• Venenum

Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet

Ett tips är att kontakta läraren och fråga vad det är som gör att denne tror att uppgiften är ett plagiat. Om det gett utslag på plagiat i någon tjänst, som exempelvis Urkund, kan det vara värt att jobba på detta med eleverna för att hjälpa dem göra informationen till sin egen och formulera sig självständigt i förhållande till källorna. 
    Är det istället så att det varit enskilda uppgifter och flertal elever tycks ha lämnat in samma sak är det såklart svårt att veta vem som varit drivande och vem som åkt snålskjuts. 

Som lärare ska du bedöma innehållet, inte plagiatet. Är det A på alla kunskapskraven så är det. Sedan, vid osäkerhet kring vem som faktiskt författat arbetet kan ju uppgiften som sådan väga mindre vid slutbetyg. Får jag in något som avsevärt skiljer sig från min allsidiga bedömning av eleven men inte kan säkerställa om det är ett plagiat så följer jag upp muntligt för att få klart för mig om kunskaperna som är visade är befästa hos eleven - oftast sker detta helt utan att eleven är medveten om det. 

Visst kan du kontakta rektorn, men vet inte riktigt vad du ska skriva om du inte först inhämtat information från läraren. Känns ju rimligt att ha både barnets och lärarens perspektiv på händelsen innan en går till arbetsgivaren. 

Anonym (Arg) skrev 2022-11-17 10:39:47 följande:
    Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet

Mitt barn blev oskyldigt anklagad för att ha plagierat och fick på grund av det bara ett D istället för A som det annars skulle ha varit. 

Går det att överklaga? Mitt barn är jätterädd att det ska påverka betygen och är upprörd över hur orättvist det är öht.

Överväger att anmäla läraren till rektorn (om det går), men vill inte göra det svårare för mitt barn som måste se läraren flera gånger varje vecka.

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Venenum
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-18 05:53:31 följande:

Är det något vi ofta får höra från skolan, så är det vilket fantastiskt ordförråd hen har. Hen har skrivit den här texten, precis som alla andra texter, på egen hand. Det är extremt oprofessionellt av läraren att anta något sånt här.

Har du själv kontaktat läraren och påtalat det här? Tänker att en dialog alltid är vettig att få till, helst ganska omgående så att eventuellt frustration inte byggs upp. Det är ju först efter en dialog som det är relevant att eventuellt ta det vidare beroende på vad som framkommer i dialogen. 
  • Venenum
    AndreaBD skrev 2022-11-18 16:58:36 följande:
    Men det är en fånig regel, eftersom man förstås som lärare kan tycka att en elev, i den uppsatsen, uppnår några mål inom E och några inom C, och då blir det ju D. Jag sätter också såna "betyg", dvs. meddelar eleven att uppgiften ligger på den nivån. 
    Att få bokstaven D som betyg på uppgoft ger ju inte eleven någon insyn alls i vad den behöver jobba mer med. Att förklara hur eleven uppnått exempelvis betygskriterier på C nivå och vad eleven behöver göra för att utvecklas så att denna kan nå det även på övriga kriterier är ju det eleven behöver få till sig.

Eftersom kriterierna inte är statiska och tre kan testas vid ett tillfälle och två av dem kan testas enskilt vid ett annat behöver ju läraren kommunicera vad som efterfrågas snarare än ett betyg. En elev som testar nästan uppnådda C på betygskriterier i två uppgifter i början där dessa betygskriterier sedan inte testas fler gånger på resterande del av kursen och uppnår C på de kommande fyra uppgifterna blir ju lätt förvirrad och tror att denna haft en progression och nått C nivå. 

Undviker alltid att prata betyg och kriterier och fokuserar på att lägga tid på feedback så att eleven vet vad som efterfrågas i nästa uppgift för utveckling. Ett mellanbetyg blir det ju först i slutskedet när en sammantagen bedömning görs på helheten och inte varje enskild uppgift.
Svar på tråden Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet