• Anonym (T)

Kaos i garderoben, vem bestämmer?

Sjuåring med autism och adhd skapar konstant kaos i sin garderob. Varje gång förälder fixat fint igen tar det bara nån dag innan hälften ligger utslängt, vikning förstörd etc.
    Har upprepade gången fått hen att röja upp det, men det blir samma sak igen och igen.

Nu är jag och andra föräldern inte överens. Vi behöver ändra system, men har olika syn på hur. Den ena ena tycker att det är viktigt att det ser bra ut och föreslår bättre korgsystem.
    Den andra tycker att vi helt enkelt ska ge upp tills vidare och bara ha en djupare låda per kategori som kläderna kan läggas i, utan att vika.

• Svar på tråden Kaos i garderoben, vem bestämmer?
  • Anonym (T)
    Anonym (...) skrev 2022-11-17 09:23:06 följande:

Man ska göra det som fungerar för barnet. Titta gärna på tv-serien Bokstavsbarnen som går just nu. Hejlskov har ofta bra tips om allt möjligt. 

Om ni låter det vara kaos ett tag men barnet ändå klarar av att hitta sina kläder så är det liksom ok.
    Om barnet har kaos ett tag och inte är nöjd med hur det då blir så får ni ett mycket bättre läge att prata med barnet och tillsammans komma fram till något som barnet faktiskt inser vore bra. 
    Att ha olika lådor utan vikning är i mitt tycke rätt ok ändå, det är inte = kaos. Det är bara inte lika noga som det kunde ha varit. 

Annars finns alternativ som att tömma garderoben, ha grejerna någonstans där barnet inte kommer åt, och sen lägger ni bara in exakt det barnet ska ha den dagen, men det kräver mycket mer arbete för er. 

Kaoset vill ingen av oss ha, därav att vi försöker komma fram till en bättre lösning... Men den ena tycker att det är kaos ändå, även om de ligger i lådor, så länge de inte är vikta.

• Anonym (T)
    Pope Joan II skrev 2022-11-17 09:39:18 följande:

Har man ett barn som behöver rullstol bör man väl inte argumentera för att det ska använda kryckor för att man själv tycker att det ser finare ut. 

Tycker inte det är jämförbart. Slarvig kan alla barn vara, är inte alls säkert att beteendet har med diagnoserna att göra. Syskonen har samma och de har aldrig haft problem med att
    hålla ordning i sina.

• Anonym (T)
    Pope Joan II skrev 2022-11-17 09:51:55 följande:
    Ja, då kör du väl på korgsystemet då. Det är väl inget som ni föräldrar behöver vara överens om. Föräldern som vill ha vikta kläder i bättre korgar bör i mitt tycke vara den som åtar sig att genomföra hela det projektet. Har "slarvet" inte med diagnosen att göra och det saknas ett behov från barnets sida att få förvara sina kläder på nuvarande sätt, så är det ju som med allt annat gällande den här delen av föräldraskapet - den som önskar ha en avsevärt högre standard på hemmet (garderoben eller vad det nu är) bör också vara den som upprätthåller den högre standarden. Det blir outhärdligt för resten av familjen att jobba på uppdrag av den ena förälderns mer omfattande kravlista. 

Jag trödde för övrigt inte att samma diagnos alltid innebär precis samma kapacitet, behov och/eller svårigheter men det är alltså fel? Kan två autistiska barn hålla ordning i garderoberna så kan det tredje det också?

Nu har jag inte sagt vem som tycker vad, jag förklarade bara hur argumenten låter.

Och poängen är att det är svårt att säga vad som har med diagnoserna att göra och vad som bara är lathet.

• Anonym (T)
    Pope Joan II skrev 2022-11-17 10:28:25 följande:
    Har föräldrarna också diagnoser eller svårigheter av liknande eller samma slag?

Den ena ja, men vad har det med saken att göra?

Svar på tråden Kaos i garderoben, vem bestämmer?