vita fläckar på tänderna
Vera har vita fläckar på två av sina tänder. Vad kan det vara, inte karies hoppas jag, hon är ju bara 15 månader :-/
Drickar endast vatten, välling, mjölk och bröstmjölk. Äter väldigt sällan andra söta livsmedel.
Vera har vita fläckar på två av sina tänder. Vad kan det vara, inte karies hoppas jag, hon är ju bara 15 månader :-/
Drickar endast vatten, välling, mjölk och bröstmjölk. Äter väldigt sällan andra söta livsmedel.
Hejsan!
Det låter som att det är fluor fläckar hon fått på tänderna. Har ni höga halter flour i kranvattnet? Vi får gå och hämta vatten på medborgarkontoret pga att det är för hög flourhalt i våat kranvatten.
*kram*
jaha...flourfläckar. Har ingen aning om flourhalten i kranvattnet, hur tar man reda på det?
Jag skulle oxå svarat fluorfläckar. Om ni har kommunalt vatten så är det bara att ringa kommunen att fråga; ja, kanske annars också? För ni ger henne väl inte en massa tandkräm att mumsa på?
Tandkräm använder vi, barntandkräm, pyttelite på tandborsten.
Ska ringa kommunen på måndag, bor i Stockholm, kan det vara olika flourhalt i olika delar av kommunen. Kanske svår fråga att svara på
Det är säkert inte tandkrämen! De måste få i sig rätt mycket för att det ska bli fläclar. Så jag bara skojade lite om det. Stockholm låter skumt med vattnet. Jag vet folk som har haft problem med detta, men de har bott ute på landet. Är det så många som har fluorrikt vatten borde ju BVC informerat. Du kan alltid också ringa folktandvården och höra vad de tror, men det låter ju som fluorfläckar.
Finns det nåt jag kan göra för att få bort fläckarna?
Får nog bli ett samtal till tandläkaren nästa vecka
Så här stod det på Infomedica:
"Det kan uppstå en störning i tandemaljen om man får i sig för mycket fluor under den tid tänderna bildas. Denna förändring kallas dental fluoros och är mycket ovanlig i Sverige. I sin mildaste form medför förändringen obetydliga, knappt synliga, vita fläckar eller stråk på tandytan. I sin allvarligare form kan de vita fläckarna bli mer framträdande, missfärgas och uppvisa en ojämn yta. Bor man i ett område med dricksvatten som har 1,0 ? 1,2 milligram fluor per liter, utvecklas ingen fluoros. Dricksvattnet i Sverige har i regel lågt innehåll av fluor, mindre än 0,2 milligram fluor per liter. Man kan få reda på fluorhalten i dricksvattnet via kommunens vattenverk."
Och sedan så här:
"När ett hål börjar bildas märks först inte upplösningen av tanden, men så småningom syns kariesangreppet som en vit fläck. Genom att hålla rent och tillföra fluor, till exempel från tandkräm, sköljvätska eller sugtabletter, kan den vita fläcken repareras. Får upplösningen av tanden fortsätta bildas ett hål som oftast måste lagas."
www.infomedica.se/innehall.asp
Så då lutar det ju tyvärr ändå åt början på hål snarare än fluorfläckar? Bäst att kolla med tandläkaren tycker jag. Hoppas det går bra!
Usch då vill inte att lilltjejen ska ha karies, hon är ju bara 15 månader. Hoppas verkligen det inte är karies...
Tack så mkt Amorella!
Jag har vita fläckar på några tänder. Enligt min tandläkare beror det på att min mamma åt antibiotika när hon väntade mig (alltså när mina tänder bilddades), så det kan nog finnas fler förklaringar..
Både jag och min son har vita fläckar på tänderna. Jag har fått någon förklaring på mina fläckar någon gång men jag minns inte vad det var, det var iallafall inget farligt.
Både jag och mina syskon har vita fläckar på framtänderna.Vi vet att det beror på mkt flour i dricksvattnet där vi är uppvuxna.Det positiva är ju att ingen av oss någonsin har haft hål i tänderna! Emaljen har blivit superstark!