• KyligSynaps

Okej att ta tillbaka mössan?

Anonym (Mamman) skrev 2022-11-16 13:39:09 följande:
    Okej att ta tillbaka mössan?

Mitt barns mössa försvann i skolan för ett tag sen. Idag såg jag ett annat barn ha den på sig och när jag sa till sa hen att det är hens, vilket är lögn.

I morgon överväger jag att ta den från hyllan, men då kan ju inte mitt barn använda den i skolan igen heller antar jag..

Lärarna är ingen hjälp. De rycker mest på axlarna och säger att det är mycket som försvinner. När jag säger att det är mitt barns mössa säger de att jag får ta upp det med barnets föräldrar, vilket jag inte alls är bekväm med att göra.

What if dom har en likadan mössa, och den ungen råkade ta din unges mössa när dom skulle åka hem någon dag?

Därav är det bättre att ta o ringa till föräldrarna. 
  • KyligSynaps

Bättre att fråga föräldrarna om den ungen alltid haft en sån mössa, om dom numera kanske råkar ha två hemma? 

Isåfall är det bättre att pröva än att börja rycka tag i ungens huvud o bara framstå som ett psykfall. 

• KyligSynaps
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-16 20:20:53 följande:
    Hur kan man "råka" ha en likadan mössa när ts själv har gjort den....?
    Såg jag inget om, såg att det diskuterades en mössa.. I vilket inlägg sa hon nått om det?
  • KyligSynaps
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-16 20:24:14 följande:
    Du får väl läsa igenom ts kommentarer....? Klicka på "visa endast" så hittar du det nog.
    När jag svarar så svarar jag på trådstart. Tillkommer det information längre in i tråden är det bara o visa mig vart det är.
  • KyligSynaps
    student2013 skrev 2022-11-16 20:33:34 följande:
    Kommentar 11 skriver ts att hen har gjort den själv.
    Tackar! Och då tycker jag svaret inte ens behöver stavas ut.. Utan vad man ska göra är ganska så självklart. 
  • KyligSynaps
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-16 21:07:37 följande:
    Jaja inte mitt problem att du inte orkar läsa ts vidare information :)
    Nej, ditt problem är att du har svårt att låta trevlig när du "öppnar" :)
  • KyligSynaps
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-16 21:16:13 följande:
    Haha knappast mitt problem att du tycker det :) Är man så lat att man inte ens kan kolla upp vad ts skrivit så har jag inte mycket till övers.
    Åh nej. Jag som hade hoppats på att du skulle anförtro dig. 
  • KyligSynaps
    Anonym (Mamman) skrev 2022-11-17 08:49:32 följande:

Jag har inte stulit något. Jag har inte heller försökt ta barnets mössa, jag sa snällt att det är mitt barns mössa.
    Säger de nåt spelar jag dum och säger att jag bara trodde den hamnat på fel hylla.

Det är bara att säga så som dom sa till dig.. "saker blir snodda o hamnar fel hela tiden. Är det något får ni väl ta det med deras föräldrar?".

Sen kan du även ignorera allt drama som blir o vända ut o in på mössan och visa ditt barns namn och titta på dom på dom ett frågetecken.
  • KyligSynaps

och titta på dom som ett frågetecken*

• KyligSynaps
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:02:55 följande:

Jag hoppas så klart att det går bra. Men tänk om barnet som haft mössan faktiskt fått den i god tro. Det är det som bekymrar mig. Den kan tex hängt på en staketstolpe i några dagar och till sist har någon tagit den och gett till barnet. 

Jaha, är det så det funkar med upphängda saker? Hänger det något någonstans så är det bara att gå o sno den o ge till någon annan.

Trodde man hängde upp saker för att den rätta ägaren ska hitta grejerna när den går förbi där.
  • KyligSynaps
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:14:53 följande:
    Så om föräldrarna knackar på hos dig och säger att du tagit deras barns mössa så kommer du att säga att det var ett misstag men ändå vägra ge tillbaka den? 
    Hahaha.. Va?
  • KyligSynaps
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:19:38 följande:

Det är precis som du säger. Men om mössan hängt där en vecka kan jag förstå om någon som känner ett barn som behöver en mössa tar den och ger den till det barnet. Eller att barnet själv har hittat mössan i en buske etc och uppfattat den som bortglömd och tyckt sig därför kunna ta den. 

Men min poäng är att TS inte vet hur mössan kom till barnet och att det är mest rimligt - och minst konfliktfyllt - att kolla upp det innan hon bara snor tillbaka den. Att göra så är ju att bädda för konflikt och det är ju det TS i det längsta vill undvika. 

Men det spelar ingen roll hur mössan kom till barnet när det är stöldgods. Är den din så får man ta tillbaka den. O sen så får föräldrarna börja skramla till en egen mössa. 
  • KyligSynaps
    molly50 skrev 2022-11-17 09:21:34 följande:
    I skolan brukar det finnas en "upphittat-låda" där man lägger kläder som barn kan ha tappat eller glömt.
    Men jag har också sett mössor och vantar som hängts upp på staketstolpar osv. 
    O varför snodde du inte dom?
  • KyligSynaps
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:36:58 följande:

Du glömmer bort barnen i den här situationen. När TS bara agerar istället för att prata riskerar hon att lägga konflikten i knät på dem istället. Eller så kan föräldrarna bli skitsura och så får TS en superjobbig konflikt i alla fall. 

Det mest logiska att börja med, som innebär minst risk för konflikt, är att prata med barnets föräldrar. Nu har TS inte gjort det, så det är bara att hoppas att det ändå går bra. 

Och nej, man får inte ta tillbaka stöldgods själv. Det är olagligt, även om jag har svårt att tro att någon skulle polisanmäla TS för en mössa. 

Men det är inte deras mössa.. Och springer dom runt och snor från andra så får dom skylla sig själva sen när sakerna blir tillbaka tagna o deras barn börjar gråta..

Det skulle dom ha tänkt på innan dom snatta mössan. 
  • KyligSynaps
    molly50 skrev 2022-11-17 09:38:06 följande:
    Varför skulle jag göra det när det inte var mina barns?
    Exakt!
  • KyligSynaps
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:47:00 följande:

Verkligen. Men det är inte det som är grejen. TS vill få tillbaka mössan utan konflikt. Det är det som är det knepiga att lösa.

Alla är inte lika konfliktsökande som du. :) 

TS har ingen konflikt längre. För TS har redan tagit tillbaka sin alldeles egengjorda mössa...

Den enda som har en konflikt nu. Det är dom andra föräldrarna, o det bråket kan dom gott få ha med fröknarna. :)

Dom får ringa polisen, o privatdetektiven. Så dom kan starta "jakten på vår stulna mössa!.." Det kan bli en bästsäljare.. I Bangladesh.. 
Svar på tråden Okej att ta tillbaka mössan?