan bara sådär. Om man kollar på denna tråd som TS startar så står det väl rätt klart att det inte finns någon eftertanke eller egentlig oro över anmälan? Folk är kränkta och mormor borde dö. Det är väl rätt uppenbart att TS inte är helt frisk och att det är det skolan reagerat på. Jag gissar att de haft några samtal med denna förälder och att det är då oron uppkommit eftersom TS uttryckt sig aggressivt och våldsamt och det är inte bra för något barn att växa upp i en sådan miljö. 

TS har invaggat barnet i tron att det är normalt att prata om att mormor borde dö och att de ska ha hennes pengar. TS har inte lärt ut vad som är normala åsikter för vuxna att ventilera. Så barnet får ta smällen medan TS kan fortsätta tycka att alla andra har fel. Stackars barn säger jag bara. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-11-10 22:31:36 följande:

Ja, och det gör Teddy och jag med. 

Men jag vänder mig också mot din moralpredikan om vilka känslor TS borde ha för sin förälder. 

Alla har rätt till sina känslor. Men ett barn mår inte bra av att behöva hantera vuxnas komplexa och svåra känslor. Barn är rätt svartvita och kan omöjligt begripa komplexiteten i det här hatet mot mormor. 

Det är ju inte ovanligt att man varit med om hemska saker som barn, och kan ha mycket bittra känslor gentemot föräldrar som svikit eller misshandlat. 

men man hanterar det med andra vuxna - det ska inte överföras till barnen. Om de dessutom har kontakt alls är det en helt onödig sanning att mata barnet med  Barnet hade mått bättre av att bara veta att kontakt inte är möjlig och att föräldrar inte kommer överens med mormor. Att dra in arv osv är bara fult, det är inte barnets eget behov utan den vuxne som känner såhär. 

Och som sagt: man blir inte anmäld bara sådär även om det låter så här på familjeliv. Jag tror TS är rätt obalanserad och att det finns en förståelig oro över hur barnet har det. 

• Anonym (Stina)

TS, du har hittills bara pratat om dig själv. Men hur mår barnet i detta? Att gå på samtal hos soc kan väcka mycket oro hos barn. Kan du möt den oron? För du sitter väl inte och matar barnet med historier om hur alla är lättkränkta och samhället Ska inte lägga sig i? För då kommer du snart sätta ditt barn i en ännu värre sits. Var vuxen i detta och inse att ditt sätt att se på hur man pratar med barn inte är särskilt vanligt. Älskar du ditt barn så skydda det. 

Svar på tråden Soc anmäld