Inlägg från: Anonym (Snöflinga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snöflinga)

Mamma tar mitt CSN

Urka000 skrev 2022-11-11 18:10:31 följande:

Hon verkar inte förstå att jag behöver det, jag kan aldrig gå och se på bio eller äta med kompisar, jag har inte råd med att köpa kläder och sådant som jag gillar.

Min mamma säger att hon behöver bidraget för att betala hyran, räkningarna och köpa in saker som egentligen är såå onödiga. 
    Jag förstår räkningarna och hyran men behöver hon verkligen hela mitt CSN för det. Det är liksom ändå hennes skyldighet att kunna betala det där själv.

Jag går ju liksom gymnasiet (vilket är frivillig) och därför borde minst få 500kr eller mer av det. Det är ju till främst för saker JAG behöver och inte hon och huset. Asså hon har ju ett jobb som hon tjänar bra på, så jag kan liksom bara inte förstå varför jag inte får något, inte något alls.

Vad ska jag göra? Just nu har jag en månadspeng på ~100kr, men jag vet aldrig för om jag gör ett fel, kan vara vad som helst, tar hon tillbaka de.

Jag har försökt tala med hon att jag borde får minst 500 kr så att jag kan spara och göra det jag vill, alla mina klasskamrater får ju hela sitt CSN, och här står jag med 0 kr eller om jag har tur 100kr.

Hur gammal är du? Om du är 18 år så ska pengarna komma till dig. Om du är under 18 år så ska du inte ha en krona krasst sett. Det där är ett bidrag till din mamma, inte till dig, och infördes för att familjer skulle ha råd att låta sina barn studera vidare efter grundskolan istället för att börja jobba direkt. Det är alltså till för att täcka utgifter som mat, bostad och annat. Om hon ger dig månadspeng kan du vara tacksam! Eller skaffa ett jobb. Och då ska du inte ha slavlön på 50:-/timme utan en normal lön. Det finns säkert timjobb du kan söka, jobba helg t ex. Du får fortsätta leta helt enkelt.

Det du borde prata med henne om är däremot att månadspengen är för låg, men sluta gnälla om bio och restaurangbesök, det är många vuxna som inte ens har råd med det, du verkar ärligt talat lite bortskämd! Hon kanske kan gå med på att ge dig mer per månad om du sköter dina klädinköp själv,men räkna inte med några stora summor ändå. Ska du inte göra det så kan 2-300:- räcka. Visa dig tacksam och ödmjuk istället för att gnälla om vad dina kompisar gör eller vad du vill slösa pengarna på så lär du komma längre i samtalet med henne. Och visa lite mognad genom att själv ta initiativ till att spara på ett låst konto! Då kanske hon också blir mer medgörlig.
  • Anonym (Snöflinga)
    Anonym (Guddrunn) skrev 2022-11-12 09:51:48 följande:

Vi kan inte ta det för givet (stycke 2). Jag känner en vars föräldrar slutade ge henne pengar när hon var i TS ålder. Hon fick jobba för att kunna köpa kläder tex. Olagligt? Ja. Men det visste inte hon då. 

Men visst kan det också vara som du skriver. Som tonåring har man sällan koll på alla hushållsuppgifter. 

Vad är det som är olagligt....? Man får jobba från 16 års ålder.
  • Anonym (Snöflinga)
    Anonym (Guddrunn) skrev 2022-11-12 09:11:45 följande:

Går din mamma på bio och äter på restaurang (eller annat motsvarande)? I så fall borde du också få pengar till sånt. 

Håller inte med. Mamman jobbar och förtjänar sin lön så hon kan göra sådant, om hon har råd. Det gör inte ts. Att gå i skola och FÅ en gratis utbildning gör inte att man ska få pengar så man kan leva som en vuxen person, och inte ens de kan göra sånt som ts förväntar sig.
  • Anonym (Snöflinga)
    Kockobello skrev 2022-11-12 10:00:12 följande:
    Eller så har har föräldrarna ansvar att hålla normal levnadsstandard för barnen de skaffat.
    Var läser du in att ts inte lever enligt normal levnadsstandard? Där ingår INTE restaurangbesök, bio och inte ens månadspeng. Mammans ansvar är mat, bostad, kläder och en del andra saker.
  • Anonym (Snöflinga)
    Kockobello skrev 2022-11-12 10:07:00 följande:
    Sitter man och sväller själv på restaurang medan barnet inte får någonting, då är inte alla hästar hemma. 
    Du vet ju ingenting om hur ts mamma lever. Det jag säger är att HON har rätt att göra det för pengar HON tjänat. Om ts vill "svälla" på restaurang kan hon fortsätta jaga jobb. Som förälder har man ingen skyldighet att bekosta en sådan livsstil för sitt barn.
  • Anonym (Snöflinga)
    Kockobello skrev 2022-11-12 10:03:50 följande:
    Fika, restaurang, resor, bio etc är normal levnadsstandard.
    Nej det är det inte.
  • Anonym (Snöflinga)
    Kockobello skrev 2022-11-12 10:03:07 följande:
    Hon har skaffat barn fast hon inte kan försörja dom och hålla en normal levnadsstandard.
    Var läser du det? Och vad spelar det för roll att du försöker momshamea ts mamma för att hon kanske är fattig? Lågt.
  • Anonym (Snöflinga)
    Kockobello skrev 2022-11-12 10:19:18 följande:
    Nej, men en normal förälder prioriterar sitt barn framför sig själv. Så tar hon barnets CSN och svullar för så är hon inte helt normal. 
    Nej, en normal förälder prioriterar att betala räkningarna för att upprätthålla "normal levnadsstandard", så som den faktiskt är på riktigt. Vad pengarna sedan räcker till får man se. Med tanke på ts minimala månadspeng lär de inte ha det fett i alla fall.

En sak som tydligen du och många andra inte fattar: CSN-bidraget är till föräldrarna, inte barnen. Precis som barnbidraget också är till föräldrarna, inte barnen.

Den enda som påstår att ts mamma "svullar" är du. Det finns inget belägg för det.
  • Anonym (Snöflinga)
    Kockobello skrev 2022-11-12 10:27:43 följande:
    Spelar ingen roll. Det är ett ansvar att barnen inte drabbas av att man har dålig ekonomi. Har man dålig ekonomi får man ta den smällen själv. 

Ts, titta efter saker din mamma kan spara in på. Onödiga kläder, sms-lån etc. Då kan ni säkert diskutera fram en lösning så att ni får loss några hundringar åtminstone.
    Det betyder dock INTE att man har skyldighet att se till att ens dotter kan gå på bio eller restaurang regelbundet. Det man HAR skyldighet att göra är att se till att det finns mat, husrum och nödvändiga kläder till sitt barn, bl.a. Grundläggande saker.

Ts har inte med sin mammas ekonomi att göra, börjar hon lägga sig i det så kommer hon knappast få högre månadspeng, snarare lär mamman bli ännu mer fast i sin tanke på att det är 100:- som gäller och inte en krona mer. Vill man få någonting så måste man lära sig argumentera för det på rätt sätt.
  • Anonym (Snöflinga)
    Kockobello skrev 2022-11-12 11:06:09 följande:
    Det kan vara högar och drivor med kläder efter shoppingmissbruk, alkohol, rökning, inkassokrav för sms-lån etc.
    Det kan också vara hyra, el, mat, internet, kläder till dottern och andra nödvändigheter. De flesta föräldrar är inte rökande alkisar som knarkar och finansierar sitt shoppingmissbruk med sms-lån.....
Svar på tråden Mamma tar mitt CSN