• stor grön drake

    Bruten stortå, någon annan som haft?

    För snart en vecka sedan, på fredag kväll, var jag lite "smidigare" än vanligt även för att vara jag. Jag kom på att jag glömt en sak när jag bara gått upp ett steg i trappan och vände ner direkt, men hade tydligen gått upp tre steg och mitt nersteg på "golvet" landade på ytterkanten av ett trappsteg, foten gled av rakt ner på tåspetsen och jag dråsade i golv som ett tippat stenlass. Det gjorde skitont och jag sa direkt att jag trodde jag brutit tån. Den var väldigt sned och gick inte alls att röra mycket. Några timmar senare drog akuten tån på rätt, den var ur led i den stora leden "i framfoten" men de kunde inte röntga pga helgledig personal (litet sjukhus, och jag var helt ok med att de inte ringde in jourer för min tå) så röntgades görst i onsdags. Det visade sig att jag har en ganska rejäl fraktur på den delen av tån som är mellan två leder.
    De komner dock inte göra något åt det utan den får läka "fritt" vilket skulle ta 6-10 veckor. Nu min stora, viktiga fråga till andra som varit med om liknande frakturer.
    Vad i hela friden har ni hittat för skor med stadig sula, som även är rymliga nog för att det inte ska svartna för ögonen av smärta när foten dätts i?
    Och hur länge tog det innan ni kunde gå utan smärta?

  • Svar på tråden Bruten stortå, någon annan som haft?
  • stor grön drake

    Tilläggsfråga:
    Jag fick veta att jag kommer få leva med begräbsad rötlighet i tån, och kan räkna med att se fram emot artros i leden.
    Hur har ni klarat er på den fronten?

  • Jag är bara jag

    Stackare! Jag bröt tån bredvid lilltån för några år sen. Jag fattade också direkt att nåt var fel. Tån blev helt svart och jättesvullen och extremt öm. Jag sökte aldrig vård eftersom jag vet att de aldrig gör nåt åt brutna tår. Jag lindade in den själv, gick i sandaler och till slut läkte det. Tyvärr inte helt bra än för det gör ont ibland. Förmodligen när jag gått lite extra. Jag har oerhört sällan skor på mig och jag minns inte hur långt efter olyckan jag kunde ha skor igen. Eller ens provade. Så mitt enda förslag är ett par rejäla sandaler med helt fritt över tån.

  • Jag är bara jag

    Såg din andra fråga nu. Jag kan inte böja tån som förr, men den lilla tån spelar ju mindre roll än stortån kan jag tänka mig.

  • mammatill6

    Både sonen o jag har brutit den. Men vi har inga men efter det. Sonen kunde inte ha skor alls. Jag hade typ sandal o skoskydd.

  • stor grön drake
    Jag är bara jag skrev 2022-11-10 22:06:22 följande:

    Stackare! Jag bröt tån bredvid lilltån för några år sen. Jag fattade också direkt att nåt var fel. Tån blev helt svart och jättesvullen och extremt öm. Jag sökte aldrig vård eftersom jag vet att de aldrig gör nåt åt brutna tår. Jag lindade in den själv, gick i sandaler och till slut läkte det. Tyvärr inte helt bra än för det gör ont ibland. Förmodligen när jag gått lite extra. Jag har oerhört sällan skor på mig och jag minns inte hur långt efter olyckan jag kunde ha skor igen. Eller ens provade. Så mitt enda förslag är ett par rejäla sandaler med helt fritt över tån.


    Jag har haft småtårna ur led, vrickade och antagligen brutna i flera omgångar pga idrott i ungdomen. Ledarna drog dem på rätt och tejpade ihop med granntån.
    Men den här stortån tådde jag inte på, läkaren fick ta i rejält och det gjorde asobt fadt det var bedövat, fast i efterhand då tror jag det beror på att henbes grepp var just där frakturen är.
    Jag kan ha skor, men har inte några stadiga som jag får foten i, så går med väldigt mjuka, för stora, skor just nu. Idag hamnade jag snett på en hal fläck och skon vred runt foten, så gissar att jag behöver en bättre lösning för vintern.
  • stor grön drake
    mammatill6 skrev 2022-11-10 22:07:27 följande:

    Både sonen o jag har brutit den. Men vi har inga men efter det. Sonen kunde inte ha skor alls. Jag hade typ sandal o skoskydd.


    Vilken otur att ni båda råkat ut för det
    Har de läkt ihop bra? Har ni fått tillbaka rörlighet?
  • FruNyfiken

    Jag bröt stortån för ett antal år sedan, slog i den hårt i en uppstickande tröskel.
    Jag sökte inte vård då jag vet att de inte gör något ändå. När tån läkte utvecklades Halgus Valgus på den foten. Några år senare fick jag göra röntgen då jag hade stora smärtor och svårt att gå. Det visade sig att jag hade en kraftig artros som går från stortåleden, in under foten och upp i fotleden. Dyra specialskor och inlägg gör att jag överhuvudtaget kan gå idag.

  • Jag är bara jag

    Sandaler är nog ändå bättre än för stora skor som glappar. Jag opererade en tå- för annat- i december en gång och gick i sandaler. 

  • stor grön drake
    Jag är bara jag skrev 2022-11-11 14:34:26 följande:

    Sandaler är nog ändå bättre än för stora skor som glappar. Jag opererade en tå- för annat- i december en gång och gick i sandaler. 


    Men sandaler finns inte att köpa denna årstid, och att hitta sådana med "rätt" sorts sula lär vara lika svårt som skor. Inte ettalternativ med sandaler ute i vintervädret heller.
    FruNyfiken skrev 2022-11-11 09:34:53 följande:

    Jag bröt stortån för ett antal år sedan, slog i den hårt i en uppstickande tröskel.
    Jag sökte inte vård då jag vet att de inte gör något ändå. När tån läkte utvecklades Halgus Valgus på den foten. Några år senare fick jag göra röntgen då jag hade stora smärtor och svårt att gå. Det visade sig att jag hade en kraftig artros som går från stortåleden, in under foten och upp i fotleden. Dyra specialskor och inlägg gör att jag överhuvudtaget kan gå idag.


    Jag har aldrig sökt för någon av mina andra tåskador,  men den var så felställd att jag var säker på att den var ur led och det fick jag inte på rätt själv. Akutläkaren var endå tveksam, och ville därför att jag skulle röntgas efter helgen om den fortfarande var lika sjuk, eftersom ett blåmärke och en tillrättad urhoppning borde ha blivit betydligt bättre på de dagarna.
  • stor grön drake
    FruNyfiken skrev 2022-11-11 09:34:53 följande:

    Jag bröt stortån för ett antal år sedan, slog i den hårt i en uppstickande tröskel.
    Jag sökte inte vård då jag vet att de inte gör något ändå. När tån läkte utvecklades Halgus Valgus på den foten. Några år senare fick jag göra röntgen då jag hade stora smärtor och svårt att gå. Det visade sig att jag hade en kraftig artros som går från stortåleden, in under foten och upp i fotleden. Dyra specialskor och inlägg gör att jag överhuvudtaget kan gå idag.


    Skickade för snabbt. Togs du på allvar när artrosen började kännas?
  • Jag är bara jag
    stor grön drake skrev 2022-11-11 15:29:48 följande:
    Men sandaler finns inte att köpa denna årstid, och att hitta sådana med "rätt" sorts sula lär vara lika svårt som skor. Inte ettalternativ med sandaler ute i vintervädret heller.

    Jag har aldrig sökt för någon av mina andra tåskador,  men den var så felställd att jag var säker på att den var ur led och det fick jag inte på rätt själv. Akutläkaren var endå tveksam, och ville därför att jag skulle röntgas efter helgen om den fortfarande var lika sjuk, eftersom ett blåmärke och en tillrättad urhoppning borde ha blivit betydligt bättre på de dagarna.
    Jodå- på loppis finns det. Ska du gå långt med en bruten tå menar du? Jag har f.ö sandaler tills det blir minus och skulle kunna ha det sen med om jag bara ska in och ur bilen typ. 
  • stor grön drake
    Jag är bara jag skrev 2022-11-11 15:38:47 följande:
    Jodå- på loppis finns det. Ska du gå långt med en bruten tå menar du? Jag har f.ö sandaler tills det blir minus och skulle kunna ha det sen med om jag bara ska in och ur bilen typ. 
    Nej jag har letat i en vecka. Jag bor på liten ort och har letat i både skobutiker och på alla loppisar.
    Jag har småbarn, så ja, jag hamnar att vara ute och gå en hel del.
  • stor grön drake
    enmamma skrev 2022-11-12 09:28:31 följande:

    Stålhätteskor från Jula gick grabben i flera veckor.
    Inga bestående skador.


    Tyvärr kommer kanten på de hättor jag har precis där jag har som ondast och är som mest svullen, så kanten tar i när jag går   de var mitt första val, var jättesynd att de inte funkade.
  • Ganglie

    Jag bröt nyligen ett ben I foten. Har nu en platta och skruvar inopererade. Använde gympaskor utan snören på foten.

  • lövet2

    När jag bröt stortån, så var det i maj och jag kunde gå i sandaler flera månader. När jag brutit andra tår, så har jag kört med vinterkängor som varit någon storlek för stora. Men nej, några längre promenader kunde jag inte ta på ett år. Jag haltade kraftigt de första månaderna, och det tog ett år innan jag slutade halta helt. Tån läkte lite fel och det fortsatte att vara lite svullet och blått, men jag hade bara ont om jag gick längre sträckor.
    Efter 5 år sökte jag upp vården igen, för att fråga om det inte gick att få till tån bättre. Läkaren erbjöd sig att bryta upp tån igen (under bedövning förstås!) och låta läkningen börja om, men jag tackade nej.

    Följderna av brottet är en lite sämre balans på det benet, jag måste ha en halv storlek större skor och jag kan inte ha högklackat.

  • Phalaenopsis
    stor grön drake skrev 2022-11-10 22:03:44 följande:

    Tilläggsfråga:
    Jag fick veta att jag kommer få leva med begräbsad rötlighet i tån, och kan räkna med att se fram emot artros i leden.
    Hur har ni klarat er på den fronten?


    Men om de vet att du kommer att få artros i framtiden pga felläkning - då är det väl rimligt att operera nu istället för att få ett livslångt handikapp?
  • stor grön drake
    Phalaenopsis skrev 2022-12-05 03:07:05 följande:
    Men om de vet att du kommer att få artros i framtiden pga felläkning - då är det väl rimligt att operera nu istället för att få ett livslångt handikapp?
    Jag vet faktiskt inte vad som är rimligt och måste ju lita på vad läkarna säger.
Svar på tråden Bruten stortå, någon annan som haft?