• Wed 9 Nov 2022 19:49
    2003 visningar
    3 svar
    3
    2003

    Köpa lägenhet som ensamstående

    Hej, 
    jag är 35 år och jag och min sambo ska separera. vi har två barn ihop en på 1,5 år och en på 5 år. 


    Jag bor i Stockholm och min sambo har en bostadsrätt där jag inte har någon rätt till några pengar då han står för lght och vi har samboavtal. Vilket som? saken är att jag vill köpa en lägenhet där jag kan ha ett tryggt boende till mig och mina barn. Jag har en grundlön på 36 000kr före skatt men har även bonus så brukar landa på en lön på cirka 40k efter skatt. Jag har en kontantinsats på nästan 400 000k men när jag tittar på hur mycket jag kan få i lån så får jag cirka 1,4 milj. Lägenheterna jag tittar på ligger på cirka 3 Milj. Är det någon som har koll på hur bankerna resonerar? 

  • Svar på tråden Köpa lägenhet som ensamstående
  • Anonym (Proce­ss)
    Wed 9 Nov 2022 19:55
    #1

    När du har 400 000 och får låna upp till 1,4 miljoner så har du ju en mellanskillnad till 3 miljoner. 
    Du saknar ju 1 200 000 och troligen så tycker banken det är för mycket.

    Antingen så hittar du någon som kan hjälpa dig med delar av lånet, eller så letar du billigare lägenhet.

  • Wed 9 Nov 2022 20:02
    #2
    +1

    Det är nog ganska olika mellan bankerna. En tumregel är att det oftast (märkligt nog) lättare att få större lån som ny kund hos en bank om situationen är som din. 400K räcker till ~13% i kontantinsats (3M) och det borde räcka en bit. Mitt råd är att kontakta så många banker du kan och jämför deras erbjudanden. Berätta för dem att du gör just det och kommer att välja den bank som ger bäst förutsättningar.

  • Anonym (Rätta mun)
    Wed 9 Nov 2022 23:38
    #3
    +1

    Du får nog titta på mindre/billigare lägenheter. Om du fyller i såna där webbformulär med hur mycket man får låna så kolla att du fyller i barnen rätt så inte kalkylen tar in att de bor heltid till exempel. Bäst är nog att boka möte med några olika banker så att du får klart för dig hur bilden ser ut. Glöm inte att räkna på amorteringskraven också.

Svar på tråden Köpa lägenhet som ensamstående