Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet

Kan läraren motivera varför det skulle vara plagiat? Det finns programvara som man använder i rättning (i alla fall hade vi det på universitetet) som kan tala om hur många procent som ett arbete liknar ett annat och ger såklart också källan. Jag kan tänka mig att man som lärare måste känna att man har rejält på fötterna innan man kommer med en sådan anklagelse, nämligen.

Du kan ju fråga aktuell lärare, lugnt och sakligt, vad denne har för bevis för plagiat. Kan läraren inte presentera konkreta sådana, skulle jag argumentera för att man inte kan sänka ett betyg för enbart en diffus misstanke, och om läraren inte ger med sig ta det vidare till rektorn.

• Embla twopointoh
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 10:49:33 följande:
    Kan läraren motivera varför det skulle vara plagiat? Det finns programvara som man använder i rättning (i alla fall hade vi det på universitetet) som kan tala om hur många procent som ett arbete liknar ett annat och ger såklart också källan. Jag kan tänka mig att man som lärare måste känna att man har rejält på fötterna innan man kommer med en sådan anklagelse, nämligen.

Japp. Det säger min dotter i åk 9 att lärarna använder sig av så jag skulle tagga lite om jag var ts. 
    Och nu plagierar du mitt inlägg, i en tråd om plagiat. Skrattande

(Ja, jag vet att det krånglar med citerings-funktionen här ibland, och att du inte egentligen försöker påskina att du skrivit texten, men med tanke på trådens ämne var det ändå kul.)
  • Embla twopointoh
    Anonym (men) skrev 2022-11-17 16:21:50 följande:

Jag håller med om att det låter som samma vars dotter fick ett D och var orolig för att betyget skulle påverkas.

Med det sagt, man bör verkligen ta en diskussion när det är prat om plagiat, för det kan bli extremt fel om man bara ställer en elev eller studen inför faktum och vägrar prata om det.

Jag anklagades för plagiat en gång i gymnasiet, för 4 år sen. Då satte både lärare och rektor mig ner och pratade bäde länge och väl om hur fel det var och att det var fusk och bla bla bla. Och jag hävdade ihärdigt att jag inte plagierat någon eller något alls. Men jo! hävde de i en halvtimme, och jag hävdade stenhårt att nej, och visa mig källan. Till slut visade de källan. Min egna blogg.

Om man inte anger källa, även om källan är ens egen text, är det plagiat. Sedan kanske det inte ses som lika allvarligt om man självplagierar än om man skulle använda någon annans arbete, men det är fortfarande inte tillåtet på till exempel universitetet.
Svar på tråden Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet