• Anonym (R)

Hade du ändrat dit liv om du tjänade bra?

Jag och mannen tjänar Ca 300,000 innan skatt tillsammans per månad. Detta har inte påverkat våra liv nämnvärt. Lever som att vi båda hade löner på ca 50,000 kr var innan skatt. Ett vanligt hus, vanliga bilar, vanliga klädesmärken, vanliga semestrar, vanliga vänner. 

Hade du ändrat din livsstil om du tjänande bättre än du gör idag? 

• Svar på tråden Hade du ändrat dit liv om du tjänade bra?
  • Anonym (B)

Ja, jag hade sovit bättre om nätterna och inte vaknat med ångest. 
    Så sömnen hade definitivt blivit bättre.

Och så hade jag förmodligen flyttat till ett vanligt hus från min lilla lägenhet.  

• Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2022-11-14 13:17:44 följande:

Ja, jag hade sovit bättre om nätterna och inte vaknat med ångest. 
    Så sömnen hade definitivt blivit bättre.

Och så hade jag förmodligen flyttat till ett vanligt hus från min lilla lägenhet.  

Och köpt en bil som är nyare än den jag har från 2002...
  • Fjäril kär

Ja. Jag hade definitivt inte bundit upp mig i ett hus utan kostat på mig en bra hyresrätt som ger mig fortsatt frihet. Jag kan bara stänga dörren och låsa.
    Jag har intressen som kräver tid och engagemang och utrymme så jag hade nog satsat på att bygga ett garage för ändamålet. Så det är där jag hade lagt min högre inkomst. 

• Anonym (Hmm)

Det beror ju på hur mycket mer jag skulle tjäna. Ekonomiskt oberoende eller "bara" dubbelt så hög lön?

Jag skulle iaf köpa ett litet hus och fixa fint både inne och ute, jobba halvtid, resa en hel del, tanka full tank vid behov oavsett literpris, höja min levnadsstandard kring mat genom att köpa lite dyrare mat (just nu vänder jag på varje krona och inväntar erbjudanden istället för att köpa vad jag känner för), unna mig sånt som annars kan få en att må bra som att ibland äta ute, gå yogakurser eller få massage då och då, sätta undan massor inför pensionen och sparande åt mitt barn, unna mig all möjlig vardagslyx (de där små sakerna liksom), anlita städhjälp ibland, gå till frisören regelbundet, kanske anlita en PT så jag får hjälp att hålla kroppen i trim. Säkert en massa olika saker! :)

• Anonym (Låginkomsttagare)

50 000 var är extremt mycket pengar. Jag får ut ca 12 000-13 000 efter skatt. Hade jag tjänat mer hade jag köpt en bostadsrätt, ätit ute mer, åkt utomlands regelbundet och köpt de kläder och accessoarer jag ville ha, nu får jag avstå allt som är för dyrt oftast köper jag på rea eller second hand. 

• Anonym (Susan)

Ja, jag hade inte arbetat så mkt, eller så länge som till normal pensionsålder. Använt tiden till att finnas för mina barn i större utsträckning, tid för intressen och  föräldrar/släkt.

• Anonym (japp)

arbetat lite mindre, rest mer (nån långhelg i månaden), kanske tagit ledigt för att plugga, spenderat mer tid med mina föräldrar den tid de har kvar.

hade också unnat mig lite mer av det goda (mat, vin)

• Anonym (Annorlunda)

Jadu... Jag har en tredjedel av er månadslön i inkomst per år så vore jag snorrik skulle mitt liv förändras radikalt. Jag hade lejt städhjälp, gått på massage ofta, åkt på spa, renoverat huset och vore jag så snuskigt rik så jag inte behövde tänka hade jag anställt en alltiallo som även kunde laga mat.

/hon med svår värk

• flemens

Jag har nu inte dom inkomsterna, men efter att jag gjort mig av med mina decennierlånga skulder så har jag mer pengar än jag behöver. Har förstås köpt de prylar jag vill ha och reser mycket. Skulle jag få mer så skulle jag skänka bort mer. I dagsläget går mycket till Ukrainas krigsmakt och fadderbarn.

Efter att ha levt halva livet i svensk relativ fattigdom märkte jag att visst är pengar bra att ha, men för mycket pengar gör varken till eller från.

• Anonym (Kim)

Intressant fråga, vad har jag ändrat efter att ha gått från fattig student till högavlönad?
    Nu har jag mindre tid så köper städhjälp, färdigt ströbröd och köper dyrare, mer snabblagad mat. Bostadsstandarden har ju gått upp, även om jag skulle kunna ha råd att bo mycket dyrare än vad jag gör. Köper inte längre second hand kläder, utan få dyra plagg som räcker länge. När jag reser tar jag oftare en taxi i stället för buss, än innan. Jag köper inte allt till extrapriser nu, utan köper även sådant jag vill ha till normala priser. Fler resor. Lagar inte strumpor längre, köper nya. Hittar jag något som underlättar tillvaron för mig eller för någon anhörig, köper jag det. Känner jag för att bjuda ut familjen på lyxmiddag någon gång, gör jag det, men det händer verkligen inte ofta.
    Har en gammal bil, sliter ut saker innan det köps nytt, skämmer inte bort mina barn men låter dem få ett bra liv, skulle lätt kunna lägga 40t på nöjen och konsumtion i månaden, men det gör jag aldrig. Hatar att köpa heminredning, går aldrig på massage el. dyl. Sparar för barnen och för en superbra bostad när jag pensioneras men har väl inte ändrat vanor så mycket från studentlivet till att tjäna 120t per månad. 

Svar på tråden Hade du ändrat dit liv om du tjänade bra?