• Anonym (Mama)

Ni med barn i högstadiet

Hur långt tycker ni är rimligt att de går till och från skolan?
    För mitt barn är första biten (från skolan) genom ett höghusområde, sen genom en skog och sen ytterligare en bit genom villaområdet vi bor i.

Har fått klagomål från skolan, blivit tillsagd att hen behöver busskort etc. Vi tycker de överdriver, men blir ändå lite oroliga ifall de kommer orosanmäla det om vi ignorerar dem.

• Svar på tråden Ni med barn i högstadiet
  • Anonym (Vv)

Det finns ju en gräns för gratis busskort, om sträckan är lägre än den gränsen är det upp till föräldrarna om de vill/har råd att lägga pengar på busskort. Har msn flera barn kan det ju bli väldigt dyrt.
    Är skolan på om busskort får väl DE köpa ett. Undrar även vem som tycker det, mentor, rektor, kurator, annan?

• Anonym (Xyz)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-13 17:44:05 följande:

Nej, mitt barn cyklar inte. 

Det tar 20-30 minuter att gå beroende på väder och energi.

20 min är väl helt ok, men vad menar du med genom en skog? En km på små skogsstigar eller 200m belyst gångväg? 

Hade själv 3km och cyklade oftast men gick på vintern. Men då var det väl belyst cykelbana genom bostadsområde hela vägen.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Xyz) skrev 2022-11-13 19:30:56 följande:

20 min är väl helt ok, men vad menar du med genom en skog? En km på små skogsstigar eller 200m belyst gångväg? 

Hade själv 3km och cyklade oftast men gick på vintern. Men då var det väl belyst cykelbana genom bostadsområde hela vägen.

Skogsvägen är runt 1 km, asfalterad och upplyst.

• mammatill6

Mina barn hade inte gått 1 km genom en skog när det är mörkt. Knappast jag heller. Men det hänger ju på vad barnet tycker.

• Anonym (Mama)
    mammatill6 skrev 2022-11-13 19:37:27 följande:

Mina barn hade inte gått 1 km genom en skog när det är mörkt. Knappast jag heller. Men det hänger ju på vad barnet tycker.

Mitt barn har inga problem med det, det är skolan som klagar. 

• Citronella

Klagar skolan får de ge honom ett busskort det ska man få om man bor ett visst antal kilometer ifrån. 

Jag tycker gränsen för att gå är 2km enkel väg, gränsen för att cykla när det är isfritt är 4-5km (det blir alltså buss/bil när det är is) 

Om det är mörkt eller ljust är totalt irrelevant, det är mörkt halva året ska man resonera så kan man inte gå någonstans halva året. 

• stor grön drake

Mitt barn i 7an går upp genom bostadsområdet, genom några hundra meter upplyst gångbana i skog, genom ett annat bostafsområde och längs en huvudled, sedan igenom några hundra meter upplyst gångbana i skog för att sedan gå ca 10 stadskvarter till skolan. Eller, han cyklar, precis som alla andra barn i området. Han kommer inte vilja cykla när snön och halkan kommer, så då får vi diskutera busskort MEN det är svinaktigt dyrt.

• Anonym (Milla)

Intressant tråd! Man läser ju emellanåt om föräldrar som anser att barnen behöver busskort, på grund av att skolvägen är farlig att gå/cykla, men här är det tvärtom skolan som insisterar på att det är nödvändigt. Jag undrar hur skolan egentligen motiverar att NI ska stå för busskortet. Det är ju kommunens ansvar att betala det om det behövs.

• Anonym (4 km)

Hur menar du att skolan klagar? I ett högstadium, vilka lärare har koll på 1. var eleverna bor 2. hur de tar sig till och från skolan och 3. bryr sig?

Min dotter går i åk 8 och cyklar 4 km sommarhalvåret och åker buss på vintern. 

• Anonym (Mina går och åker buss)

Mina går 2 km genom skogen till stadsbuss eller 1 km till lantbussen - de går mycket mer sällan.
    sedan åker de buss ca 7-8 km. En får göra ett bussbyte. Bussen stannar precis vid de olika skolorna.
    de går i åk 5, 7 och 8.

Svar på tråden Ni med barn i högstadiet