• nettans91

    HJÄLP - Mitt barn lider av känslig hud, vad gör jag?

    Nu behöver jag hjälp från er föräldrar som varit i samma situation. Min son är 4 år och har börjat få eksem. Vi har försökt hjälpa med olika salvor och medel men det funkar inte. Vi tror att kläderna är ett stort problem då han säger att allt kliar och är obekvämt. Känns så jobbigt att vi inte har hittat något som hjälper honom, gör ont i mammahjärtat att se honom kämpa med detta.Gråter

    Finns det någon som har varit med om detta som har hittat en lösning? Finns det kläder som inte skaver? Hur har ni hittat en lösning för era barn? 

    Tacksam för svar,

    En orolig mamma :(

  • Svar på tråden HJÄLP - Mitt barn lider av känslig hud, vad gör jag?
  • Anonym (Tips från coachen)

    Saker att göra först:

    * Sluta använda sköljmedel, om du absolut vill ha något som mjukar upp är ättika ett bättre alternativ
    * Byt till tvättmedel som är godkända av astma- och allergiförbundet
    * Tvätta alltid nyinköpta kläder
    * Se över materialval, tål huden t ex ren bomull eller är det någon särskild polyesterblandning, eller är det olika från plagg till plagg? Lär dig känna vilken mjukhet som behövs och ha dessa plagg närmast kroppen
    *Besök läkare för utredning

  • Jag är bara jag

    Kolla upp om det ligger en allergi bakom.
    Parfymfritt tvättmedel
    Babyduschtvål
    Inte ull och ylle direkt mot kroppen
    Klipp bort alla lappar som sticker ut på kläderna

  • Anonym (S)

    Been there done that 9 år har jag hållit på sådär dock har mina barn autism det kommer aldrig upphöra med att störa sig med sömmar mot kroppen så det är ju olika situationer du och jag står inför, så det ger inte mig rättighet yttra mig som vanlig förälder med tips då jag anammat vårdens förslag. Tvätta med bara flytande tvättmedel inget sköljmedel efteråt, vid behov tar vi allergivänligt sköljmedel. Efter dusch/bad smörjer vi in barnen från topp till tå med ekologisk kallpressad kokosolja, magi. Eller så kanske det är kvalsterallergi ditt barn har så kolla hellre en gång för mkt än en gång för lite 😊

  • Anonym (S)

    Plus köp en stl större på kläderna. Funkar inget av förslagen du fått av alla skribenter ovan med deras smart råd så kontakta VCT för ev allergitest. Lycka till. 

  • cosinus

    Eksem är ofta tecken på allergi, däremot betyder inte det nödvändigtvis att du kommer få positivt på allergitest för det kan visa falskt negativt. 

    Bland de vanligaste allergierna är mjölk och ägg, men man kan ju vara allergisk mot i princip vad som helst inkl mögel, pälsdjur, tvättmedel och annat som man inte äter.

    Finns det några mönster i hans eksem, är de t ex bättre efter en helg hemma kan man anta att det förvärras på förskolan.

    Jag hade börjat med att byta ut alla tvättmedel och sen försöka skriva dagbok över symtom och mat/händelser (t ex om han varit på besök hos något barn med djur). Fundera också på när det började och om något hände ungefär då.

    Min ena son var allergisk mot ägg som mindre. Det märktes först när vi bytte förskola för där fick barnen ägg till frukost och min son gillade ägg. Han åt visst ett ägg om dagen. Han var så sjukt prickig den hösten och vi kunde inte begripa vad som spökade tills jag till slut kom för sent en frukost och såg äggen som låg framme. Då föll poletten på plats.

  • Anonym (Olika erfarenheter!)

    Jag upplever att det är väldigt olika vad folk reagerar på och vad som hjälper.

    Allergi, eller atopiskt eksem... Eller något annat typ av eksem.
    Värme/köld känslighet.

    Min atopiska hud mår bra av rena lakan, rent hem, parfymfritt, lagom varmt, att inte duscha för ofta. Tunn ull, eller silke närmast kroppen. Och att få näring inifrån. Ordentligt med rapsolja, fisk, nötter avokado. 

    Dessutom behöver jag medicinera om klådcirkeln börjat. Dels med kortison, som ska trappas ned... Dels med antihistamin. Och även med mjukgörande.

    Min vän med en annan hud får fruktansvärda besvär av kortison så var noga med att skriva upp vad ni testar och hur huden reagerar. Det tar ju några dar innan man får resultat och det kan vara väldigt svårt att se vad som är vad och dra riktiga slutsatser om man inte skriver upp.

    Om sömmar skaver, fundera på om vissa plagg funkar ut-och-in.

Svar på tråden HJÄLP - Mitt barn lider av känslig hud, vad gör jag?