• marremask

Kattbett-hjälp

Är det någon som vet om man måste ta stelkrampspruta om man blivit biten av en katt. Det har gått hål så det blöder men inte så mycket. Dessutom får man ta en stelkrampspruta när man är gravid....

Behöver dessutom ett råd i frågan om man vågar behålla en katt som bits....Han har aldrig tidigare gjort detta men har gått från att vara innekatt i 2 år och är numera utekatt. Han har bara blivit mer och mer ilsken och fräser åt en så fort man kommer i närheten. Oroar mig över hur han kommer att vara när den lill* kommer...

• Svar på tråden Kattbett-hjälp
  • marremask

Tror förresten inte att han har ont någonstans. HAr kollat det genom att klämma lite lätt på honom innan och dår gör han absolut inget väsen av sig. Han är dessutom inte rädd för människor, kommer gärna för att bli klappad. Men det är som om han tror att det är han som bestämmer hur saker och ting ska vara. T.ex. när maten ska serveras. Ger man honom inget då attackerar han fötterna...

• MacKay

Attackerar han fötterna??? Då är det något fel på honom.

Tror du att du kan ge honom ett nytt hem innan bebben kommer? Jag hade nog inte vågat ha en katt som attackerar mig tillsammans med en liten....

• Isolde

Jag tror att du bör ta en stelkrampsspruta -- om det inte är så att du har fullgott skydd.

Vad gäller katten -- börja med att ta honom till vetrinären för en koll. Han kan ha något ont som kommer och går. Håll honom inne också, till att börja med.

Du tror inte att han kan vara svartsjuk? Eller störd av många omställningar (du är med barn, ni kanske har flyttat också?).

Jag känner igen den där blicken... Hu, det är inte kul! Hade han öronen tillbakastrukna också?

• isabell22

Hur gammal e han så gjorde min katt också för att visa sig vara kung! det gick över. Men han kan faktisk ha ont. Och jag hade en katt som var ok i ett par år sen fick dennågon sjukdom typ psykiskt så den fick somna in de kan tyvärr bli så men jag skulle ändå ta den till en vet om du bryr dig om den kan ju va nått fel på den .

Lillen vi ägde honom då. Tror detvar min klasskompis som gjorde det med sina kompisar de skulle jävlas med de flesta djur de bodde bara 2 hus bort.

• Aihnoa

MacKay: Vår katt attackerade våra fötter( som vi hade skor på), men oxå väskor. Vi insåg att han blev arg el. likn för att vi skulle fara/gå bort, han ville inte vara ensammen.

• Norea

Jag blev biten av min katt i benet en gång. Dagen efter såg benet ut som en ballong så då fick jag gå till VC. Gick dit en gång om dagen och lade om det. Såren var infekterade. Nu hade jag nyligen tagit stelkrampspruta så jag behövde inte ta igen. De ska hålla i minst tio år.

• isabell22

Jahar blivit biten massa gånger har bar blivt ett litet sår lite infekterat kanske men inte haft en tanke på att man behöft ta stelkramp..... men man kan ju alltid ringa och kolla.

Kanske behöver katten en kompis?!

• marremask

Han är snart tre år gammal, inte så jätte gammal alltså. Kompis har han en här hemma, fast hon gillar honom tyvärr inte + att han älskar våran grannes hankatt. Dom är ofta ute och leker tillsammans.

• GalnaMamman

katten kanske har fått en sten i huvudet och blivit skadad i hjärnan???...eftersom han blev lite tokig....

åk in till vet med han...och åk in med dig själv och ta en stelkrampspruta.det skall man göra om man blivit biten av alla djur.....
    och du får ta den om du är gravid.....

• Teskedsmamman

Det märker man ganska snart om man behöver, svullnar handen upp inom ett par timmar så är det sjukhuset nästa. Annars är det bara att hålla såren rena och lufta dem ordenltigt så läker det snart...

• Hallonsmurf

Jag tycker verkligen att det låter som att han har ont någonstans! Katter brukar ju annars bara bli lugnare och gosigare om dom får börja gå ut - inte tvärtom. Det är mycket möjligt att han blivit påkörd eller nåt utan att ni märkt det. Ge katten en chans, stackarn! Han har ju varit så himla mysig förut! Ta honom till veterniär och berätta precis vad som hänt och på vilket sätt hans beteende ändrats sedan han fått börja gå ut. Han kommer säkert bli sig själv igen efter lite smärtstillande och lugn och ro! Vänta med att släppa ut honom tills ni vet! När kommer bebben förresten?

• isabell22

Jordgubban man behöver inte ta stelkramp för alla djurbett men sambo fick hel fliken fidsidan av tumnageln botbiten av vår hund (ej hundens fel de busade med en leksak och han fick tummen i munnen) Vi ringde sjukvårdupplysningen och de tyckte inte det behövdes dels för att en stelkrampsspruta räcker väldigt lång tid man tar det ju i skolan runt 12 års ålder och min sambo är 25 och om jag inte mins rätt skulle den räcka 20-30 år ja ialla fall han behlvde inte ta någon spruta utan bara hålla det rent.

Marremask Men katt attackerade fötterna upp till han lev 6 år och han utmanade min lillasyster för att se vem som var högst i rang...det är bara att visa vem som bestämmer.

Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Kattbett-hjälp