• Anonym (Arg)

Får inte lämna på fsk för att jag är hemma

Jag är egen företagare sen drygt ett år tillbaka och nu har förskolan ifrågasatt det. De ville ha bevis på att jag jobbar, men det jag kunde visa var inte tillräckligt tydligen. Förra veckan såg de mig på ett cafe när de skulle på utflykt och nu fick jag samtal från rektorn om att jag inte har rätt till mer än de där 15 timmarna. Jag är helt chockad och även om de skulle ändra sig vill jag byta fsk nu, men det finns inte plats nånstans.

Någon med råd?

• Svar på tråden Får inte lämna på fsk för att jag är hemma
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

Fråga rektorn om lagstöd för att neka dig heltiden, och för att kräva "bevis". Vore jag du skulle jag skriva ut ett slags arbetsgivarintyg med arbetade timmar och slänga i ansiktet på dem. Det finns ingen anställd som behöver bevisa att de arbetar heller.

Om du vill gå längre kan du ta det med kommunen också, påpeka att du nekas den heltid som du enligt lag har rätt till och att de inte kan kräva bevis som man så klart inte kan bevisa. Vad du gör med din arbetstid ska de skita i, du kanske hade ett klientmöte på stan eller behövde göra ett företagsärende och tog en fika på din rast eller vad som helst.

• Anonym (Mia)

Du informerar dem skriftligt om att du arbetar heltid - det ska räcka för att du ska få barnomsorg för den tiden. Jag är också egen företagare och har flexibla tider, vilket förskolan ibland har utnyttjat när de har haft för få personal och ber mig ha barnen hemma. Ett tag blev det lite väl mycket av den varan och jag tog upp det med rektorn så att de nu är medvetna om att det bara är ok i nödfall.

Inte sällan jobbar jag på något kafé eller på bibliotek när det känns för isolerat att sitta hemma själv. Har inte ens tänkt tanken på att det inte skulle vara ok från förskolans håll.

• Anonym (Kärring mot strömmen)

Tycker att Mia hade ett riktigt bra förslag där! Och gå aldrig in i förklaringar om vad du gör på din arbetstid, det har du ingen skyldighet att göra.

Svar på tråden Får inte lämna på fsk för att jag är hemma