• Anonym (Nervös)

Nervös inför förlossning

Förra hösten var jag gravid och det slutade i ett missfall sent, men innan dess hann jag med ett par besök på mvc. Då tyckte min barnmorska att vi skulle lägga upp en plan inför förlossningen så att jag skulle hinna in, hon hade redan läst på i min journal att det gick fort med min senaste som nu är två år. Samma sak sa de på bb när han var nyfödd, om jag skulle få en till. Det kändes tryggt att hon tog upp det nästan direkt, att det var viktigt. Det blev inget då, men nu är jag gravid i v 38. 
    Min förlossning för två år sen var väldigt lätt, värkarna hade inga smärttoppar direkt och de blev aldrig längre än en minut. Men efter ett par tre timmar tänkte jag att vi får nog åka ändå. Jag hann på riktigt knappt få av mig kläderna, jag var på bb 30 min. Det var okej, jag var pigg och kände att jag hängde med. Men nu ska jag föda igen. Vår enda barnvakt har två timmars resväg. Min sambo är mitt absoluta stöd, men jag får ju ställa in mig på att han kanske måste vara med vårt barn. Det kommer inte bli så påstår han, han ska hämta min äldre son hos sin pappa som kan vara med den lille och så kör vi hem dom två till nån av mina kompisar. . En väldigt mycket klipp och klistra-lösning enligt mig.. Min sambo kan vara ganska bestämd också, så det är jag också lite rädd för att han ska besluta nåt jag inte vill i all stress. Det är på gott och ont att han tar tag i saker, men när det gäller det här så vill jag få bestämma när vi ska åka in, vad vi ska göra med vårt barn osv. Jag vill inte ha några orosmoln som stör mig. 
    I alla fall har jag inte samma barnmorska nu som sist, och hon jag har nu gav bara svävande svar kring hur jag ska tänka, när jag ska åka in osv. Hon verkade inte alls tycka att hon behövde skriva nåt till förlossningen om att det gick fort sist, som jag uppfattade av den andra barnmorskan att det kunde vara bra. Jag kände inget stöd där, fick inga tips alls. Jag gillar inte riktigt henne, för i början var jag orolig för ett missfall till och hon var lika tafatt i den frågan, sa att jag har övervikt och min ålder emot mig och det var allt typ. Som att hon är rädd att man ska ställa henne till svars sen eller nåt.. Är det inte barnmorskans roll att lugna en inför födelsen och hjälpa till med lite strategier om det behövs? 

• Svar på tråden Nervös inför förlossning
  • Anonym (Amanda)

Ring förlossningen själv och ta upp det och fråga om råd. Nu är det lite sent kanske, men du hade annars kunnat byta barnmorska. Ha ett samtal med din man om hur du vill ha det och stå på dig, det är ju du som ska föda. Det kommer säkert gå bra!

• Um Hamza
    Anonym (Amanda) skrev 2022-11-10 00:37:12 följande:

Ring förlossningen själv och ta upp det och fråga om råd. Nu är det lite sent kanske, men du hade annars kunnat byta barnmorska. Ha ett samtal med din man om hur du vill ha det och stå på dig, det är ju du som ska föda. Det kommer säkert gå bra!

Ja, alltså jag var inte superförtjust i den barnmorskan jag hade när jag väntade sonen heller, så jag tänker väl att jag är för kräsen och känslig och att jag får klara mig utan dem, de kollar barnets hälsa bara så förbereder jag allt annat på egen hand. Men de har ju ändå lite kunskap och erfarenhet tänker man. Hon svarade knappt på några frågor. Jag fick uttryckligen fråga, men är det vanligt att folk föder i sin bil? Men det var tydligen inte så vanligt. Min sambo är helt okej, men det är svårt att bestämma innan vad vi ska göra, det är ju som det är, vi har ingen annan än min mamma. Jag vill bara att han ska lyssna när den dagen är här och att han ska köra mig när jag vill även om vi inte lyckats bli av med sonen. Jag ser framför mig hur jag sitter och kör själv i fullt värkarbete. Jag har tom en kompis som inte jobbar då och har erbjudit sig hjälp, vilket min sambo är tveksam till för att hennes kille är rätt kass. Jag håller egentligen med honom, men tror inte det skulle drabba vårt barn. 
  • Anonym (Glöm inte ambulansen)
    Anonym (Nervös) skrev 2022-11-09 22:30:07 följande:
    Nervös inför förlossning

Förra hösten var jag gravid och det slutade i ett missfall sent, men innan dess hann jag med ett par besök på mvc. Då tyckte min barnmorska att vi skulle lägga upp en plan inför förlossningen så att jag skulle hinna in, hon hade redan läst på i min journal att det gick fort med min senaste som nu är två år. Samma sak sa de på bb när han var nyfödd, om jag skulle få en till. Det kändes tryggt att hon tog upp det nästan direkt, att det var viktigt. Det blev inget då, men nu är jag gravid i v 38. 
    Min förlossning för två år sen var väldigt lätt, värkarna hade inga smärttoppar direkt och de blev aldrig längre än en minut. Men efter ett par tre timmar tänkte jag att vi får nog åka ändå. Jag hann på riktigt knappt få av mig kläderna, jag var på bb 30 min. Det var okej, jag var pigg och kände att jag hängde med. Men nu ska jag föda igen. Vår enda barnvakt har två timmars resväg. Min sambo är mitt absoluta stöd, men jag får ju ställa in mig på att han kanske måste vara med vårt barn. Det kommer inte bli så påstår han, han ska hämta min äldre son hos sin pappa som kan vara med den lille och så kör vi hem dom två till nån av mina kompisar. . En väldigt mycket klipp och klistra-lösning enligt mig.. Min sambo kan vara ganska bestämd också, så det är jag också lite rädd för att han ska besluta nåt jag inte vill i all stress. Det är på gott och ont att han tar tag i saker, men när det gäller det här så vill jag få bestämma när vi ska åka in, vad vi ska göra med vårt barn osv. Jag vill inte ha några orosmoln som stör mig. 
    I alla fall har jag inte samma barnmorska nu som sist, och hon jag har nu gav bara svävande svar kring hur jag ska tänka, när jag ska åka in osv. Hon verkade inte alls tycka att hon behövde skriva nåt till förlossningen om att det gick fort sist, som jag uppfattade av den andra barnmorskan att det kunde vara bra. Jag kände inget stöd där, fick inga tips alls. Jag gillar inte riktigt henne, för i början var jag orolig för ett missfall till och hon var lika tafatt i den frågan, sa att jag har övervikt och min ålder emot mig och det var allt typ. Som att hon är rädd att man ska ställa henne till svars sen eller nåt.. Är det inte barnmorskans roll att lugna en inför födelsen och hjälpa till med lite strategier om det behövs? 

Jag tror också på att ringa förlossningen och se vad de säger. 
    Blir det tajt och mannen behöver vara med sonen så kan man ju ringa ambulans. 

Hade jag varit du hade jag åkt in på minsta känning och sen kanske er barnvakt kan komma och bo hos er nån vecka innan. 

Jag tror det löser sig men det är nog bra och sätta dig ner och prata ihop dig med sambon om några olika scenarion där varje scenario får en egen plan. 
  • Anonym (T)

Vad barnmorskan tycker eller säger spelar ingen roll. Du har en snabb förlossning bakom dig, så åk in direkt när nästa startar. Det gjorde jag. Min första förlossning var snabb så inför andra hade jag och sambon redan på förhand bestämt att vi skulle åka in till sjukhuset så fort förlossningen startade. När vattnet gick ringde jag bara till sjukhuset och meddelade dem att jag tänkte åka in. De försökte väl ifrågasätta men jag sa att det här samtalet gör jag bara för att förvarna er om att jag kommer. Sedan åkte vi. När vi kom fram ville de först göra undersökning och sedan skicka hem mig, men jag fick, som sambon och jag väntat, kraftiga värkar bara några minuter senare. Bestäm redan nu att ni åker in direkt så slipper du vara stressad och ångestfylld över det.

Gällande 2-åringen: ni måste ha en tydlig och klar utarbetad plan som du är ok med nu. Din förlossning kan starta när som helst. Låt inte mannen halvbestämma något som du inte känner dig trygg med. Ta kommandot du istället. Hur gammalt är ditt äldre barn? Om det är en tonåring/äldre barn, kan hen bo hos er någon vecka tills förlossningen startar så att hen är beredd på att ta hand om 2-åringen? Andra släktingar i närheten? Om inte, kontakta dina kompisar och bestäm vem som ska vara redo att passa 2-åringen. Kan denna person komma hem till er istället för att det ska skjutsas hit och dit?

• Anonym (Nervös)
    Anonym (T) skrev 2022-11-10 14:10:32 följande:

Vad barnmorskan tycker eller säger spelar ingen roll. Du har en snabb förlossning bakom dig, så åk in direkt när nästa startar. Det gjorde jag. Min första förlossning var snabb så inför andra hade jag och sambon redan på förhand bestämt att vi skulle åka in till sjukhuset så fort förlossningen startade. När vattnet gick ringde jag bara till sjukhuset och meddelade dem att jag tänkte åka in. De försökte väl ifrågasätta men jag sa att det här samtalet gör jag bara för att förvarna er om att jag kommer. Sedan åkte vi. När vi kom fram ville de först göra undersökning och sedan skicka hem mig, men jag fick, som sambon och jag väntat, kraftiga värkar bara några minuter senare. Bestäm redan nu att ni åker in direkt så slipper du vara stressad och ångestfylld över det.

Gällande 2-åringen: ni måste ha en tydlig och klar utarbetad plan som du är ok med nu. Din förlossning kan starta när som helst. Låt inte mannen halvbestämma något som du inte känner dig trygg med. Ta kommandot du istället. Hur gammalt är ditt äldre barn? Om det är en tonåring/äldre barn, kan hen bo hos er någon vecka tills förlossningen startar så att hen är beredd på att ta hand om 2-åringen? Andra släktingar i närheten? Om inte, kontakta dina kompisar och bestäm vem som ska vara redo att passa 2-åringen. Kan denna person komma hem till er istället för att det ska skjutsas hit och dit?

Tack för ett handfast svar! Jag gör nog så. Visst bedömer du också att jag hade ett rätt snabbt förlopp? Jag kände inte riktigt igen mig från tidigare värkarbete, så nu litar jag inte riktigt på mitt omdöme.
    Då är det ju barnvaktsproblemet. Om jag får förvärkar, vilket jag fick sist (men inte med mina äldre barn) , är det ju enkelt att be min mamma komma även om hon får stanna ett par dagar. Det vore det bästa scenariot. Jag kan fråga den kompisen som är ledig om hon kan komma över till mig, om förlossningen startar helt opåkallat. Då har hon iofs 40 min resväg till mig, och egna barn, så det finns fördelar med att åka dit och lämna sonen. Då skulle han bli ledsen dock.
    Sen min son, han är 16 och går i gymnasiet i grannkommunen, han bor där hos sin pappa. Jag tror inte han är sugen på att bo här flera dagar för att vara beredd som barnvakt, men man kanske bara ska tvinga honom? Han skulle ju också få frånvaro i skolan eventuellt. Men om tex min mamma skulle behöva hämta på förskolan hade det varit en klar fördel om 16-åringen var med. Jag litar på honom också när det gäller passningen, han brukar vara barnvakt. 
    Sen har jag en dotter som är 13. Om vi åker in på natten tex skulle hon kunna lägga sig i sängen med sonen så länge, tills min mamma kommer, och han skulle nog vara någorlunda trygg. Hon har hjälpt till innan när min mamma passat och det gick bra. Det kan ju verka självklart att dottern får ta det, men det är ett ganska stort ansvar för henne och lite orättvist att lägga på henne det, om det inte är väldigt kort stund. Hon har inte riktigt mognaden än. Han skulle ju inte dö, men de kan nog bli rätt osams de två :) 
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Glöm inte ambulansen) skrev 2022-11-10 10:26:14 följande:
    Jag tror också på att ringa förlossningen och se vad de säger. 
    Blir det tajt och mannen behöver vara med sonen så kan man ju ringa ambulans. 

Hade jag varit du hade jag åkt in på minsta känning och sen kanske er barnvakt kan komma och bo hos er nån vecka innan. 

Jag tror det löser sig men det är nog bra och sätta dig ner och prata ihop dig med sambon om några olika scenarion där varje scenario får en egen plan. 
    Nackdelen med att åka in på öppningskedet är ju att jag kan få vända i dörren. Men jag kan ju ringa dem runt bf och säga att jag vill göra så, och dra kort hur jag upplevde det sist. Jag tänker inte åka och komma tillbaka med 1,5 timmes resväg t.o.r, i så fall knallar jag runt, går och fikar och så i några timmar. Med mitt första barn skickade de iväg mig direkt när jag kom in, fick inte ens en undersökning. Så jag väntade en timme tills jag stod där igen och hängde på låset. Då var jag öppen 7 cm. Så man behöver ju lyssna mer på sig själv än på personalen, helt klart.
    Jag vet inte om min mamma vill vara här så länge, men kanske nån dag innan bf i alla fall. Jag har fått alla barn inom några dagar runt bf ändå. Om jag känner förvärkar är hon också beredd att komma direkt, även om hon får bo här ett par dagar. 
    Det med olika scenarion, smart! Det kan vi göra i helgen jag och min sambo, spåna riktigt så vi har en bestämd plan A, B osv. Har inte så stort umgänge utanför familjen som sonen träffar tillräckligt ofta, man vill ju att han ska ha de bra. 
Svar på tråden Nervös inför förlossning