• Noname2

Gemensam ekonomi + enskild egendom

Hej,

Jag har funderat lite om jag jag borde tänka annorlunda eller om att saker borde se annorlunda ut i vårt ekonomiska upplägg.

Vi är gifta sen 8år. 3 barn och bor i ett hus vi äger 50% var i. Vi har Gemensam ekonomi. Inga egna sparande. 

Jag tjänar 15000kr mer per månad. Har alltid tjänat mer när vi varit gifta. Min respektive tjänar ok så vi har det inte dåligt. 

Min respektive har dock enskild egendom värd ca 1M. Hon kommer strax få ytterligare enskild egendom i form av pengar ca 1M). Det ska lånas ut till familjens gemensamma konto. Då får vi lägre bolån vilket är toppen. Planerat att det inte är någon ränta som ska betalas tillbaka om vi skiljer oss.

Noterbart är att hon förmodligen får enskild egendom i arv i framtiden med betydande värde. Jag kommer inte få något i arv av betydande värde I relation till detta.

Hur tänker ni här? Skulle ni tänka annorlunda i mitt ställe om gemensam ekonomi som vi nu har?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi + enskild egendom
  • Anonym (Oklart)

Att blanda in enskild egendom med giftorättsgods är ett säkert sätt att ställa till det för sig.

• Anonym (Spara!)

Jag tycker att du kan prata med henne om era olika förutsättningar ekonomiskt. Du borde kunna få lägga undan lite mera pengar av din lön eftersom du inte väntar stora arv. 

• Anonym (Z)
    Anonym (Oklart) skrev 2022-11-09 20:51:14 följande:

Att blanda in enskild egendom med giftorättsgods är ett säkert sätt att ställa till det för sig.

Det där med att låna ut pengar till det gemensamma huset känns vanskligt, ta hjälp av en jurist så ni får korrekta papper på det. Eller håll isär det är väl ännu bättre. 

Sen det där med gemensam ekonom, ja det är ju ett val du gör. Du får väl fundera över vad som händer om hon dumpar dig när du blivit en tunnhårig 40-taggare. Hon köper ett nytt hus och du köper en etta på 25 kvm? 

• Anonym (Spara!)
    Anonym (Z) skrev 2022-11-09 22:36:59 följande:

Det där med att låna ut pengar till det gemensamma huset känns vanskligt, ta hjälp av en jurist så ni får korrekta papper på det. Eller håll isär det är väl ännu bättre. 

Sen det där med gemensam ekonom, ja det är ju ett val du gör. Du får väl fundera över vad som händer om hon dumpar dig när du blivit en tunnhårig 40-taggare. Hon köper ett nytt hus och du köper en etta på 25 kvm? 

Ett rått exempel men det var ungefär så jag menade också. 
  • Noname2

Tanken med att ?blanda? giftorättsgods och enskild egendom är att vi gemensamt få ner vår boränta med ca 3000kr/månad. Det tar en stund att gemensamt amortera ner den summan för att minska på vår boränta med samma utväxling. Vi kommer också ner under 60% belåningsgrad vilket ger oss möjlighet att flytta bolånet till exempelvis stabelo som har 0,5% lägre ränta än sbab.

Blandningen skulle ske med juridisk hjälp, att vi väljer att skriva papper på lånet. Det jag funderar på är om det blir skevt i totalekonomin då vi alltid delat på allt? Är jag snål/girig? 

• Anonym (Spara!)
    Noname2 skrev 2022-11-10 08:08:03 följande:

Tanken med att ?blanda? giftorättsgods och enskild egendom är att vi gemensamt få ner vår boränta med ca 3000kr/månad. Det tar en stund att gemensamt amortera ner den summan för att minska på vår boränta med samma utväxling. Vi kommer också ner under 60% belåningsgrad vilket ger oss möjlighet att flytta bolånet till exempelvis stabelo som har 0,5% lägre ränta än sbab.

Blandningen skulle ske med juridisk hjälp, att vi väljer att skriva papper på lånet. Det jag funderar på är om det blir skevt i totalekonomin då vi alltid delat på allt? Är jag snål/girig? 

Jag tycker inte att du är varken snål eller girig om ni alltid har delat lika och har så olika ekonomisk situation att din högre lön går till det gemensamma medan hennes tillgångar är bundna i arv. Men jag kanske missförstår vad det är du vill ändra på. 
  • Anonym (Pengar)

Eller så amorterar ni stegvis. Du genom att lägga in 10 000 kr/mån från din lön, hon med 10 000 kr/mån från sin enskilda egendom.

Ni bör nog ta ett snack om varför det ska vara enskild egendom, är det en slälktgård i sju generationer  som ska följa den genetiska linjen eller är det en pengras som  trygghet inför en eventull skiljsmässa? Är det som skiljsmässoskydd borde kasnke du också bygga upp en säkerhet.

Att tänka på är att om hon dör så går det till barnen. 

• Anonym (Z)
    Noname2 skrev 2022-11-10 08:08:03 följande:

Det är klart att ett sånt upplägg blir skevt, allt annat än att dela lika rakt av blir ju skevt. Men är ni båda nöjda så är det ju fine.

Tänk igenom vad som händer om:

1. Hon dör
    2. Du dör
    3. Ni skiljer er

Är du sedan nöjd efter den funderingen så är ju allt bra. Alla val har sina konsekvenser.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-11-10 08:44:24 följande:

Eller så amorterar ni stegvis. Du genom att lägga in 10 000 kr/mån från din lön, hon med 10 000 kr/mån från sin enskilda egendom.

Ni bör nog ta ett snack om varför det ska vara enskild egendom, är det en slälktgård i sju generationer  som ska följa den genetiska linjen eller är det en pengras som  trygghet inför en eventull skiljsmässa? Är det som skiljsmässoskydd borde kasnke du också bygga upp en säkerhet.

Att tänka på är att om hon dör så går det till barnen. 

De är gifta med gemensamma barn, så barnen ärver inte förrän pappan dött. 
  • Anonym (40ish)

Jag tycker att du ska ta och amortera ner lånet med 10 000 i månaden så att ni blir lika. Det känns som det enda rätta. En miljon är inga pengar idag, sparar du 10 000 i månaden så har du miljonen på kontot efter 8 år.

Sen kommer det ju in massa andra aspekter på det hela, med din större lön gör du antagligen av med mer pengar? Men på sikt borde det ju kännas bra om ni kunde få det att bli hyfsat rättvist.

Svar på tråden Gemensam ekonomi + enskild egendom