Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Okej att ta tillbaka mössan?

Mitt barns mössa försvann i skolan för ett tag sen. Idag såg jag ett annat barn ha den på sig och när jag sa till sa hen att det är hens, vilket är lögn.

I morgon överväger jag att ta den från hyllan, men då kan ju inte mitt barn använda den i skolan igen heller antar jag..

Lärarna är ingen hjälp. De rycker mest på axlarna och säger att det är mycket som försvinner. När jag säger att det är mitt barns mössa säger de att jag får ta upp det med barnets föräldrar, vilket jag inte alls är bekväm med att göra.

• Svar på tråden Okej att ta tillbaka mössan?
  • Anonym (Mamman)

Den är/var namnad, men med en klisterlapp, så är jättelätt att ta bort om de velat.
    Jag är 100 på att den är mitt barns eftersom det är jag som har gjort den.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (ja) skrev 2022-11-16 17:48:40 följande:
    Så varför tramsar du runt om du är den som faktiskt gjort den, antagligen har mönstret, tråd, foton som bevis?
    Vadå tramsar? Jag tycker konfrontation är jätteobehagligt, ger mig seriös ångest. Ännu värre blir det när jag har svårt att förstå vad de säger. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xhck) skrev 2022-11-16 17:58:01 följande:
    Tråden var intressant fram tills att du avslöjade dig-
    Får väl ändå ge dig en eloge, då vinklingen var mer kreativ än andra försök som gjorts här på FL.

Fattar inte alls vad du syftar på. Att det var jag som gjort den, att jag får ångest av konfrontation eller att jag är hopplös på att förstå brytningar? Efter över femton år har jag fortfarande svårt för att förstå min svärfar ibland, så det har definitivt inte med dem att göra, om det är det du är ute efter. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (ja) skrev 2022-11-16 18:04:08 följande:
    Nope. Det är trams att inte berätta den unika detaljen att man själv gjort mössan och sedan vinkla det till att inte förstå. Ingen kommer bråka för att TS tar hem något som hen själv gjort.

Jag sa att barnet tagit mitt barns mössa, visste inte att jag var tvungen att säga att jag gjort den? Vad spelar det för roll till eller från? Den är lika mycket vår som om den varit köpt på lindex.

Huvudsakliga problemet är inte att jag inte förstår, utan att jag får ångest av konfrontation.

• Anonym (Mamman)
    Miss Skywalker skrev 2022-11-16 21:44:39 följande:

Du måste verkligen jobba på din feghet.

Vad menar du skulle hända om du tar tillbaka dina egna saker som andra haft fräckheten att ha snott från ditt barn?!
    Vad sänder du för signaler till ditt barn att låta andras ungar springa omkring med deras kläder?!

Ångest är inte feghet. Jag är allt annat än feg, men att anklaga någon för stöld är en annan sak. Jag kan utan problem ta tillbaka den, men jag vill inte prata med föräldrarna.
  • Anonym (Mamman)

Barnet hade mössan på sig idag också, i sällskap med förälder, så de vet mycket väl att barnet har någon annans. 

Så fort barnen gått in i klassrummen gick jag in och hämtade den. Barnet får låna från hittalådan eller något idag.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 08:40:58 följande:
    Det jag menar är att det du gjorde kanske funkar, men om det inte gör det har du satt dig och ditt barn i en väldigt jobbig situation. Om du är rädd för de andra föräldrarnas resktion när du trevligt påpekar mössmisstaget, borde du då inte vara ännu räddare för den reaktion du kan få när du stjäl deras barns mössa? 

Jag har inte stulit något. Jag har inte heller försökt ta barnets mössa, jag sa snällt att det är mitt barns mössa.
    Säger de nåt spelar jag dum och säger att jag bara trodde den hamnat på fel hylla.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:02:55 följande:

OK, vad bra att du sa snällt! Det var fåordigt uttryckt så jag läste in lite annat. Det var klantigt av mig.

Men du tänker alltså ge tillbaka mössan om de säger att du snott den? 

Juridiskt är det, som någon redan skrivit, olagligt att själv ta tillbaka saker på det viset. Nu är ju det här en grej av litet ekonomiskt värde så ingen kommer väl göra någon stor sak av det. Men det kan vara bra för dig att veta. 

Jag hoppas så klart att det går bra. Men tänk om barnet som haft mössan faktiskt fått den i god tro. Det är det som bekymrar mig. Den kan tex hängt på en staketstolpe i några dagar och till sist har någon tagit den och gett till barnet. Jag hade för säkerhets skull undersökt saken lite närmare innan jag barat tog den. Att agera på det viset istället för att prata uppfattas ofta som betydligt mer aggressivt. (Tyvärr uppfattas ju ibland blyga personer som sura och arga av den anledningen.)

Nej jag kommer inte ge tillbaka den.

Det tror jag knappast, den är väldigt unik och mitt barn har haft den i runt två år. Är personalen lite uppmärksam så vet de att den är mitt barns. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:14:53 följande:
    Så om föräldrarna knackar på hos dig och säger att du tagit deras barns mössa så kommer du att säga att det var ett misstag men ändå vägra ge tillbaka den? 

Nej? Jag kommer säga att jag utgick ifrån att mössan hamnat på deras barns hylla av misstag.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (ja) skrev 2022-11-17 09:20:49 följande:

Väldigt smidigt som du undviker alla viktiga frågor. Ditt barn är tydligen inte stor nog att känna igen sin egen mössa men personalen borde göra det. Sedan hämtar du tydligen med mössan men glömmer detaljen att du sa till men absolut ingen uppföljning på det.

Mitt barn har varit sjukt och inte vetat att barnet använde mössan innan igår. Självklart kände mitt barn igen den.
    Jag hämtade mössan idag, vad menar du med att jag sagt till?

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:27:33 följande:

Aha! Jag missförstod TS när hon skrev att hon skulle säga att mössan hamnat på fel hylla. Jag trodde att hon skulle låtsas som att mössan råkat hamna bland hennes barns saker. Men nu förstår jag, hon tänker ljuga om att hon vet att det andra barnet använder hennes barns mössa. Förstår tanken, men det blir ju också bara konstigt och ologiskt eftersom hon ju pratat med barnet om det. Det andra barnet vet ju att hon vet att det är hens (i barnets tankevärld). 

Nej inte ljuga, barnet kan ha använt den just för att den hamnat på fel hylla. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-11-17 09:24:45 följande:

Du kanske kan brodera in namnet i mössan så det inte går att ta bort? För var namnlappen borta nu?

Namnet var borta ja.
    Jag får fundera på hur mycket jobb det är värt, är ju snart dags för en varmare ändå. Den får kanske bli "hemmamössa" istället.

• Anonym (Mamman)
    Core skrev 2022-11-17 11:52:44 följande:
    Får jag bara fråga hur du vet att det var just den då?

om den inte var specialbeställd från Italien ser jag inte hur du då kan bedöma? Rullar runt många dubbletter av kläder på skolorna. Har du pratat med föräldern?

Eftersom det är jag som har sytt den.
    Nej jag har inte pratat med dem.

Svar på tråden Okej att ta tillbaka mössan?