Inlägg från: Anonym (Avgift?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Avgift?)

Budgetkalkyl ensamstående

Anonym (Input tack (separation)) skrev 2022-11-17 13:05:50 följande:
    Det är en ganska liten lägenhet (60 kvm) och barnen kommer bo varannan vecka. Jag förbrukar själv ganska lite och kommer att vara på kontoret ganska långa dagar som de är hos sin pappa. Värme och vatten ingår i avgiften till föreningen så det är enbart hushållsel.  Är medveten om felräkningen. Det står i de första inläggen. 

Vad är det för avgift till BRF? Den kommer antagligen att höjas pga höga elpriser bland annat. 

Sen tycker jag att 15.000 för lånet låter vanskligt om du får ut 34.000, klarar du 6-7% ränta?
  • Anonym (Avgift?)
    Anonym (Input tack (separation)) skrev 2022-11-19 13:39:36 följande:
    Avgiften är på 3000 och brfen är skuldfri nästan. Har räknat på högre ränta 
    Ok, så lånet 15.000 + 3000 avgift? Och sen el, bredband, mobiler, busskort, fritidsaktiviteter.... och det du räknat upp.

Blir det inte lite snävt?
  • Anonym (Avgift?)
    Anonym (Input tack (separation)) skrev 2022-11-19 23:56:52 följande:
    15000 är hela boendekostnad inkl avgift. annars hade jag givetvis satt en post för det 
    Aha det fattade inte jag men det är nog bara jag som är trög :) men är du bekväm med dina marginaler så kör. Du har inte med barnkläder, fritidsintressen, semester, utflykter i din lista (?) men bara du har räknat in det någonstans så är det ju lugnt :)

Själv vill jag inte ha en bostadskostnad på mer än 30%, men det beror ju förstås helt på hur man prioriterar. Har själv tre barn i övre skolåldern, de har många fritidsintressen, vi åker gärna skidor på vintern osv. Så det drar ju en del pengar.

Ett tips är att initialt lägga dig på hög amortering så att du kan dra ner den när räntan stiger till säg 5-6%.
Svar på tråden Budgetkalkyl ensamstående