Intressant fråga, vad har jag ändrat efter att ha gått från fattig student till högavlönad?
Nu har jag mindre tid så köper städhjälp, färdigt ströbröd och köper dyrare, mer snabblagad mat. Bostadsstandarden har ju gått upp, även om jag skulle kunna ha råd att bo mycket dyrare än vad jag gör. Köper inte längre second hand kläder, utan få dyra plagg som räcker länge. När jag reser tar jag oftare en taxi i stället för buss, än innan. Jag köper inte allt till extrapriser nu, utan köper även sådant jag vill ha till normala priser. Fler resor. Lagar inte strumpor längre, köper nya. Hittar jag något som underlättar tillvaron för mig eller för någon anhörig, köper jag det. Känner jag för att bjuda ut familjen på lyxmiddag någon gång, gör jag det, men det händer verkligen inte ofta.
Har en gammal bil, sliter ut saker innan det köps nytt, skämmer inte bort mina barn men låter dem få ett bra liv, skulle lätt kunna lägga 40t på nöjen och konsumtion i månaden, men det gör jag aldrig. Hatar att köpa heminredning, går aldrig på massage el. dyl. Sparar för barnen och för en superbra bostad när jag pensioneras men har väl inte ändrat vanor så mycket från studentlivet till att tjäna 120t per månad.