Nervös inför förlossning
Vad barnmorskan tycker eller säger spelar ingen roll. Du har en snabb förlossning bakom dig, så åk in direkt när nästa startar. Det gjorde jag. Min första förlossning var snabb så inför andra hade jag och sambon redan på förhand bestämt att vi skulle åka in till sjukhuset så fort förlossningen startade. När vattnet gick ringde jag bara till sjukhuset och meddelade dem att jag tänkte åka in. De försökte väl ifrågasätta men jag sa att det här samtalet gör jag bara för att förvarna er om att jag kommer. Sedan åkte vi. När vi kom fram ville de först göra undersökning och sedan skicka hem mig, men jag fick, som sambon och jag väntat, kraftiga värkar bara några minuter senare. Bestäm redan nu att ni åker in direkt så slipper du vara stressad och ångestfylld över det.
Gällande 2-åringen: ni måste ha en tydlig och klar utarbetad plan som du är ok med nu. Din förlossning kan starta när som helst. Låt inte mannen halvbestämma något som du inte känner dig trygg med. Ta kommandot du istället. Hur gammalt är ditt äldre barn? Om det är en tonåring/äldre barn, kan hen bo hos er någon vecka tills förlossningen startar så att hen är beredd på att ta hand om 2-åringen? Andra släktingar i närheten? Om inte, kontakta dina kompisar och bestäm vem som ska vara redo att passa 2-åringen. Kan denna person komma hem till er istället för att det ska skjutsas hit och dit?