Inlägg från: Anonym (Undran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undran)

Vill inte ha syskon

Har en 4,5 åring sedan tidigare, och försökt bli gravid i ett år (mest för att vårt barn ska få ett syskon)

För ett tag sen blev jag gravid, hann berätta för vår 4 åring, som inte alls blev glad. 4 åringen blev ledsen och orolig, vill inte ha syskon, räknade upp alla negativa följder som skulle bli av det. 

Nu blev det inget av denna graviditet ( sent missfall)

Tanken var att försöka igen, men känns ju inte alls bra då vårt barn inte vill ha syskon och mest tror det blir jobbigt.

Tror ni vårt barn kan ändra sig, eller är syskon helt enkelt inte för alla?
    Vårt barn har ju rätt i att vi tex inte kommer kunna leka leka och umgåsmycket som förut osv. 

• Svar på tråden Vill inte ha syskon
  • Anonym (Undran)

Ja  samtidigt är det en 4 åring, som NU säger detta. Vid 10 kanske säger annat?

Intr lätt veta för ett barn vad det innebär?

Eller finns det någon med exempel som mitt där barnet även sedan varit missnöjd med sitt syskon, eller kanske tvärtom ändrat sig då syskonet väl kom?

• Anonym (Undran)

De ju inte så att vi skulle avsky vårt andra barn, att det skulle skaffas enbart för att tillfredsställa vårt första barns behov.  Men ja ändå för att ha två barn.
    Endel vill ha ett endel 4. 

Man känner ju inte ofödda barnet, de väl alltid någon anledning till att man skaffar barn, inte är det väl för barnets skull. Man vill ha ett barn av någon anledning helt enkelt. Man har en bild av att vilja ha ett visst antal barn man tycker väl inte mindre om de enskilda barnen för de herregud. 

• Anonym (Undran)

Menar tanken var hela tiden även innan första barnet qtt vi ville ha två - ett syskonpar ( om det ville sig så)

Så.första barnet har ju isåfall inte kommit till världen heller " för sin skull"   utan för att vi ville

• Anonym (Undran)
    Vargaflickan skrev 2022-11-15 21:47:52 följande:

Med den åldersskillnaden så kommer syskonen inte att bli särskilt nära varandra ändå... Jag och min bror har 7 år emellan oss, och först nu när vi båda är vuxna så fick vi en närmare relation till varandra, så du kan släppa det där med att skaffa en till bara för att första ungen ska ha ett syskon.

Men ni kanske ändå kunde underhålla varandra och ha roligt som barn, dela endel minnen osv?

Bråkade ni? Eller var ni bara helt ointressanta för varandra?
  • Anonym (Undran)
    Kaga skrev 2022-11-15 21:28:29 följande:

Man kanske ska tänka på att med en åldersskillnad på över 5 år kanske barnen ändå kommer vara rätt ensamma, de kommer ju inte kunna leka på samma nivå, som syskon med 2 års skillnad.

En 8 åring kommer nog inte uppskatta en 3 åring så mycket. Eller en 10 åring en 5 åring osv?

Kan bli mycket problem på semester. Proböem då de mindre barnet har söndrr/ förstör för de stora osv.

Ok, av egen erfarenhet?
    Kan verkligen inte en 8 åring och 3 åring ändå ha roligt tillsammans? Eller 5 och 10? Tex på ett badhus? På ett tivoli, en djurpark osv?

Sitta och rita, pyssla? Bygga lego.
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Fem år) skrev 2022-11-15 22:22:14 följande:

Skaffa inte fler om ni inte båda verkligen vill. Har själv fem år mellan barnen och de kommer ju nog aldrig under tiden de bor hemma växa ikapp varandra och uppskatta samma saker, möjligen de allra sista åren när lilla är 13-14 och stora 18-19. Nu är det väldigt uppdelat och slitigt. Även om stora talar gott om sitt syskon och är märkbart stolt så är det ändå en väldigt stor förändring och jag kan själv vara ledsen över hur lite tid  jag som mamma har att fokusera och mysa med stora barnet som förr (lilla är bara ett år så jag hoppas såklart att det blir bättre men det blir ju nog aldrig att de direkt leker med varandra). 

Sedan hoppas vi att de ska ha utbyte av varandra som vuxna och att båda ska vilja få egna barn och min absoluta dröm är att de ska ha en fin relation och vi alla ska bo hyfsat nära varandra och att de ändå ska få barn ungefär samtidigt - med tanke på att stora är en pojke och lilla en flicka så kanske det kan bli så om han skaffar lite senare och hon lite tidigare typ den ena runt 35 och den andra runt 30 så blir det ändå ungefär samtidigt. Vår stora har så roligt med sin jämnåriga kusin trots olika kön. 

Vad sorgligt det låter det där med att man inte längre har så mycket tid för de stora barnet.
    Det är jag mest rädd för. Vet ju hur intensivt första året/ åren är. Hur bunden man är vid den lilla.

Samtidigt skulle ju detta problem finnas minst lika mycket om det var mer tätt mellan barnen. Att känna att man inte har lika mycket tid längre för sin 2 eller 3 åring måste väl vara minst lika jobbigt?  Nu fick ju allafall stora allt fokus under småbarnsåren.

Och under den lillas småbarnsår är inte den stora lika beroende av föräldrarna, börjar uppskatta kompisar och mer egentid också? Behöver inte hjälp att klä, qig, toabesök osv, så man slipper slitas.mellan sådana behov
Svar på tråden Vill inte ha syskon