• Anonym (Tröttmorsa)

Treåring med så mycket känslor!

Känner någon igen sig? 

Min treåring skriker och gråter långt mycket mer än under spädbarnstiden. Så mycket mentala kollapsar. Så mycket som kan gå fel en dag, så mycket som jag gör fel en dag. Blir fan knäckt. Sjuk (förkyld osv) konstant med så givetvis mycket gråt och skrik på nätterna med. Vill ABSOLUT inte bli tröstad heller. Hållt på såhär i ca 1,5 år. 

Känns som att inget funkar! Inte till/från förskolan eller vart vi än ska, från punkt A-B och B-A blir alltid kaos! Testar mycket, slåss, förstör osv. Men i grunden väldigt lugn, inte överenergisk, klok, pratar välformulerat, mönsterbarn PÅ förskolan, social utan dess like.

Vet inte vad jag vill ha sagt, blir så enormt trött, vill någonstans upprätta ett eget liv med plugg/jobb/träning men ett enda barn slukar all livsglädje just nu.

• Svar på tråden Treåring med så mycket känslor!
  • Um Hamza

Jag tror det är känsloregistret som hon övar på att deala med, det är ganska vanligt att barn anstränger sig mycket på förskolan och står ut med alla besvikelser där och fixar alla relationer galant, sen får föräldrarna ta det på kvällen. Visst man kan se det som att hon kan ju, hon är ju duktig på förskolan. Men det handlar snarare om trygghet. Eftersom du är hennes tryggaste punkt är det hos dig hon utmanar. Jag har sett motsatsen också, hur barn är bråkiga på förskolan när föräldrarna inte erbjuder någon trygghet. Så du kan vara stolt över henne och hur duktig hon är. Sen är det här året ofta så, det kommer en lugnare period när hon kan möta motgångar utan att agera på dem. Sen en jobbig till när hon är 5-6 år. Det är tufft, men trösta dig med att det är lika tufft eller värre för barnet. Mvh förskollärare 

• Anonym (Tröttmorsa)
    Um Hamza skrev 2022-11-14 22:37:39 följande:

Jag tror det är känsloregistret som hon övar på att deala med, det är ganska vanligt att barn anstränger sig mycket på förskolan och står ut med alla besvikelser där och fixar alla relationer galant, sen får föräldrarna ta det på kvällen. Visst man kan se det som att hon kan ju, hon är ju duktig på förskolan. Men det handlar snarare om trygghet. Eftersom du är hennes tryggaste punkt är det hos dig hon utmanar. Jag har sett motsatsen också, hur barn är bråkiga på förskolan när föräldrarna inte erbjuder någon trygghet. Så du kan vara stolt över henne och hur duktig hon är. Sen är det här året ofta så, det kommer en lugnare period när hon kan möta motgångar utan att agera på dem. Sen en jobbig till när hon är 5-6 år. Det är tufft, men trösta dig med att det är lika tufft eller värre för barnet. Mvh förskollärare 

Tack! Jo jag förstår verkligen att det är tufft för henne. Att ha så mycket utbrott och samtidigt vara sjuk så ofta, hur den lilla kroppen orkar! Kände mig bara helt värdelös ikväll över att höra henne skrika och slåss/sparka runt i sängen men jag får inte komma dit... får väl se det som att hon redan känner sig trygg men vill vara ifred. 
Svar på tråden Treåring med så mycket känslor!