• Anonym (Nej)

Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet

Anonym (Arg) skrev 2022-11-17 10:39:47 följande:
    Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet

Mitt barn blev oskyldigt anklagad för att ha plagierat och fick på grund av det bara ett D istället för A som det annars skulle ha varit. 

Går det att överklaga? Mitt barn är jätterädd att det ska påverka betygen och är upprörd över hur orättvist det är öht.

Överväger att anmäla läraren till rektorn (om det går), men vill inte göra det svårare för mitt barn som måste se läraren flera gånger varje vecka.

Nej. Man kan inte överklaga en betygsättning på en inlämning och inte heller på slutbetygen. Du kan inte "anmäla" läraren till rektorn heller, eller någon annan.

Ja, det kan påverka betyget. Det påverkar definitivt hur läraren ser ditt barn framöver.

Har du/ni frågat om plagiatet? Omfattning, hur det gick till osv. Det kanske är två elevers texter som är extremt lika, har man då tagit reda på att det är just ditt barn som skrivit av sin kompis eller tvärtom. Har ditt barn skrivit av text från en källa utan att ange den. Överväg möjligheten att det kan vara sant, även om ditt barn inte förstod att hen gjorde fel.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (#) skrev 2022-11-17 14:30:23 följande:

TS, hur vet du att ditt barn inte har plagierat?

Håll i dig. Snart kommer ts med utropstecknen i högsta hugg och talar om för dig att hon minsann känner sitt lilla baaaarn som aaaaldrig skulle..! Pfft. Jojo, tills man står där med facit i handen. Har hittills aldrig råkat på ett plagiat som inte stämmer.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (#) skrev 2022-11-17 15:12:28 följande:
    Tråden påminner om den där trådstartaren hävdade att hennes dotter hade fått en massa felaktig ogiltig frånvaro.
    Haha jaa det har du rätt i nu när jag tänker efter, låter verkligen som samma person :D
  • Anonym (Nej)
    Anonym (men) skrev 2022-11-17 16:21:50 följande:

Jag håller med om att det låter som samma vars dotter fick ett D och var orolig för att betyget skulle påverkas.

Med det sagt, man bör verkligen ta en diskussion när det är prat om plagiat, för det kan bli extremt fel om man bara ställer en elev eller studen inför faktum och vägrar prata om det.

Jag anklagades för plagiat en gång i gymnasiet, för 4 år sen. Då satte både lärare och rektor mig ner och pratade bäde länge och väl om hur fel det var och att det var fusk och bla bla bla. Och jag hävdade ihärdigt att jag inte plagierat någon eller något alls. Men jo! hävde de i en halvtimme, och jag hävdade stenhårt att nej, och visa mig källan. Till slut visade de källan. Min egna blogg.

Just därför viktigt att ts frågar skolan ordentligt om vad som hänt!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (malla) skrev 2022-11-17 16:48:30 följande:

Jag blev anklagad för plagiat på gymnasiet. Jag hade inte kopierat texten rakt av utan hade bara använt en källa så det blev väldigt likt. Jag orkade inte bråka om det med läraren och så hade jag inte så mycket koll på vad som är plagiat, inte idag heller... Berättade inte för mina föräldrar för att jag skämdes, så att din dotter berättar för dig kan ju tyda på att hon inte har kopierat. Även mycket märkligt att hon fick betyg på uppgiften, jag fick inget betyg, är det så att läraren inte vet själv om hon gör rätt eller fel?
    Kan du eller din dotter inte be läraren skicka vad som var kopierat?

Plagiat blir det när man kopierar eller omformulerar någon annans text utan att ange källa. Att ts dotter fick betyg beror helt enkelt på att alla skolor har olika rutiner för att jobba med plagiat. Kanske fanns det ändå så pass mycket egen text att de bitarna uppnådde en D-nivå.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (aaa) skrev 2022-11-17 17:56:25 följande:
    Är det plagiat ska elever göra en annan uppgift, som sedan kan bedömas mellan F-A precis som vanligt. 
    Sedan ska man egentligen inte sätta betyg på enskilda uppgifter. Betyg ska sättas i slutet av terminen, och då visa en helhet av allt eleven hunnit visat sina kunskaper om. 
    Bedömning ska man däremot få på uppgifter och helst då inte med bokstäver eftersom alla tänker det som just betyg. (läs på skolverket)

Och som andra i tråden skrivit: hur vet du att det inte var plagiat? 
    Du måste vara lärare :) Skönt att se att det finns de som har järnkoll!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-17 19:23:35 följande:

Nu är jag hemma och kan skriva igen.

Jag vet att det inte är plagierat, för det skrevs under lovet, hemma i vårt kök och till största del med mig i samma rum. Vi diskuterade frågorna massor.

När mitt barn ifrågasatte läraren fick hen svaret att texten är "för professionellt skriven för att vara av någon i hens ålder". Läraren sa också att hen inte checkat texten. Jag har själv läst mailet, så det är inte mitt barns egna ord.

Läraren kan kolla vilken inlämning som helst mitt barn gjort de senaste åren, hen skriver ALLTID på det sättet. Mitt barn har ett stort ordförråd och det märks bara man pratar med hen.

Det är sjukt om hen inte kan tvingas ändra betyget.

Om man ska anklaga någon för plagiat måste man ha bevis. Man kan inte bara tvärsänka ett betyg hur som helst. Ta det där med rektorn, men i slutänden behöver läraren inte ändra omdömet oavsett.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-17 19:29:41 följande:

Så läraren kan sabba hens chanser till bra betyg för att hen känner för det?

För det första hänger inte betyget på EN enda uppgift, så får man inte sätta betyg numera. För det andra är det här inget som läraren gör för att hen "känner för det" helt taget ur luften. Läraren anser naturligtvis att hen har rätt i sina anklagelser!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-17 19:37:58 följande:

Men hen har fel. Hen kan köra den genom vilket jäkla program hen vill, inget kommer ge hen rätt.

Nej, men det är inte bara plagiatfrågan i det här fallet (som är en felaktig gissning från lärarens sida) utan att hen bedömer det som att ditt barn inte skrivit texten på egen hand. Den kanske inte stämmer överens med vad läraren ser annars i klassrummet och då är bedömningen ändå att inlämningen inte är trovärdig. Läraren skulle aldrig ha kallat det plagiat eftersom det inte handlar om det.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-18 05:53:31 följande:

Är det något vi ofta får höra från skolan, så är det vilket fantastiskt ordförråd hen har. Hen har skrivit den här texten, precis som alla andra texter, på egen hand. Det är extremt oprofessionellt av läraren att anta något sånt här.

Känns som läge att prata med läraren och rektor i ett gemensamt möte! Påpeka gärna att andra lärare har sett hur ditt barn skriver och kan intyga att hen har bra ordförråd mm.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Gjj) skrev 2022-11-18 06:19:26 följande:

Men. 

Betyg kan inte överklagas. 

Fast det här är inte betyg, det är bara en uppgift. Dessutom märkligt att läraren sätter D med tanke på att det inte existerar i kunskapskriterierna, det är inte aktuellt förrän i slutbetygstider.
  • Anonym (Nej)
    AndreaBD skrev 2022-11-18 16:58:36 följande:
    Men det är en fånig regel, eftersom man förstås som lärare kan tycka att en elev, i den uppsatsen, uppnår några mål inom E och några inom C, och då blir det ju D. Jag sätter också såna "betyg", dvs. meddelar eleven att uppgiften ligger på den nivån. 
    Ja du gör ju som du vill. Till eleverna säger jag aldrig någon bokstav men antecknar så klart för mig själv. Då använder jag inte heller D eller B men markerar och skriver kommentarer om eleven har visat ett väldigt starkt resultat, är på väg mot nästa nivå inom vissa delar osv.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-18 18:06:33 följande:

Läraren bad om ursäkt idag. 

Bra! Kommer hen ändra omdömet förresten?
Svar på tråden Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet