Anonym (Fem år) skrev 2022-11-15 22:22:14 följande:
Skaffa inte fler om ni inte båda verkligen vill. Har själv fem år mellan barnen och de kommer ju nog aldrig under tiden de bor hemma växa ikapp varandra och uppskatta samma saker, möjligen de allra sista åren när lilla är 13-14 och stora 18-19. Nu är det väldigt uppdelat och slitigt. Även om stora talar gott om sitt syskon och är märkbart stolt så är det ändå en väldigt stor förändring och jag kan själv vara ledsen över hur lite tid jag som mamma har att fokusera och mysa med stora barnet som förr (lilla är bara ett år så jag hoppas såklart att det blir bättre men det blir ju nog aldrig att de direkt leker med varandra).
Sedan hoppas vi att de ska ha utbyte av varandra som vuxna och att båda ska vilja få egna barn och min absoluta dröm är att de ska ha en fin relation och vi alla ska bo hyfsat nära varandra och att de ändå ska få barn ungefär samtidigt - med tanke på att stora är en pojke och lilla en flicka så kanske det kan bli så om han skaffar lite senare och hon lite tidigare typ den ena runt 35 och den andra runt 30 så blir det ändå ungefär samtidigt. Vår stora har så roligt med sin jämnåriga kusin trots olika kön.
Vad sorgligt det låter det där med att man inte längre har så mycket tid för de stora barnet.
Det är jag mest rädd för. Vet ju hur intensivt första året/ åren är. Hur bunden man är vid den lilla.
Samtidigt skulle ju detta problem finnas minst lika mycket om det var mer tätt mellan barnen. Att känna att man inte har lika mycket tid längre för sin 2 eller 3 åring måste väl vara minst lika jobbigt? Nu fick ju allafall stora allt fokus under småbarnsåren.
Och under den lillas småbarnsår är inte den stora lika beroende av föräldrarna, börjar uppskatta kompisar och mer egentid också? Behöver inte hjälp att klä, qig, toabesök osv, så man slipper slitas.mellan sådana behov