Inlägg från: Anonym (Input tack (separation)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Input tack (separation))

Budgetkalkyl ensamstående

Hej,
    Gjorde detta som ett inlägg i en annan tråd precis men inser att en egen tråd kanske ger fler svar..
    Jag ska separera från mannen och sitter och gör en kalkyl. Har hittat en bostad jag vill köpa. Boendekostnad blir rätt saftigt med amortering och ränta, men det är som det är tänker jag. Får hålla ut tills det blir lite bättre tider igen. Här nedanför ser ni min kalkyl. Tacksam för åsikter och input:

34 000 Lön

1300 barnbidrag 

-15 000 Amortering och ränta mm

-500 el
    -500 träning 

-140 Akassa 

-300 Netflix och Spotify

-1500 Transport  

-1500 Försäkringar (barn/hem etc)

-1300 CSN återbetalning 

-300 TV

-900 Förskola och fritids

-1300 Sparande barn 

-5000 Mat

-4000 Buffertsparande 

= 5560 kvar för övriga kostnader (tandläkare, mediciner, Restaurang, VAB mm) '

Tack på förhand

• Svar på tråden Budgetkalkyl ensamstående
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 10:05:25 följande:

När jag räknar blir det 3 060 kr kvar. Huruvida det räcker eller inte är svårt att säga, hur snålt du vill leva. Å andra sidan har du kostnader du kan dra ner på/skippa om det inte räcker. 6 000 i träning på ett år är mkt. 

Har du tagit höjd för ökade räntekostnader, eller tänker du binda räntan?

Jag har tagit höjd för ökade räntekostnader. Vill inte binda i detta läge. 
    Träning är vad gym-kortet kostar. Har iof lite friskvårdsbidrag från jobbet men det regnar jag i efterhand. 
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 10:05:25 följande:

När jag räknar blir det 3 060 kr kvar. Huruvida det räcker eller inte är svårt att säga, hur snålt du vill leva. Å andra sidan har du kostnader du kan dra ner på/skippa om det inte räcker. 6 000 i träning på ett år är mkt. 

Har du tagit höjd för ökade räntekostnader, eller tänker du binda räntan?

Och du har rätt. Jag la till ett par poster och glömde uppdatera slutsumman (gick inte att använda excel om jag ville klistra in här sen)
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 10:52:20 följande:
    Ja, då ser det bra ut på pappret. Men som sagt, alltid svårt att råda eftersom "allt det andra" kan vara så olika för olika personer. 
    Det viktigaste är att man har poster som man kan dra in på, om det kniper, vilket jag tycker du har. Att bara ha 3 000 kvar och alla kostnader är måsten som inte kan dras in är värre. 
    Sparande (5300) går ju också att avvakta med de månaderna som det blir knapert tänker jag...
    Anonym (Q) skrev 2022-11-17 11:08:46 följande:

Utgå från vad du skulle få om du blev arbetslös eller sjukskriven en längre tid, och anpassa dina utgifter efter det. Klarar du fortfarande dina boendekostnader och alla andra räkningar och utgifter på en sådan inkomst är det bara att köra, om inte så tänk om.

Kankske får göra en sån kalkyl... Men man brukar ju få amorteringsfritt vid sådana tillfällen... Det blir ändå några 1000 mindre... Sen tänkte jag "spara" lite pengar från kontantinsatsen när jag köper nya bostaden. Plus, om jag sparar de månader jag har full inkomst så borde det ju byggas på inför eventuellt inkomstbortfall 
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 12:04:36 följande:
    Jag hade tänkt skriva samma sak, men sen tänkte jag att det kanske är svårt att få budgeten att gå ihop som ensamstående och att man ibland kanske måste chansa/hoppas på att man inte blir sjuk eller arbetslös en längre period. 

Men det kan vara bra att ha räknat på det, och ha en plan B. 
    Jo så är det ju. I värsta fall får jag väl sälja lägenheten och flytta till ett billigare område men det känns trist att göra det från start bara för att planera för "worst case" Skulle nog kunna få en hyresrätt i ett sämre område också men just nu vill jag inte bo så. 

Sen har jag familj och vänner som förmodligen skulle stötta en kortare tid om situationen blev ohållbar. Inget man kan räkna med under en längre tid men kanske en kortare övergångsfas om vi tex behöver flytta igen. 
    mammatill6 skrev 2022-11-17 13:02:08 följande:

För det första har du räknat fel, Sen 500:- på el låter väldigt lite? Är det bara hushållsel du betalar, ingen värme? Skulle dubbla den som läget är just nu, eroende på hur ditt avtal ser ut.

Det är en ganska liten lägenhet (60 kvm) och barnen kommer bo varannan vecka. Jag förbrukar själv ganska lite och kommer att vara på kontoret ganska långa dagar som de är hos sin pappa. Värme och vatten ingår i avgiften till föreningen så det är enbart hushållsel.  Är medveten om felräkningen. Det står i de första inläggen. 

Jemp skrev 2022-11-19 09:21:19 följande:

Hur många barn har du? 
    Jag tycker elen låter lågt, och saknar en post för bredband och telefon.  Ser bra ut i övrigt.

Har två barn. De kommer bo varannan vecka. lägenheten är liten Och jag kommer vara mycket på kontoret när de inte är hos mig. Brukar inte förbruka så mycket el bara jag, så jag tror det borde räcka. telefon och internet betalar arbetsgivaren 

Anonym (Avgift?) skrev 2022-11-19 08:53:38 följande:
    Vad är det för avgift till BRF? Den kommer antagligen att höjas pga höga elpriser bland annat. 

Sen tycker jag att 15.000 för lånet låter vanskligt om du får ut 34.000, klarar du 6-7% ränta?
    Avgiften är på 3000 och brfen är skuldfri nästan. Har räknat på högre ränta 
    Anonym (Avgift?) skrev 2022-11-19 14:10:37 följande:
    Ok, så lånet 15.000 + 3000 avgift? Och sen el, bredband, mobiler, busskort, fritidsaktiviteter.... och det du räknat upp.

Blir det inte lite snävt?
    15000 är hela boendekostnad inkl avgift. annars hade jag givetvis satt en post för det 
Svar på tråden Budgetkalkyl ensamstående