• Anonym (Tråkigt)

Mensskydd efter graviditet

Jag har länge använt menskopp och varit så nöjd och glad. Gillar absolut inte bindor och tampong blir så torrt och skavigt. För ett år sen fick jag mitt barn, med kejsarsnitt, och kan efter det inte ha menskoppen längre för det läcker hela tiden. Jag har testat allt och inte ens företaget själva kunde hjälpa mig. Jag har ju inga förlossningsskador men tror jag tryckts ihop lite av tyngden från graviditeten. 

Jag använder fortfarande koppen eftersom den tar det värsta, men jag måste ändå ha binda dom första dagarna och sen trosskydd. Precis det jag var så glad över att slippa. Jag har ett par menstrosor men tyckte det kändes klibbigt och jobbigt (hade koppen ändå och trosorna för läckaget) men det kanske är en vanesak. 

Mensen känns plötsligt jättejobbig. Jag blöder dessutom mer nu efter bebisen. Jag köpte en storlek större av samma menskopp men den är obehaglig och alldeles för stor. Jag har inte lust att lägga massa pengar på andra märken heller som säkert inte heler kommer funka. 

Vad ska jag göra? Det finns ju liksom inget mer än bindor, tamponger, kopp och menstrosor? Jo, såna där svampar men är inte så sugen på det heller... tips? 

• Svar på tråden Mensskydd efter graviditet
  • Anonym (Mm)

Fick som du mer mens efter 2:a barnet. Har fått ha dubbla skydd efter det. Var 27 år då men födde vaginalt. Är 42 nu. 
    Annars har jag inga problem med värk eller illamående eller så. Aldrig haft. Känns ju givetvis skönt men just det där att behöva gå på toaletten redan efter 2 h gör att man måste ha koll på tid och rum. 

• Anonym (Tråkigt)
    Anonym (Mm) skrev 2022-11-12 20:28:18 följande:

Fick som du mer mens efter 2:a barnet. Har fått ha dubbla skydd efter det. Var 27 år då men födde vaginalt. Är 42 nu. 
    Annars har jag inga problem med värk eller illamående eller så. Aldrig haft. Känns ju givetvis skönt men just det där att behöva gå på toaletten redan efter 2 h gör att man måste ha koll på tid och rum. 

Så jobbigt. :( Precis, att behöva ha koll hela tiden, och just att jag hittat menskopp som passade mig så bra, och så helt plötsligt knappt kunna använda den. Eller jag använder den ju men hälften av blodet hamnar ju utanför. Hade absolut kunnat förlika mig med att tömma den oftare, men det kan liksom vara att den är fylld till 10% och ändå måste jag ha binda, vilket jag hatar. :( 
Svar på tråden Mensskydd efter graviditet